Nieuwe computer/advies grafische kaart
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nieuwe computer/advies grafische kaart
Ja dus op zich zou dat wel een goede zijn denk ik? Want dat wordt aanbevolen, voor gaming dan. Maar goed, voor PS en Pinnacle misschien ook niet overbodig.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Als je overgaat naar 1 of 2 IPS panelen Let dan bij het bouwen op het aanbrengen van voldoende/juiste beeldaansluitingen.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ja, vooral op je grafische kaart. Je wilt wel twee keer dezelfde aansluiting als het even kan.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
1 scherm is voldoende, heb geen plaats voor 2 haha. Misschien wordt het ooit een groter scherm. Maar voor een IPS paneel is een HDMI belangrijk denk ik?
-
- Forumlid
Inmiddels een nieuwe pc in huis, besteld via pc-samenstellen.nl
Top advies gekregen daar! Heb nu een pc met 480 SSD, 2x 2 TB geheugen, grafische 970 kaart. Hij is lekker snel, heel stil ook.
Top advies gekregen daar! Heb nu een pc met 480 SSD, 2x 2 TB geheugen, grafische 970 kaart. Hij is lekker snel, heel stil ook.
-
- Forumlid
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!
Op basis van de "Videobewerkings PC"?
Op basis van de "Videobewerkings PC"?
2 x 2TB geheugen?
Dat lijkt me sterk.
Je bedoelt waarschijnlijk 2 x 2TB harddisk.
Enne, ook gedacht aan backup(pen)?

Je bedoelt waarschijnlijk 2 x 2TB harddisk.

Enne, ook gedacht aan backup(pen)?
-
- Forumlid
Ja dat bedoel ik Captain hahaha!
480 SSD.
32 GB RAM.
Nog even een technisch vraagje, ik backupte nu alles naar een externe 3 TB schijf. Eigenlijk werk ik ook vanuit die schijf. Dus foto's gooide ik na een shoot op die externe en vanaf die extern ook bewerken.
Wil nu de foto's op 1 van de 2 harde schijven doen en vanuit daar bewerken. En dan gewoon de externe puur als backup gebruiken. Is dat ook beter voor de snelheid dan rechtstreeks werken vanaf een externe (Western Digital) of maakt dat niets uit? Wil nu natuurlijk alles uit deze pc halen wat mogelijk is.
Dus ja, ik heb een externe voor back-up
Jacob, ja de videobewerkingspc maar heb er wat andere dingen in laten zetten. Hij heeft hem op maat gemaakt en nog dik 100 euro afgedaan na lief vragen van mij haha.
Stillere cooler (je hoort de pc écht niet), i6 6700 processor, 480 GB SSD dus, 2x 2 TB harde schijf en 32 GB RAM ipv 16 GB of 24 GB.
480 SSD.
32 GB RAM.
Nog even een technisch vraagje, ik backupte nu alles naar een externe 3 TB schijf. Eigenlijk werk ik ook vanuit die schijf. Dus foto's gooide ik na een shoot op die externe en vanaf die extern ook bewerken.
Wil nu de foto's op 1 van de 2 harde schijven doen en vanuit daar bewerken. En dan gewoon de externe puur als backup gebruiken. Is dat ook beter voor de snelheid dan rechtstreeks werken vanaf een externe (Western Digital) of maakt dat niets uit? Wil nu natuurlijk alles uit deze pc halen wat mogelijk is.
Dus ja, ik heb een externe voor back-up

