Re: 4 K beeldschermen
Geplaatst: vr feb 27 2015 6:30 pm
Ik ben juist heel kritisch met het afstemmen van een monitor.
"Vroeger" had ik eerst van wat ik dacht te heten een "Diamond" videokaart. Later in een systeem een of andere "Viper" (op basis van NVDIA)??.
Weer later wilde ik "het goed doen" en zette ik een "Matrox-kaart" in een PC met twee uitgangen. Matrox, HET MERK voor fotobewerkingen heette het.
Bleek dat ding geen aparte kalibratiemogelijkheid te hebben voor de tweede monitor uitgang.
Had ik de oude "Viper" videokaart uit mijn oude PC er maar weer bijgezet. Maar die was eigenlijk beter dan die Matrox-kaart. Dus wisselde ik de monitoren om voor uitvoer. De 2e monitor waar alleen de gereedschappen van bijv. Photoshop opstonden, aangestuurd door de Matroxkaart. De hoofdmonitor aan de "Viper".
Later van iemand had ik wel eens gehoord die echt een heel dure Matrox-kaart gebruikte (Euro 600-700 ?), speciaal omdat het daar bij zou moeten werken. Maar ook die heeft het nooit werkend gekregen.
Weer later mijn eerste op ATI gebaseerde videokaart. En daar kon ik meteen twee monitoren apart kalibreren. Nooit een probleem geweest.
En denk maar niet dat het zo'n dure kaart was. Gewoon een vrij eenvoudig doorsnee kaartje met passieve koeling.
Twee jaar terug mijn laatste PC in elkaar gezet, en ook hier een AMD (ATI) kaart erin. En echt ik kan de monitoren die eraan hangen gewoon apart kalibreren. "Vers gekalibreerd' kun je beeld zo doorschuiven van de ene monitor naar de andere. Nu gebruik ik doorgaans niet een opstelling van twee monitoren langs elkaar. De HD-TV die ik er nu als 2e scherm aan heb hangen is misschien ook iets minder verfijnd in te stellen en staat wat verder weg. Kalibreer ik ook wat minder vaak. Maar sinds ik dat netjes met zo'n meetkop en software heb gedaan, ben ik erg tevreden over, juist ook voor het gewone televisiebeeld. Omdat de individuele RGB-kanalen veel meer optimaal zijn afgesteld dan wat doorgaans zo vanuit de gebruiksinstellingen gebeurt.
Omdat het handmatig is afgesteld, gebruik je de in de TV gebruikte standaard LUT-tabellen volgens mij helemaal niet. Die "overschrijf' je juist met die handmatig eigen instellingen.
4 monitoren heb ik er nog niet aan gehad (3 wel) maar volgens de gebruiksaanwijzing van AMD kun je gewoon elk scherm apart kalibreren.
Een LUT (Look Up Tabel) is niet meer dan een referentie.
Net zo goed als je op je PC voor één AdobeRGB profiel kiest als kleur werkruimte kun je daar ook meer dan één stuks software mee aansturen - en dat tegelijkertijd. Waarom zou dat met aansturing naar schermen niet kunnen? Per scherm heb je verder ook nog een hardwarematige afstemming van het scherm zelf. De basis om het eerst hardwarematig zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. De verdere afwijkingen softwarematig met een profiel ertussen, en de eventuele eigen individueel aanvullende instellingen waarlangs het signaal gaat met de schuifjes in de driver daar nog achteraan als je dat zou willen. Hoe het hardwarematig wordt opgelost, zal me eigenlijk worst zijn. Het werkt, en daar gaat het om.
"Vroeger" had ik eerst van wat ik dacht te heten een "Diamond" videokaart. Later in een systeem een of andere "Viper" (op basis van NVDIA)??.
Weer later wilde ik "het goed doen" en zette ik een "Matrox-kaart" in een PC met twee uitgangen. Matrox, HET MERK voor fotobewerkingen heette het.
Bleek dat ding geen aparte kalibratiemogelijkheid te hebben voor de tweede monitor uitgang.
Had ik de oude "Viper" videokaart uit mijn oude PC er maar weer bijgezet. Maar die was eigenlijk beter dan die Matrox-kaart. Dus wisselde ik de monitoren om voor uitvoer. De 2e monitor waar alleen de gereedschappen van bijv. Photoshop opstonden, aangestuurd door de Matroxkaart. De hoofdmonitor aan de "Viper".
Later van iemand had ik wel eens gehoord die echt een heel dure Matrox-kaart gebruikte (Euro 600-700 ?), speciaal omdat het daar bij zou moeten werken. Maar ook die heeft het nooit werkend gekregen.
Weer later mijn eerste op ATI gebaseerde videokaart. En daar kon ik meteen twee monitoren apart kalibreren. Nooit een probleem geweest.
En denk maar niet dat het zo'n dure kaart was. Gewoon een vrij eenvoudig doorsnee kaartje met passieve koeling.
Twee jaar terug mijn laatste PC in elkaar gezet, en ook hier een AMD (ATI) kaart erin. En echt ik kan de monitoren die eraan hangen gewoon apart kalibreren. "Vers gekalibreerd' kun je beeld zo doorschuiven van de ene monitor naar de andere. Nu gebruik ik doorgaans niet een opstelling van twee monitoren langs elkaar. De HD-TV die ik er nu als 2e scherm aan heb hangen is misschien ook iets minder verfijnd in te stellen en staat wat verder weg. Kalibreer ik ook wat minder vaak. Maar sinds ik dat netjes met zo'n meetkop en software heb gedaan, ben ik erg tevreden over, juist ook voor het gewone televisiebeeld. Omdat de individuele RGB-kanalen veel meer optimaal zijn afgesteld dan wat doorgaans zo vanuit de gebruiksinstellingen gebeurt.
Omdat het handmatig is afgesteld, gebruik je de in de TV gebruikte standaard LUT-tabellen volgens mij helemaal niet. Die "overschrijf' je juist met die handmatig eigen instellingen.
4 monitoren heb ik er nog niet aan gehad (3 wel) maar volgens de gebruiksaanwijzing van AMD kun je gewoon elk scherm apart kalibreren.
Een LUT (Look Up Tabel) is niet meer dan een referentie.
Net zo goed als je op je PC voor één AdobeRGB profiel kiest als kleur werkruimte kun je daar ook meer dan één stuks software mee aansturen - en dat tegelijkertijd. Waarom zou dat met aansturing naar schermen niet kunnen? Per scherm heb je verder ook nog een hardwarematige afstemming van het scherm zelf. De basis om het eerst hardwarematig zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. De verdere afwijkingen softwarematig met een profiel ertussen, en de eventuele eigen individueel aanvullende instellingen waarlangs het signaal gaat met de schuifjes in de driver daar nog achteraan als je dat zou willen. Hoe het hardwarematig wordt opgelost, zal me eigenlijk worst zijn. Het werkt, en daar gaat het om.