Pagina 2 van 3
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: za feb 28 2015 3:01 pm
door Gerard de Zwaan
Debby schreef:Bij een strobist opstelling heb je niet het voordeel van het instellicht, wat naar mijn idee het bepalen van de opstelling niet vergemakkelijkt. Daarbij komt als ik naar de instellingen van mijn SB-600 kijk, met o.a. het voorste gordijn, achterste gordijn en diverse TTL functies, is dat naar mijn idee lastiger in te stellen dan de studioflitsers (ik ga er daarbij vanuit dat die niet deze functie instellingen hebben).
Ik heb ooit weleens geprobeerd om me in de werking te verdiepen van die SB-600 maar door hele technische verhalen, snel afgehaakt.
Ik heb zelf dan 2 SB700 waar mee ik al mooie portretten kan maken. Ik mis de instellicht niet en het instellen is niks lastiger dan een studioflitser. De TTL funktie gebruik ik niet eens om dat ik vanwege de trigger manuel moet werken. Het enigste verschilen waar je naar kunt kijken is dat je met een studioflitser meer vermogen hebt en et een reportageflitser mobiler bend.
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: za feb 28 2015 4:18 pm
door oud0001
Debby, kom anders volgende week naar de strobist middag in het Oosten.
Kun je al je vragen stellen!
De SB600 heeft idd een gecompliceerde menu structuur daarom heb ik de mijne ook verkocht. Met de SB910 speedlights ( ook kwaliteit spul) is het enorm simpel in te stellen. Youngnuo is ook uitstekend, naar mijn mening.
In mijn optiek ben je met speedlights flexibeler en heb je meer mogelijkheden dan met flitskoppen. Daarbij kun je meer lichten aanschaffen voor het geld van 2 koppen. Ik heb 2 koppen en gebruik ze eigenlijk zelden.
Google maar eens naar de 2 grootsten op strobist gebiedt.
The Strobist David Hobby en CLS goeroe Joe McNally.
Wat joesoep linkjes.
David Hobby The Strobist:
https://www.youtube.com/channel/UCcNx_j ... 1pMalcsbcg
Joe McNally Nikon School presents A Hands-on Guide to Creative Lighting.
Part 1:
http://youtu.be/EWk_GnTzyWw?list=FL0yS9 ... _vZWGMaV1g
Part 2:
http://youtu.be/kqN1wcHsREc
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: za feb 28 2015 4:34 pm
door Gerard de Zwaan
Volgende week is het de 7e Andre, de workshop is de 14e.(
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=59429" onclick="window.open(this.href);return false;)
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: za feb 28 2015 4:49 pm
door oud0001
Ah, my bad. I stand corrected.

Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: za feb 28 2015 5:20 pm
door philippe
Ik heb totaal geen kaas gegeten van studiofotografie, daarom vraag ik even jullie hulp.