Jacob, ja de videobewerkingspc maar heb er wat andere dingen in laten zetten. Hij heeft hem op maat gemaakt en nog dik 100 euro afgedaan na lief vragen van mij haha.
Stillere cooler (je hoort de pc écht niet), i6 6700 processor, 480 GB SSD dus, 2x 2 TB harde schijf en 32 GB RAM ipv 16 GB of 24 GB.
-
- Forumlid
Dit zijn de specificaties:
•Cooler Master Silencio 550
•Intel® CoreTM i7-6700K 4,0GHz
•Fluisterstil (Cooler Master Hyper 412S)
•MSI Z170A PC MATE
•Crucial 32GB DDR4-2133
•Nvidia GTX 970 4GB
•480GB SSD Crucial BX200
•4000GB HDD Sata III
•DVD Brander / Speler
•Geheugenkaartlezer
•Standaard geluidskaart
•600 Mbps TP-Link WiFi USB Stick
•650 Watt Corsair voeding
•Windows 10 Home incl. Installatie
•Nee laat mijn pc standaard
•2 jaar VIP Garantie
•Cooler Master Silencio 550
•Intel® CoreTM i7-6700K 4,0GHz
•Fluisterstil (Cooler Master Hyper 412S)
•MSI Z170A PC MATE
•Crucial 32GB DDR4-2133
•Nvidia GTX 970 4GB
•480GB SSD Crucial BX200
•4000GB HDD Sata III
•DVD Brander / Speler
•Geheugenkaartlezer
•Standaard geluidskaart
•600 Mbps TP-Link WiFi USB Stick
•650 Watt Corsair voeding
•Windows 10 Home incl. Installatie
•Nee laat mijn pc standaard
•2 jaar VIP Garantie
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Het hangt ten eerste van de aansluiting af. Als je een zgn. E-Sata aansluiting hebt is de snelheid nog niet zo hoog als je interne harde schijf, maar voor de meeste doeleinden is dat verschil verwaarloosbaar. USB 2.0 en Firewire (zeker 800 en 400) zijn beduidend langzamen. USB 3.0 is aardig snel maar haalt het in mijn ervaring nog niet vergeleken met E-sata. Maar meestal is de schijf zelf de bottleneck.
Qua werkwijze zou met die hoeveelheid harddisk ruimte vanaf je PC bewerken. Ik heb zelf ook een externe harde schijf (in mijn geval E-sata). Bij het importeren van foto's naar mijn PC maakt hij automatisch een kopie naar die externe harde schijf. Pas als een serie 'klaar' is verwijder ik die 2e originele kopie (ik gooi nl. vrij veel foto's weg). Daarnaast laat ik mijn systeem bij het afsluiten automatisch een kopie van alle nieuwe data maken naar die externe schijf. Er zijn veel programma's die dat kunnen. Daarnaast heb ik een vrij oude NAS die wel redelijk wat ruimte heeft waar ik een derde kopie heb staan. Niet zo'n hele snelle, maar dat hoeft ook niet. Maar dit is vooral voor gemak en in geval van 'fouten'. Ik draai ook regelmatig een kopie naar die NAS.
Wat ik echter wil benadrukken: Al deze oplossingen zijn geen backups! Net zoals veel cloud implementaties en flickr ook zeker géén backups zijn. In de regel geldt, als je het medium normaliter direct kunt benaderen tijdens het werken (en zeker wanneer het schrijfbaar is), is het op dat moment géén backup. Als je fouten kunt maken of fouten in je computer tot dataverlies kunnen leiden is het ook zeker geen backup. Enkele extreem dure professionele oplossingen daargelaten.
Een backup hangt niet continue aan je systeem en is ook niet direct benaderbaar dooe jezelf of derde partijen. Je hebt er ook volledige controle over en idealiter is deze off-site. In mijn geval heb ik dus ook 2 externe FW harde schijven (had ook USB 3.0 kunnen zijn). Eentje ligt off-site bij familie, de andere ligt in de kast. Elke 1 a 2 weken maak ik een backup naar de schijf in de kast. Die neem ik vervolgens mee naar familie en ik neem de andere mee. Daar maar ik ook een backup van. Ik heb dus meerdere kopieën, maar slechts 2 backups. En eentje daarvan is off-site.
Het is overigens helemaal niet complex om te beheren. Ik heb een backup programma dat e.a. voor me regelt (eventueel automatisch). Ik hoef alleen schijven te vervoeren, in te pluggen en op een knop te drukken.
Qua werkwijze zou met die hoeveelheid harddisk ruimte vanaf je PC bewerken. Ik heb zelf ook een externe harde schijf (in mijn geval E-sata). Bij het importeren van foto's naar mijn PC maakt hij automatisch een kopie naar die externe harde schijf. Pas als een serie 'klaar' is verwijder ik die 2e originele kopie (ik gooi nl. vrij veel foto's weg). Daarnaast laat ik mijn systeem bij het afsluiten automatisch een kopie van alle nieuwe data maken naar die externe schijf. Er zijn veel programma's die dat kunnen. Daarnaast heb ik een vrij oude NAS die wel redelijk wat ruimte heeft waar ik een derde kopie heb staan. Niet zo'n hele snelle, maar dat hoeft ook niet. Maar dit is vooral voor gemak en in geval van 'fouten'. Ik draai ook regelmatig een kopie naar die NAS.
Wat ik echter wil benadrukken: Al deze oplossingen zijn geen backups! Net zoals veel cloud implementaties en flickr ook zeker géén backups zijn. In de regel geldt, als je het medium normaliter direct kunt benaderen tijdens het werken (en zeker wanneer het schrijfbaar is), is het op dat moment géén backup. Als je fouten kunt maken of fouten in je computer tot dataverlies kunnen leiden is het ook zeker geen backup. Enkele extreem dure professionele oplossingen daargelaten.
Een backup hangt niet continue aan je systeem en is ook niet direct benaderbaar dooe jezelf of derde partijen. Je hebt er ook volledige controle over en idealiter is deze off-site. In mijn geval heb ik dus ook 2 externe FW harde schijven (had ook USB 3.0 kunnen zijn). Eentje ligt off-site bij familie, de andere ligt in de kast. Elke 1 a 2 weken maak ik een backup naar de schijf in de kast. Die neem ik vervolgens mee naar familie en ik neem de andere mee. Daar maar ik ook een backup van. Ik heb dus meerdere kopieën, maar slechts 2 backups. En eentje daarvan is off-site.
Het is overigens helemaal niet complex om te beheren. Ik heb een backup programma dat e.a. voor me regelt (eventueel automatisch). Ik hoef alleen schijven te vervoeren, in te pluggen en op een knop te drukken.
Laatst gewijzigd door ReneG op ma jan 25 2016 2:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
- ATOR
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mooie set D-M, ik heb ongeveer dezelfde configuratie. Wel met mirrored RAID werkschijven.
Wat (theoretische) snelheden betreft van eSATA en USB ligt het er erg aan welke je hebt:
eSATA 300_____3Gbps_____375MBps
USB 3_________5Gbps_____625 MBps
USB 3.1 gen1___5Gbps_____625MBps
eSATA 600______6 Gbps____750MBps
USB 3.1 gen2___10Gbps____1250MBps
USB C_________10Gbps____1250MBps
Conventionele harde schijven halen niet meer dan 200MBps en dan meestal alleen aan de rand van de schijf, dus de interface maakt niet heel veel uit.
Welk backup programma heb je ReneG?
Wat (theoretische) snelheden betreft van eSATA en USB ligt het er erg aan welke je hebt:
eSATA 300_____3Gbps_____375MBps
USB 3_________5Gbps_____625 MBps
USB 3.1 gen1___5Gbps_____625MBps
eSATA 600______6 Gbps____750MBps
USB 3.1 gen2___10Gbps____1250MBps
USB C_________10Gbps____1250MBps
Conventionele harde schijven halen niet meer dan 200MBps en dan meestal alleen aan de rand van de schijf, dus de interface maakt niet heel veel uit.
Welk backup programma heb je ReneG?