Coating zit veelal op de binnenste lenselementen.
Enkele zaken die je kunr checken:
- loopt het diafragma soepel en gelijkmatig (kijk door de lens en beweeg het mech. Palletje achter op de vatting).
- check op schimmel (in NL meestal niet zo'n probleem). Kijk voir voirbeelden op google.
- Check op 'vreemde' geluiden uit de motor. De ene af-s motor is luider dan de ander, maar geen geschraap, kraken etc.
- Het zoommechanisme moet soepel lopen.
- Houdt bij de 24-70 rekening met 2 zaken: Deze schuift wat in en uit bij zoomen, rond het omslagpunt (50mm) loopt hij wat zwaarder. Dat is normaal. Let verder op of er krassen op de in/uitschuivende 'buis' zitten. Dat is soms een voorteken dat er van binnen een schroefje aanloopt. Vaak geen ramp maar moet je op termijn wel laten herstellen.
- Check bij de 70-200 dat de VR in en uitschakelt (kun je meestal wel voelen).
- Check de functies van de knoppen. AF maar bijv. Ook de focus limiter op de 70-200.
- Controleer of de zonnekap en filters soepel op de lenzen gaan.
Verder zijn soms de rubbers wat versleten. Maar die vervangen kost niet heel veel, zou ik bij zo'n koopje het niet op laten afketsen. En die uv filters zou ik ubethaupt alleen overwegen te gebruiken als het goede kwaliteit is (geen hama of zo dus).
70-200 mm f/2.8G VR of 70-200mm f/2.8G ED VR II
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 70-200 mm f/2.8G VR of 70-200mm f/2.8G ED VR II
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Bedankt, zal hier zeker op letten.
-
- Forumlid
Heb de lenzen gezien, vast gehad en even mee gespeeld.
De 70-200mm functioneert gewoon, de achterste gripband zit een klein beetje losjes om de lens. Verder ontbreekt de statiefsteun, hij wist ook niet waar die gebleven was.
De 24-70mm draaide heel erg zwaar. Ik krijg het gevoel dat er WD40 tussen moest om het lekker te laten lopen. Functioneerde verder goed. Maar de rubberen gripband hing hier los rond de lens. Was bang dat ik hem eraf draaide toen ik aan de lens draaide.
De 17-35 mm piept (hard) zodra hij gaat scherpstellen. Verder doet ie het wel.
Ik weet het, het zijn geen nieuwe lenzen. Maar het piepen van de 17-35mm en het erg zwaar draaien van de 24-70mm lijken mij geen goede zaken.
Weet iemand wat dat piepen is? Of is de motor dan eigenlijk versleten?
De 70-200mm functioneert gewoon, de achterste gripband zit een klein beetje losjes om de lens. Verder ontbreekt de statiefsteun, hij wist ook niet waar die gebleven was.
De 24-70mm draaide heel erg zwaar. Ik krijg het gevoel dat er WD40 tussen moest om het lekker te laten lopen. Functioneerde verder goed. Maar de rubberen gripband hing hier los rond de lens. Was bang dat ik hem eraf draaide toen ik aan de lens draaide.
De 17-35 mm piept (hard) zodra hij gaat scherpstellen. Verder doet ie het wel.
Ik weet het, het zijn geen nieuwe lenzen. Maar het piepen van de 17-35mm en het erg zwaar draaien van de 24-70mm lijken mij geen goede zaken.
Weet iemand wat dat piepen is? Of is de motor dan eigenlijk versleten?
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Beide meen ik bekende problemen. De 24-70 wil nogal eens vastlopen (zeker oudere modellen) als er intern schroefjes loskomen. Toch wel een aardige reparatie. Stonden er krassen/strepen op de uitschuivende buis? Dan is dat het. Qua piepen etc. bij de 17-35, ik meen dat die lens erom bekend staat dat de AF-S motor het na een tijdje begeeft. (Kan ook een andere oudere AF-S lens zijn). Dat zijn beide geen goedkope reparaties, zeker de laatste. Dat zal per stuk tussen de 200 en 500 euro liggen. De rubbers kosten ook nog eens flink wat tientjes...
Ik weet niet wat de algehele staat is, maar als de lenzen ook nog behoorlijk 'geleefd' zijn, zou ik er persoonlijk denk ik vanaf zien. Het verklaart ook de lage prijs.
Ik weet niet wat de algehele staat is, maar als de lenzen ook nog behoorlijk 'geleefd' zijn, zou ik er persoonlijk denk ik vanaf zien. Het verklaart ook de lage prijs.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Pearldrop
- Forumlid
Ik heb een 17-35 2.8 die piept al jaren, doet het nog steeds. In het begin maakte ik me ook zorgen, mede nav berichten op internet. Het schijnt zelfs zo te zijn als je hem laat vervangen het piepen ma een tijdje weer terugkomt.
Dus laat maar lekker piepen, zolang die piept, doet ie het nog [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Dus laat maar lekker piepen, zolang die piept, doet ie het nog [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
-
- Forumlid
bij de 24-70 zag ik inderdaad een streep staan, die ook na het er overheen vegen bleef staan. Zal dan inderdaad een geval van een losse schroef(jes) zijn.
De 24-70 zag er ook het meest geleefd uit. Zag dat de UV filter een tik had gehad, kreeg hem ook niet losgedraaid. Daarna kwam de 70-200 en dan de 17-35 (qua geleefd)
Maar als ik dan gemiddeld 350 per reparatie reken en 50 per lens voor nieuw rubber. Dan kom ik uit op totaal 2600 euro (1800 + 2x reparatie + 2x nieuw rubber). Dat zijn wel ineens andere bedragen waar het nu op uitkomt.
Zal er dit weekend nog eens over denken.
De 24-70 zag er ook het meest geleefd uit. Zag dat de UV filter een tik had gehad, kreeg hem ook niet losgedraaid. Daarna kwam de 70-200 en dan de 17-35 (qua geleefd)
Maar als ik dan gemiddeld 350 per reparatie reken en 50 per lens voor nieuw rubber. Dan kom ik uit op totaal 2600 euro (1800 + 2x reparatie + 2x nieuw rubber). Dat zijn wel ineens andere bedragen waar het nu op uitkomt.
Zal er dit weekend nog eens over denken.
-
- Forumlid
Laten liggen
Mijn 24 70mm heb ik ook ooit laten maken met het euvel van stroeve zoom.
Koste 550 Euro. (Hij was gevallen en lens element was toen ook vervangen )
70 200mm kan je voor 900/950 euro vinden via mp in goede staat
17 35mm ken ik niet en ga ik ook niet over vermelden
Mijn 24 70mm heb ik ook ooit laten maken met het euvel van stroeve zoom.
Koste 550 Euro. (Hij was gevallen en lens element was toen ook vervangen )
70 200mm kan je voor 900/950 euro vinden via mp in goede staat
17 35mm ken ik niet en ga ik ook niet over vermelden
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik zou zoom laten liggen. De prijs is goed als je goede exemplaren ervoor krijgt. Deze komen mij voor als verre van in goede staat...