—Als je het studiowerk al doende onder de knie wilt krijgen, begin dan met enkele continu lampen en oefen (experimenteer) in het uitlichten van een eenvoudig onderwerp.
Ik speel met de gedachte om van mijn zolder een fotostudio te maken, aangezien flitsers daarbij wel een beetje essentieel zijn, denk ik hierbij aan de Elinchrom D-LITE RX 2.
Nu dan mijn vraag; hebben deze genoeg power om bijvoorbeeld springende kinderen te bevriezen? Of kan ik dan toch beter voor de 4 gaan? Geeft die 4 dan weer niet teveel licht voor als je bijvoorbeeld een newborn met een groot diafragma wilt fotograferen?
—Power is hier niet zo zeer van belang, wel de flitsduur. Heel 'zware' flitsers hebben de neiging een lange flits duur te hebben, zo rond de 1/400 sec., voor 'springende' onderwerpen heb je zeker meer dan 1/2000 sec. (vergeet de reciprociteit niet) en ook een snelle oplaad tijd van doen.
Kijk dan naar een set voor mode fotografie, Elinchrom heeft dat wel vermoed ik.
Destijds had Multiblitz juist daarvoor een speciale flitsbuis uitgevonden en een aangepaste snelle generator…
Nu zal die technologie wel in één monoblock zitten.
—Ga voor de 4 toortsen, hoe meer lichtbronnen hoe meer je het licht kan 'opbouwen'.
—Een goed ontworpen toorts kan in stappen van 1/8 ingesteld worden. Zo kan dan b.v. een toorts van 400 Ws (=Joule) op 50 Ws ingesteld worden.
—Kijk uit naar een model met een Pyrex klok over de flitsbuis/pilootlamp, als er iets gebeurd, kunnen de gloeiend hete scherven niet tot bij de baby vliegen. Voorzie de toortsen ook van een veiligheids kabeltje .
—Ga niet eerst naar een beurs (snelle verkopers), maar wel naar een bibliotheek waar je genoeg boeken over fotografie kan vinden, die je verder op weg helpen, kijk uit naar het schrijfwerk van Jack Reznicki, zeer leerzaam!
Oké, dat was meer 1 vraag
Ben benieuwd naar jullie ervaring en/of mening
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: za feb 28 2015 8:07 pm
door MarcoD750
Kleine aanvulling, als ik mijn reportageflitser op mijn camera zet en ik wil flitsen op 1/2000sec dan kan ik de studio flitser ook laten flitsen op die snelheid, die reageert op de flits van de reportageflitser.
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: za feb 28 2015 9:02 pm
door ATOR
Coole hack Marco! Al is de grote vraag: Als je op die manier een foto maakt van een wit vlak wordt dat dan egaal belicht door je studioflitsers?
De lol van triggers die studioflitsers hypersync laten werken is dat je het moment van de ontsteektrigger van de studioflitser precies kunt instellen om een zo egaal mogelijke belichting te krijgen. Met de nadruk op zo egaal mogelijk want iets van een gradiënt zul je altijd hebben, zeker bij studioflitsers met een kortere flitsduur. Maar als dat elke keer gelijk is kun je dat meten en in PS corrigeren.
Zal het binnenkort eens proberen.
Overigens is voor mij een instellicht onmisbaar, het zou me zoveel meer tijd kosten om elke keer een foto te moeten maken om het resultaat te zien van plaatsing/modifiers/ratios van de lichten. Een mooie lichtsetup verzinnen/maken is al lastig genoeg als je wél ziet wat je aan het doen bent.
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: za feb 28 2015 10:51 pm
door MarcoD750
Een instellicht is zeker handig als je met portretten bezig bent.
Binnenkort wat proberen of ik wat met de achtergrond kan belichten als is het met die korte sluitertijd meer de bedoeling om de beweging vast te leggen.
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: zo mar 01 2015 1:22 am
door ATOR
Die foto van een wit vlak is alleen als test om te kijken of de belichting egaal is bij hypersync sluitertijden, niet of je de beweging van een witte achtergrond kunt bevriezen
Ik was nieuwsgierig of het inderdaad werkte en ik kan met een speedlight op High-Speed Sync de studioflitsers als optische slaves tot 1/8000s aansturen en een foto krijgen zonder gradiënt of donkere balk in beeld.
Daarnet heb ik wat staan springen en met een sluitertijd van 1/4000s bevries ik alles. Dan blijft er wel maar weinig licht over. Met een 400Ws flitser op een halve meter afstand en f/1.4 moet de iso omhoog naar 400 om goed te belichten. Met de flitser op 2m afstand en f/8 zou de iso wel heel erg hoog worden. Maar goed, het werkt!

Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: zo mar 01 2015 9:26 am
door ArjanL
Wordt het ontbreken van de zwarte balk niet veroorzaakt door de High Speed Sync van de Speedlight? De sluiter geeft altijd bij elke tijd en iedere keer openen een flitspuls af.
Wat je kan proberen is in een volledig duistere ruimte met open sluiter het model te laten springen en handmatig een flits afgeven op het laagst mogelijke vermogen.
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: zo mar 01 2015 11:21 am
door Debby
Wauw wat een info, waarvoor mijn dank!
Zal eerst even alles rustig lezen

Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: zo mar 01 2015 12:14 pm
door Debby
Tuihanti schreef:Debby, kom anders volgende week naar de strobist middag in het Oosten.
Kun je al je vragen stellen!
Stond op mijn planning, helaas is er iets tussendoor gekomen
Daarbij kun je meer lichten aanschaffen voor het geld van 2 koppen.
Euhhh, als ik naar de SB-910 kijk kost die alleen al zo'n 400 euro, die keer twee, kom ik op 800 euro en dan heb ik nog geen statieven, softboxen of ander handig/leuk spul. Daarentegen komt de RX 2 set op €730,- (bij bol.com) en dat is incl. o.a. twee softboxen, twee statieven en een paraplu reflector.
En ja, er zijn goedkopere reportageflitsers maar zo zijn er ook goedkopere studioflitser setjes, en die wil ik dus niet.
Heb dankzij je linkje naar het eerste filmpje van 'Joe McNally Nikon School' wel geleerd dat de ingebouwde flitser van mijn camera ook de boel kan aansturen.
philippe schreef:Als je het studiowerk al doende onder de knie wilt krijgen, begin dan met enkele continu lampen en oefen (experimenteer) in het uitlichten van een eenvoudig onderwerp.
Dit kan toch prima met het instellicht en daarvoor is dit er toch ook juist. Om te kunnen zien wat het licht doet zonder meteen je model(len) continue te verblinden en of te verhitten?

