Regels, richtlijnen, tips; alles voor ons gemak!
- Highlander
- Forumbeheerder
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Regels, richtlijnen, tips; alles voor ons gemak!
Ik vind niet dat er erg overdreven wordt gemodereerd, de rode tekst vind ik wel erg opvallen.
Komt op mij wat schoolmeester achtig over, maar kan er wel mee leven als het noodzakelijk is.
Gisteren nog een draadje gevolgd over een die een bepaald probleem had met strepen in de foto, maar die gene wou uit principe geen foto met exif gegevens plaatsen.
Dan zie je gelijk een aantal in de stres schieten met gevolg dat de moderator moet ingrijpen, dan word daar ook nog een a twee berichten aan besteed.
Terwijl er ook een was die zei, heb ik ook gehad ligt aan het Sd-kaartje, dus die kon het wel zonder foto.
Dan vraag je er ook om om dat de moderator als een schoolmeester moet optreden.
Wat betreft het onnodig citeren, het maakt de leesbaarheid er niet duidelijker van, en zeker als steeds meer mensen hun berichten op tablet of telefoon bekijken is het wel noodzakelijk dat dat binnen de perken wordt gehouden.
Bij het omschrijven van een probleem wordt hier wel eens voorbij gegaan aan de kennis van de vraagsteller.
Stel je gaat de bocht om, en jou auto maakt een raar geluid, je komt bij mij in de garage dan stel ik ook gerichte vragen om te kijken in welke richting ik moet gaan zoeken.
Ik verwacht dan ook niet dat iedereen weet als je links om gaat het meestal het rechter wiellager is wat piept.
En ik denk als je dokter bent je er wel een boek kunt schrijven over hoe vaag mensen hun klachten omschrijven.
En reacties als bel Nikon of RTFM ach dat doe je op een kinderforum maar niet als fotografen onderling.
Zoals een aantal al aanhaalde ga met respect met elkaar om, en als je je ergert scrol je door.
Wat betreft de taal en de spelling, er zijn nu eenmaal mensen op deze aardbol die erg veel moeite hebben met de Nederlandse taal, zo ook ik.
De spellingscontrole is mijn redder, maar die is nu eenmaal niet foutloos en zelfs Google heeft het wel eens mis, want als er maar genoeg berichten staan met schrijffouten staan die wel lekker boven aan.
En de grammatica en het dt- verhaal is voor sommige helemaal een nachtmerrie.
Maar het mag nooit een vrijbrief om maar klakkeloos alles neer te plempen.
Wat taal gebruik betreft, vind ik het niet nodig om hier schuttingtaal te gebruiken, zo praat je ook niet tegen je ouders of tegen je kinderen, en het voegt ook niets toe, behalve dan dat het erg onfatsoenlijk naar de andere partij is.
En voor de moderators, ik heb respect voor jullie werk zowel het technische verhaal als het sturen van alle discussies.
En vergeet niet, ze doen het voor de lol en laten we met zijn allen er voor zorgen dat dat ook lol blijft.
Gr,
Chris
Komt op mij wat schoolmeester achtig over, maar kan er wel mee leven als het noodzakelijk is.
Gisteren nog een draadje gevolgd over een die een bepaald probleem had met strepen in de foto, maar die gene wou uit principe geen foto met exif gegevens plaatsen.
Dan zie je gelijk een aantal in de stres schieten met gevolg dat de moderator moet ingrijpen, dan word daar ook nog een a twee berichten aan besteed.
Terwijl er ook een was die zei, heb ik ook gehad ligt aan het Sd-kaartje, dus die kon het wel zonder foto.
Dan vraag je er ook om om dat de moderator als een schoolmeester moet optreden.
Wat betreft het onnodig citeren, het maakt de leesbaarheid er niet duidelijker van, en zeker als steeds meer mensen hun berichten op tablet of telefoon bekijken is het wel noodzakelijk dat dat binnen de perken wordt gehouden.
Bij het omschrijven van een probleem wordt hier wel eens voorbij gegaan aan de kennis van de vraagsteller.
Stel je gaat de bocht om, en jou auto maakt een raar geluid, je komt bij mij in de garage dan stel ik ook gerichte vragen om te kijken in welke richting ik moet gaan zoeken.
Ik verwacht dan ook niet dat iedereen weet als je links om gaat het meestal het rechter wiellager is wat piept.
En ik denk als je dokter bent je er wel een boek kunt schrijven over hoe vaag mensen hun klachten omschrijven.
En reacties als bel Nikon of RTFM ach dat doe je op een kinderforum maar niet als fotografen onderling.
Zoals een aantal al aanhaalde ga met respect met elkaar om, en als je je ergert scrol je door.
Wat betreft de taal en de spelling, er zijn nu eenmaal mensen op deze aardbol die erg veel moeite hebben met de Nederlandse taal, zo ook ik.
De spellingscontrole is mijn redder, maar die is nu eenmaal niet foutloos en zelfs Google heeft het wel eens mis, want als er maar genoeg berichten staan met schrijffouten staan die wel lekker boven aan.
En de grammatica en het dt- verhaal is voor sommige helemaal een nachtmerrie.
Maar het mag nooit een vrijbrief om maar klakkeloos alles neer te plempen.
Wat taal gebruik betreft, vind ik het niet nodig om hier schuttingtaal te gebruiken, zo praat je ook niet tegen je ouders of tegen je kinderen, en het voegt ook niets toe, behalve dan dat het erg onfatsoenlijk naar de andere partij is.
En voor de moderators, ik heb respect voor jullie werk zowel het technische verhaal als het sturen van alle discussies.
En vergeet niet, ze doen het voor de lol en laten we met zijn allen er voor zorgen dat dat ook lol blijft.
Gr,
Chris
Volgens mij zijn die regeltjes er om het ons allemaal duidelijker en makkelijker te maken, toch?
Vooral als we ons proberen er aan te houden...
dat kleine beetje moeite nemen om een vraagstelling zo duidelijk mogelijk neer te zetten, zodat de kans op een bevredigend en plezierig antwoord zo groot mogelijk zal zijn. Lijkt me in het voordeel van zowel de vraagsteller, de lezers, het forum, de club, kortom win-win.
En nee, het heeft niets van doen met of je wel of niet uit welke buurt/wijk/regio/streek dan ook komt, of je nou wel of niet neerlandicus bent. Maar mensen die met fotografie bezig zijn, met computers werken en alhier 'meedoen' zijn allemaal slim genoeg om te begrijpen waar het over gaat.
Er hoeft ook helemaal geen strengere policy qua postings te komen, a la tweakers (waar de mods je idd terechtwijzen als je zelf nauwelijks de moeite hebt genomen om je probleem te definiëren). Maar er zijn alhier al heel handzame en redelijke richtlijnen. (ik heb slechts de richtlijnen van dit forum geciteerd) Wat kan daar op tegen zijn om die zo goed mogelijk toe te passen? Dat is toch in ieders voordeel? En waarom zou dat tegenstrijdig zijn met de begrippen 'laagdrempelig' of 'gezellig'? Juist door het toe te passen, houd je het laagdrempelig, gezellig, leuk, informatief en de moeite waard om nog eens terug te komen!
Daarom snap ik het ook niet waarom menigeen het bezwaarlijk vindt om een klein beetje moeite te doen om het forum juist zo prettig, informatief en kwalitatief goed te houden? Waarom zou je dat willen tegenwerken c.q. er niet aan meewerken? Dat snap ik echt niet...

