@Drikus70
Ik snap iets niet. Je hebt al 2x SB800. Daarvan kan er eentje als commander fungeren. Die heb je al en dus geen extra uitgave nodig. Wil je er dan toch nog eentje bij neem dan b.v. een Youngnuo. Een 565EX werkt met het CLS van Nikon en zelfs Canon. Een maat van me heeft een Canon 7D en deed de FVS. Voor enkele van zijn opdrachten heeft ie mijn flitsers gebruikt. Dat werkt prima en ze kosten per stuk momenteel 99 euro. Dan was je klaar geweest.
Wat heb je aan een groter werkgebiedt als je het nooit gebruikt.? PW triggers gaan blijkbaar een meter of 20 binnenshuis (betonijzer,stroomkabels en andere metalen en zenders). Dat haalt het CLS ook met gemak. Daar zit geen winst. Daarnaast is het maar de vraag hoe vaak je grotere afstanden zult gaan maken als je het in je studio wilt gaan gebruiken.
Ook buiten zul je geen grote afstanden tegenkomen anders krijg je nooit een mooi zacht licht want, dan staat die softbox zo ver weg dat het weer een puntbron is geworden. De flitser zal dus dicht bij je model/onderwerp staan en inherent daaraan meestal voor je. Als de flitser achter je staat ben je zelf zeer waarschijnlijk ook wat dichterbij. Je zet een flitser nooit 30m van je model af als je speedlights gebruikt.
Ik zou, als ik jou was. De set nog even in de kast laten liggen en proberen meer uit het CLS te halen en de triggers daar in te zetten waar CLS niet meer kan. Als je stadions fotografeert of zo iets dergelijks. Dan leer je eerst het maximale uit het CLS te halen. Als je er eenmaal aan gewend bent is het super makkelijk.
Je zet je flitseflatsers neer, misschien 1 refelctor en knallen met die hap. Het is ITTL dus tja, kun je het naar rato mooi instellen op 3 groepen. Zeg je model op 0, achtergrond op +1 en effect op -1/3 stop. Ik roep maar wat.
Als je er aan gewend bent, en dat gaat snel, werkt het net zo makkelijk.
@yzf1kr
Ik heb het idd over Joe Mc Nally en ja hij wordt goed betaald. Good for him.
Dat maakt het CLS echter niet slecht. Dat maakt hem een beroepsfotograaf.
Je ziet dat het geforceerd is? Wat is er geforceerd? Het zijn filmpjes die je de werking laten zien. Hij is fotograaf en geen acteur. Dat gaat er dan misschien wat geforceerd uitzien. Die contapties, zoals je het noemt, zijn mogelijkheden.
Ik zal ook nooit met 30 flitsers te gelijkertijd gaan werken maar, het kan wel.
Ook zal ik nooit in de woestijn 22 flitsers aan een paal knopen. Ik kom zelden in de woestijn.
Weinigen in Nederland die een repeater trigger gaan maken met PW om een supersnelle bolide te fotograferen met 400km/h op de teller. Das waar heb je het dan over. De excessen die je in dit landje nooit zult doen.
Of hij die maakt om maar het CLS te kunnen gebruiken is een andere vraag. Dat weet je niet. Dat is een aanname.
Setl je eens voor dat je 22 flitsers op een paal vastknoopt en je moet er ook nog eens 22 triggers bij aanschaffen en dan natuurlijk PW. Het mag wat kosten. Ook wel grappig dat hij in de woestijn met CLS werkt. Hard en erg veel zonlicht daarzo en toch werkt het.
De kosten van een Youngnuo trigger vallen idd mee maar je hebt naast een zender ook evenveel ontvangers nodig als je aan flitsers gebruikt. En dan lopen de kosten op. De TS heeft al geschikte flitsers. Hij heeft 2 SB800 flitsers. Daar kan er één van als master dienen. Hij hoeft helemaal geen SB900 er bij te kopen. Een Youngnuo 565EX werkt ook CLS en kost momenteel 99,-. Zo duur lijkt mij dat niet en goedkoper dan een zender en 4 tot 6 ontvangers.
@djunclesam
Als ik de voorgaande berichten mag geloven valt dat nog al tegen met het grotere bereik.
20 meter binnenshuis haal je met CLS en interne flitser ook wel. Met een speedlight ingezoomd tot 35 meter.
Dat betrouwbaarder zijn is ook maar de vraag. Dat is afhankelijk van o.a. afstand, metalen in de buurt, niet te laag bij de grond, niet in de buurt van elektrische apparaten en PW zelf adviseert line of sight hoewel het niet strikt noodzakelijk is. Ze zijn ook zo slim om geen maximaal haalbare afstand te geven.
Met CLS weet ik dat ik het signaal op de sensor moet krijgen om te kunnen triggeren. Daar houdt je dan rekening mee als je het spul op statiefjes plakt. Dat is peanuts. Een kwestie van de sensor richting camera en de kop richting waar ik het licht wil hebben. Dat stelt echt niets voor. Dat is net zo veel werk als de kop van je flitser on camera naar de muur naast of achter je te draaien bij een partyshoot. Meer is dat echt niet.
Het is niet zo veel moeite om te begrijpen dat een flitser achter je model geen line of sight heeft. Dat weet je al als je de flitser neer zet. Dan zet je er gewoon een reflector bij als dat al nodig is. Kleinigheidje. Het is lang niet zo veel gedoe als men denkt maar, daar kom je pas achter als je het gebruikt.
Wat ik in het algemeen jammer vindt is dat men argumenten als onbetrouwbaar, niet flexibel, line of sight e.d. als probleem aanvoert i.p.v. het lijkt met RF triggers gemakkelijker en omdat andere mensen zeggen dat het beter is en iedere professional het gebruikt.
Daar kun je toch gewoon eerlijk in zijn. Ik vind het CLS juist een van de grote voordelen van de Nikon camera's. Je hebt geen RF triggers nodig. Laat de IR techniek uit de tijd zijn. Het werkt nog steeds.
Ik vind het nog steeds erg raar dat men een dure camera koopt, dure flitsers koopt en de mogelijkheden waar je voor hebt betaald dan niet gebruikt. Ik kan dat niet begrijpen.
Iedereen mag daarin zijn/haar eigen keuzes maken maar, dat is geen reden om andere keuzes als slechter of onbetrouwbaar neer te zetten. Misschien ligt het wel aan de fotograaf als het niet werkt i.p.v. aan de spullen.
Dat is met de camera niet anders.
Niet de spullen maar de 25cm er achter maakt de foto, toch?