Dat van die die veiligheid (niet alleen voor bij baby's overigens) vind ik wel een hele goede tip! Houdt een softbox niet eventuele scherven tegen?
ATOR schreef:Overigens is voor mij een instellicht onmisbaar, het zou me zoveel meer tijd kosten om elke keer een foto te moeten maken om het resultaat te zien van plaatsing/modifiers/ratios van de lichten. Een mooie lichtsetup verzinnen/maken is al lastig genoeg als je wél ziet wat je aan het doen bent.
Precies mijn gedachte en dus een voordeel op het strobist gebeuren.
MarcoD7100 schreef:Kleine aanvulling, als ik mijn reportageflitser op mijn camera zet en ik wil flitsen op 1/2000sec dan kan ik de studio flitser ook laten flitsen op die snelheid, die reageert op de flits van de reportageflitser.
Vraag mij af of dat ook zou werken met de ingebouwde flitser van D700.
Goed, en net als ik denk dat ik er uit ben en moet gaan voor de set met de kortste flitsduur komt ATOR met dit verhaal....
Daarnet heb ik wat staan springen en met een sluitertijd van 1/4000s bevries ik alles. Dan blijft er wel maar weinig licht over. Met een 400Ws flitser op een halve meter afstand en f/1.4 moet de iso omhoog naar 400 om goed te belichten. Met de flitser op 2m afstand en f/8 zou de iso wel heel erg hoog worden.
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: zo mar 01 2015 2:15 pm
door ATOR
ArjanL schreef:ATOR schreef:
Ik was nieuwsgierig of het inderdaad werkte en ik kan met een speedlight op High-Speed Sync de studioflitsers als optische slaves tot 1/8000s aansturen en een foto krijgen zonder gradiënt of donkere balk in beeld.
Daarnet heb ik wat staan springen en met een sluitertijd van 1/4000s bevries ik alles. Dan blijft er wel maar weinig licht over. Met een 400Ws flitser op een halve meter afstand en f/1.4 moet de iso omhoog naar 400 om goed te belichten. Met de flitser op 2m afstand en f/8 zou de iso wel heel erg hoog worden. Maar goed, het werkt!

Wordt het ontbreken van de zwarte balk niet veroorzaakt door de High Speed Sync van de Speedlight? De sluiter geeft altijd bij elke tijd en iedere keer openen een flitspuls af.
Ik heb twee foto's van een witte achtergrond gemaakt: eentje met alleen de speedlight in de laagste stand opzij gericht met afscherming naar de achtergrond om te kijken hoeveel licht ervan op de achtergrond viel, en een met dezelfde instellingen met de studioflitser vlakbij de achtergrond als optische slave. Zo wist ik precies welke licht van de studioflitser was en of dat licht egaal de achtergrond verlichtte.
Wat je kan proberen is in een volledig duistere ruimte met open sluiter het model te laten springen en handmatig een flits afgeven op het laagst mogelijke vermogen.
Wat jij zegt wordt inderdaad gebruikt bij fotografie waar je b.v. een kogel bevriest die door een appel heengaat, dan wordt een megakorte lichtflits getriggerd door geluid of het doorbreken van een lichtstraal.
Bij een studioflitser heb je de kortste sluitertijd op het hoogste vermogen en de behoefte aan high-speed sync is er omdat de flitsduur te lang is om beweging te bevriezen.
Bij een speedlight heb je de kortste flitsduur wel bij het laagste vermogen maar die kun je meestal uit de doos al high-speed sync triggeren dus dat hoeft niet handmatig te gebeuren.
@Debby
Iedereen die springt hangt op het hoogste punt even stil in de lucht en als je ze dan coacht om niet te bewegen op dat punt kun je ze redelijk bevriezen zonder rare dingen uit te hoeven halen. De 1/4000s had ik nodig om de toppen van mijn vingers op maximale zwaaisnelheid te bevriezen.
Aan de andere kant is het soms juist mooi om wat beweging in een foto te hebben, dat gaat weer niet lukken met superkorte flitsduur flitsers. Zo is het altijd wat

Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: zo mar 01 2015 7:34 pm
door Debby
hmmm oké, ik zal dan niet snel met een sluitertijd van 1/4000s fotograferen, maar ik fotografeer wel het liefst op ISO 200. Ik vraag mij nu af, of met een diafragma van f8-f10 i.c.m. sluitertijden van 1/1500s tot 1/2000s (zijn denk ik wel realistische tijden om te bevriezen) een 100 of 200W set wel genoeg licht geeft...
Re: Elinchrom D-LITE RX 2 To Go Set of toch de 4??
Geplaatst: ma mar 02 2015 1:09 am
door ATOR
Als je echt perfect actiebevriezende f/10 foto's en f/1.4 baby foto's wilt hebben dan zijn er zo uit mijn hoofd twee flitsers die aan jouw eisen voldoen: Profoto Pro-8 Air en Broncolor Scoro. Die hebben de ultrakorte flitsduur, het vermogen en het instelbereik wat je nodig hebt, ben je helemaal klaar
Bij het 'goedkopere spul' zul je toch wat concessies moeten doen.