Vooral als we ons proberen er aan te houden...

En nee, het heeft niets van doen met of je wel of niet uit welke buurt/wijk/regio/streek dan ook komt, of je nou wel of niet neerlandicus bent. Maar mensen die met fotografie bezig zijn, met computers werken en alhier 'meedoen' zijn allemaal slim genoeg om te begrijpen waar het over gaat.
Er hoeft ook helemaal geen strengere policy qua postings te komen, a la tweakers (waar de mods je idd terechtwijzen als je zelf nauwelijks de moeite hebt genomen om je probleem te definiëren). Maar er zijn alhier al heel handzame en redelijke richtlijnen. (ik heb slechts de richtlijnen van dit forum geciteerd) Wat kan daar op tegen zijn om die zo goed mogelijk toe te passen? Dat is toch in ieders voordeel? En waarom zou dat tegenstrijdig zijn met de begrippen 'laagdrempelig' of 'gezellig'? Juist door het toe te passen, houd je het laagdrempelig, gezellig, leuk, informatief en de moeite waard om nog eens terug te komen!

Daarom snap ik het ook niet waarom menigeen het bezwaarlijk vindt om een klein beetje moeite te doen om het forum juist zo prettig, informatief en kwalitatief goed te houden? Waarom zou je dat willen tegenwerken c.q. er niet aan meewerken? Dat snap ik echt niet...

