Er is ook veel te zeggen over hoe je met de files omgaat (voorheen de film).
Soms heb ik de indruk dat wat NA de opname gebeurd minstens even belangrijk is, zo niet meer, dan hoe de eigenlijke opname gemaakt wordt.
En in dit geval leunen de twee systemen (H40 en D800E) zo dicht tegen elkaar aan, dat eventueel alleen nog de opname discipline het echte verschil zou kunnen maken.
Het is uiteindelijk de 'hand' van de fotograaf die het doet, voor, tijdens en na de opname…
Zelfs de optieken maken al niet meer uit, je hebt zo veel keuze dat er op dat gebied geen verschil is.
Ook ben ik altijd zeer verrast te zien hoezeer de meeste fotografen bijna obsessief met hun camera (s) bezig zijn, en de ver– & belichting verwaarlozen!
Er is een significant verschil tussen flits- en continu licht, meer dan je zou vermoeden, wat betreft de scherpte, contrast, kleursaturatie, –weergave, –diepte en –dynamiek. En willen dat nu juist de onderwerpen zijn die de hoofdrol spelen in de argumentatie.
In die mate zelfs dat ik liever, bij gelegenheid, de vergelijking zou willen zien tussen flits – en continu licht, eerder dan Hasselblad 40 MP v/s D800E (of D810)…
Overigens moet je altijd de wijze waarop je omgaat met het licht, aanpassen naar het medium waarmee je werkt, ook het type van camera.
In het filmpje zie je dat de verlichting gewoon dezelfde is, voor de H40 als de D800, terwijl de sensoren (en de objectieven) zeer verschillend zijn, jammer.
Voor mij is het een uitgemaakte zaak: de investering [voor een beroeps of niet] in een middenformaat camerasysteem is, in het licht van de nieuwste FX systemen, eigenlijk onverstandig want economisch en technisch nog moeilijk te verantwoorden, ik spreek nu uit (harde) ervaring.
Wat men kan 'besparen' bij het camera systeem, kan men beter gebruiken voor een goed verlichting systeem. De eindafrekening zal ongeveer dezelfde zijn, maar het fotografisch resultaat, dat is een gans ander paar mouwen, in de zin van beter!
Alhoewel ik m'n 'oude' Hasselblad 500C/M met z'n Zeiss lenzen nog altijd zo bloedmooi vindt, niet alleen als object, maar voornamelijk bij de beeldvoordracht, in Z/W althans...
