Welke combinatie spreekt jullie het meeste aan ?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke combinatie spreekt jullie het meeste aan ?

Bericht door Patrick » ma dec 15 2014 6:10 pm

Ruis komt van je sensor, niet uit het objectief. Wat dat betreft heeft het objectief geen eerlijk kans gehad je te overtuigen.

Het is altijd een goed idee je kennis op niveau te brengen. Je bent al snel zelf de beperkende factor tegenwoordig. En dat is mede het leuke aan fotografie; er valt veel te leren! :thumbup:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Redblockman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Redblockman » ma dec 15 2014 7:22 pm

Ruis vanwege een lens?! Volgens mij ligt dat meer aan je sensor...
Enuhm over wat voor scherpte heb je het? Bij F1.8 is je scherptediepte zo klein dat een groot deel van je foto buiten focus is, wat dus ook wel onscherp genoemd wordt. Ook als je ook maar iets mis mikt ofzo dan is niet datgene scherp waar je voor gegaan bent. Daarnaast is zeker een dingetje als je met zo weinig scherptediepte gaat werken of je body en lens samen helemaal 100% correct en zonder afwijking focussen.

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » ma dec 15 2014 9:21 pm

Als ik zo e.e.a. lees dan moe je bijna de f0.95 lens van (dacht ik) Zeiss hebben. O.a. bestemd voor de Voigtlander camera (of is-ie van Voigtlander?). Maar dan moet er nog wel flink gespaard worden....Ik denk dat met geen enkele reguliere lens/camera combi dit soort fotografie 'goed' kan worden beoefend. Er zal altijd ruis te zien zijn. Ik denk dan dat je die ruis creatief moet gaan inzetten. Als de omstandigheden zo donker zijn dat je zelfs met een 1.8 (of 1.4) niet tot goede beelden kan komen zou ik overstappen op zwart/wit met een mooie korrel. Of overstappen naar landschapsfotografie......

Boem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Boem » ma dec 15 2014 11:29 pm

Ik word zo langzamerhand wel erg benieuwd naar de foto's die je maakt en/of wenst te maken. Heb je wat eigen voorbeelden van volgens jouw gelukte en mislukte platen? Wat is je verwachtingspatroon als je bijv de sigma 17-50 en de 18-35 icm een d7000 niet goed genoeg vindt? Ik in elk geval tast hier nu in het duister...

Verder ben je natuurlijk al bewust dat bij fotograferen in moeilijke lichtomstandigheden
- je je belichting niet zozeer op het hele plaatje, maar op de belangrijkste ( vaak sterker belichte) delen moet afstemmen. M.a.aw vaak is matrixmeting niet de nuttigste optie
- je je sluitertijden (al dan niet in combinatie met vr/vc/os) niet alleen op je eigen beweging moet afstemmen, maar ook op die van je onderwerp..
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

Redblockman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Redblockman » di dec 16 2014 3:26 pm

In het concert en evemente topic heeft TS wat gepost van afgelopen weekend. Ze zijn vrij donker allemaal.

Boem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Boem » zo dec 21 2014 9:15 pm

Dat is erg donker inderdaad. Als ik dat zie denk ik dat het punt niet zozeer bij de lenzen, als wel bij het beschikbare licht zit. Is het misschien mogelijk om hier eens te overleggen over het licht? Daarnaast denk ik dat, zeker met deze lichtomstandigheden, een krappere kadrering ook kan helpen, bijv met een 85mm lens ( die ook meteen zeer lichtsterk is)

Btw de genoemde voigtländers met f0.95 zijn er bij mijn weten alleen voor m43 formaat, en zijn MF, dat is niet per sé heel handig in dergelijke situaties.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”