Laatst gewijzigd door CaptainHook op vr nov 07 2014 8:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste Highlander, er komt iemand bij jou in de garage met een auto die in een bocht een geluid maakt. Inderdaad, de meeste automobilisten hebben geen benul *), dus jij als garagehouder moet vragen en doorvragen. Maar wat als onze gewaardeerde automobilist "uit principe" de garagehouder niet onder de motorkap laat kijken of een proefrit laat maken? Ik kan mij goed voorstellen dat mensen die graag willen helpen bij dat soort gevallen in de stress schieten...
*) Voorbeeld: uit eigen onderzoek van BMW bleek (uit mijn geheugen) dat iets van 95% van de BMW-rijders niet weet of ze in een voorwiel- danwel achterwielaangedreven auto rijden... Eenzelfde kennisniveau kom je in alle takken van sport tegen, ook in de fotografie.
*) Voorbeeld: uit eigen onderzoek van BMW bleek (uit mijn geheugen) dat iets van 95% van de BMW-rijders niet weet of ze in een voorwiel- danwel achterwielaangedreven auto rijden... Eenzelfde kennisniveau kom je in alle takken van sport tegen, ook in de fotografie.
- Highlander
- Forumbeheerder
@emdeklerk, als garagehouder zeg je dan dat het je spijt en dat je dus geen diagnose kunt stellen.
En betreft het forum als één of twee hebben gezegd dat het probleem gemakkelijker is op te lossen met foto en exif gegeven is dat meer als genoeg en daar hoeven niet 10 mensen op te reageren.
Het wordt dan zo`n verhaal op zich, en meestal komt dat de zweer niet ten goede.
En ik persoonlijk beleef ook meer plezier aan dat mensen iets van me aan nemen, ik zou mijn energie helemaal niet willen steken in mensen die niet naar een ander willen of kunnen luisteren.
Gr,
Chris
En betreft het forum als één of twee hebben gezegd dat het probleem gemakkelijker is op te lossen met foto en exif gegeven is dat meer als genoeg en daar hoeven niet 10 mensen op te reageren.
Het wordt dan zo`n verhaal op zich, en meestal komt dat de zweer niet ten goede.
En ik persoonlijk beleef ook meer plezier aan dat mensen iets van me aan nemen, ik zou mijn energie helemaal niet willen steken in mensen die niet naar een ander willen of kunnen luisteren.
Gr,
Chris
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
CapiteinHook
In je openingsdraadje schrijf je : " Want er komt af en toe wat vage sh*t voorbij...waarvan je denkt, hoe bedoelluh? wasda? waar is de kristallen bol?"
Ik wil je vragen om dan de rapporteer knop te gebruiken. Gewoon doen. Het biedt ons de mogelijkheid om er inhoudelijk op in te springen.
En dat gebeurt dan achter de schermen. Meewerken kun je zelf ook doen
In je openingsdraadje schrijf je : " Want er komt af en toe wat vage sh*t voorbij...waarvan je denkt, hoe bedoelluh? wasda? waar is de kristallen bol?"
Ik wil je vragen om dan de rapporteer knop te gebruiken. Gewoon doen. Het biedt ons de mogelijkheid om er inhoudelijk op in te springen.
En dat gebeurt dan achter de schermen. Meewerken kun je zelf ook doen
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Het gaat mij er helemaal niet om dat men het niet zou moeten proberen. Wellicht dat ik het onduidelijk opschrijf, of ik onduidelijk gelezen wordt, dat doet er verder niet toe. Ik zie nergens mensen die iets willen tegenwerken, of hun best niet willen doen...CaptainHook schreef:Daarom snap ik het ook niet waarom menigeen het bezwaarlijk vindt om een klein beetje moeite te doen om het forum juist zo prettig, informatief en kwalitatief goed te houden? Waarom zou je dat willen tegenwerken c.q. er niet aan meewerken? Dat snap ik echt niet...![]()
Het gaat mij er meer om dat een forum geen tweedekamer debat is. Waar je met een volledig voorbereid en kwalitatief hoogstaand verhaal moet komen, in perfecte volzinnen, met puntsgewijze vragen, wil je uberhaubt een reactie krijgen. En enige afwijking van het werkelijke onderwerp of de werkelijke vraagwordt door de kamervoorzitter (in ons geval moderator) direct monddood gemaakt wordt, het liefst met flink verbale bombarie (rode letters)
Van mij mag een forum best meer een gezellige kroeg zijn. Waar je binnen kunt wandelen voor de gezelligheid, en ook op zijn tijd vragen kunt stellen. Dan kan het best gebeuren dat je een keer onduidelijk bent, omdat je te snel was, te enthousiast, of omdat je gewoon niet beter weet, en dat mogen mensen dan gewoon zeggen. En als je daar dan op een verkeerde manier op reageert, of niet naar luistert, dan is er toch niet op tegen als daar dan gezellig om gelachen wordt op zijn tijd of een dolletje om wordt gemaakt, zonder dat gelijk de kroegbaas in rode letters komt vertellen dat het niet de bedoeling is om van de vraag af te wijken, en als je niet serieus wilt reageren dat je dan maar elders in de kroeg moet gaan staan.
Het hoeft uiteraard ook geen studentenkroeg te worden om 03:30 snachts, net voordat iedereen dronken naar huis fietst
Enige regelgeving is helemaal prima, nogmaals, ik probeer ook zo min mogelijk onnodig te quoten (dus gelieve niet gelijk met verwijten gooien dat mensen het niet willen of de boel willen tegenwerken), dus het helpt zeker, maar ik kan het echt niet helpen dat ik het kinderachtig vind dat er overal op het forum van die rode teksten tegen te komen met ' onnodig quoten'. Om maar niet te spreken over een DM van een niet nader te noemen medeforumlid die mij even kwam wijzen op die ene keer dat ik wel (per ongeluk) een onnodige quote had gebruikt.

Ik zeg tevens niet dat het overal elders beter is dan hier, maar ik ken werkelijk geen enkel ander forum waar men zo strikt op de regels op een dergelijke dingen modereert. Ik vind het bijna een compliment aan de mods dat ze het zo lang zo serieus vol houden want ik zou er zelf gillend gek van worden

Tenslotte is er volgens mij ook gewoon een plugin/mod voor phpBB fora waarmee je nested quotes automatisch kunt laten weghalen, daarmee ben je in elk geval het quoten van quotes kwijt. Tevens moet het geen probleem zijn om plaatjes in quotes automatisch te verwijderen of om te zetten naar een linkje, dat kom ik op meer plekken tegen (maar wellicht gebruiken die andere forum software). Om toch even te laten zien dat ik wel positief wil meedenken...

Fin.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
djunclesam
Ik lees je opmerkingen over het moderatie beleid. Te streng o.a.
Of dat tegen een enkele moderator gericht is of meer in zijn algemeenheid laat ik even in het midden. Dat is ook niet relevant
Ik ben in ieder geval blij dat je je mening naar voren brengt
Mods zijn mensen, maken fouten en doen domme dingen. Klinkt afgezaagd maar meer is het ook niet.
De lijn is dat we zoveel mogelijk op de achtergrond bezig willen zijn. Ik denk dat pakweg 80% van ons werk achter de schermen gebeurt. De rest mag je verdelen naar eigen inzicht. Het is in ieder geval geen 20% rood. Er zijn nu een aantal klagers over rode teksten, nog geen handvol.
Voorheen tientallen 'klachten' over de grote gele dubbele vlakken. Keuzes hebben tot gevolgd dat de een tevreden wordt gesteld, de ander zich achter de oren krabt.
We zullen zien op welke wijze we aan je gevoelens tegemoet kunnen komen.
Wellicht maken we rood voortaan groen (neen grapje )
Je tips zijn praktisch al grotendeels ingevuld. Het quoten van foto's resulteert al in een link, de rest volgt allemaal daar waar technisch mogelijk. Wellicht was het je nog niet opgevallen.
Ik lees je opmerkingen over het moderatie beleid. Te streng o.a.
Of dat tegen een enkele moderator gericht is of meer in zijn algemeenheid laat ik even in het midden. Dat is ook niet relevant
Ik ben in ieder geval blij dat je je mening naar voren brengt
Mods zijn mensen, maken fouten en doen domme dingen. Klinkt afgezaagd maar meer is het ook niet.
De lijn is dat we zoveel mogelijk op de achtergrond bezig willen zijn. Ik denk dat pakweg 80% van ons werk achter de schermen gebeurt. De rest mag je verdelen naar eigen inzicht. Het is in ieder geval geen 20% rood. Er zijn nu een aantal klagers over rode teksten, nog geen handvol.
Voorheen tientallen 'klachten' over de grote gele dubbele vlakken. Keuzes hebben tot gevolgd dat de een tevreden wordt gesteld, de ander zich achter de oren krabt.
We zullen zien op welke wijze we aan je gevoelens tegemoet kunnen komen.
Wellicht maken we rood voortaan groen (neen grapje )

Je tips zijn praktisch al grotendeels ingevuld. Het quoten van foto's resulteert al in een link, de rest volgt allemaal daar waar technisch mogelijk. Wellicht was het je nog niet opgevallen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik ben het overigens ook wel eens dat het quoten van quotes in quotes en dat dat weer quoten, wat vroeger dikwijls gebeurde onwenselijk was, is. Ik vind alleen dat het beleid nu een beetje is doorgeslagen de verkeerde kant op.Peter schreef:Er zijn nu een aantal klagers over rode teksten, nog geen handvol.
Voorheen tientallen 'klachten' over de grote gele dubbele vlakken.

Daarnaast vraag ik me af of dergelijke getallen enige waarde hebben. Mij hoor je verder ook nooit klagen over beleid. Totdat men er een topic over aanslingert zoals nu

Ik ben zelf moderator op een ander groot(er) forum, dus heb wel enig inzicht in het reilen en zijlen van mods. Dus mijn waardering voor het mod team is ook best wel groot, al klinkt dat misschien even afgezaagd als jouw opmerking dat jullie maar mensen zijn

Laatst gewijzigd door Peter op vr nov 07 2014 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: test: onnodige quote verwijderd
Reden: test: onnodige quote verwijderd
Fin.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb je bericht even aangepast, bij wijze van
zie de reden onderaan je geplaatste bericht
wellicht is dat een optie ?
Minder rood, maar toch ..
Ik wil die optie rustig binnen het team bespreekbaar maken
zie de reden onderaan je geplaatste bericht
wellicht is dat een optie ?
Minder rood, maar toch ..
Ik wil die optie rustig binnen het team bespreekbaar maken
- Highlander
- Forumbeheerder
Ik vind het een stuk vriendelijker staan, ik zeg houden zo
Zijn we toch ook nog productief op de vrijdagavond.
Gr,
Chris

Zijn we toch ook nog productief op de vrijdagavond.
Gr,
Chris
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
Omdat de meeste berichten uit meerdere aspecten bestaan, ben ik zelf nogal een liefhebber om een quote te gebruiken om aan te geven op welk deel van een bericht ik reageer. Anders is de kans groter dat je door enkele of alle mensen fout wordt begrepen. Dit deed ik ook altijd als ik op een direct bovenstaand bericht reageerde. Voordeel je geeft duidelijk aan waarop je reageert, zelfs als er tussendoor een bericht binnenkomt.
Maar er is mij een aantal keren duidelijk gemaakt dat dit niet de voorkeursmethode van dit forum is. Dus laat ik dit gedrag. Nu moet ik iets meer moeite doen om duidelijk te maken waarop ik reageer. Zelf vind ik dit geen verbetering, maar gewoonten en regels op het forum respecteer ik dan liever, dan maar wat meer moeite doen.
Ben
Maar er is mij een aantal keren duidelijk gemaakt dat dit niet de voorkeursmethode van dit forum is. Dus laat ik dit gedrag. Nu moet ik iets meer moeite doen om duidelijk te maken waarop ik reageer. Zelf vind ik dit geen verbetering, maar gewoonten en regels op het forum respecteer ik dan liever, dan maar wat meer moeite doen.
Ben
Laatst gewijzigd door ben42 op vr nov 07 2014 10:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- Sandervb
- Forumlid
@Peter, dat is écht een veel betere optie.
Wat mij betreft zeker houden.
Wat mij betreft zeker houden.

Nikon D500
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
Het wordt dus steeds softer. Die rode regeltjes waren echt niet zo confronterend hoor.
En een forum dat op een kroeg mag gaan lijken lijkt mij nog veel en veel ongewenster dan een forum dat op de Tweede Kamer lijkt - en geloof me, ik heb de Tweede Kamer niet hoog zitten...
Er mag best wel meer worden gemodereerd op onzin, onwil en taal.
En een forum dat op een kroeg mag gaan lijken lijkt mij nog veel en veel ongewenster dan een forum dat op de Tweede Kamer lijkt - en geloof me, ik heb de Tweede Kamer niet hoog zitten...
Er mag best wel meer worden gemodereerd op onzin, onwil en taal.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Valt mee met 'softer' worden.
Slechts de tekst onnodige quote verwijderd zal niet meer in het rood verschijnen.
Deze tekst komt - in het zwart - onder het bericht te staan dat door een van de moderatoren is aangepast.
We behouden ons het recht voor om rood te gebruiken indien wenselijk.
Slechts de tekst onnodige quote verwijderd zal niet meer in het rood verschijnen.
Deze tekst komt - in het zwart - onder het bericht te staan dat door een van de moderatoren is aangepast.
We behouden ons het recht voor om rood te gebruiken indien wenselijk.