Gaat Nikon breken met de traditie?
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Gaat Nikon breken met de traditie?
Ook met een standaard 24-70mm f/2.8 is mirrorless niet veel compacter. Het lijkt wel alsof de kortere registerafstand er bij het objectief extra bijkomt. Optische wetten blijven hetzelfde.
Afmetingen Sony-Canon-Nikon met 24-70mm f/2.8
Met een pankcake is mirrorless supercompact maar als compleet systeem maakt het in gewicht en afmeting niet veel uit met wat ik nu heb.
In het laatste jaarverslag van Nikon staat dat ze komend jaar 20% minder camera's denken te verkopen dan het voorgaand jaar. Deels doordat ze door de recente aardbeving de introductie van een aantal camera's moet uitstellen. Ik hoop vooral dat Nikon nog lang een traditie blijft.
Met een pankcake is mirrorless supercompact maar als compleet systeem maakt het in gewicht en afmeting niet veel uit met wat ik nu heb.
In het laatste jaarverslag van Nikon staat dat ze komend jaar 20% minder camera's denken te verkopen dan het voorgaand jaar. Deels doordat ze door de recente aardbeving de introductie van een aantal camera's moet uitstellen. Ik hoop vooral dat Nikon nog lang een traditie blijft.
Ook met een Sony Mirrirless zul je bedoelen.
Moet je eens een Fuji X-T1 naast leggen. Die is nog een stuk kleiner dan de Sony zelfs met een 50-230mm.
Sony is niet echt compact gebouwd, blijkbaar.
http://camerasize.com/compact/#624.515, ... 0.573,ha,t
Goed je hebt dan geen 24-70 mm, maar daar zijn nog vele anderen voor te vinden die ook veel kleiner zijn.
Moet je eens een Fuji X-T1 naast leggen. Die is nog een stuk kleiner dan de Sony zelfs met een 50-230mm.
Sony is niet echt compact gebouwd, blijkbaar.
http://camerasize.com/compact/#624.515, ... 0.573,ha,t
Goed je hebt dan geen 24-70 mm, maar daar zijn nog vele anderen voor te vinden die ook veel kleiner zijn.

- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
De bekende appels met peren vergelijken 
Als je de Fuji 16-55/2.8 monteert wordt het beeld al anders en dan nog is het geen zuivere vergelijking met de kleinere sensor van de Fuji.
http://camerasize.com/compact/#520.448, ... 7.327,ha,t

Als je de Fuji 16-55/2.8 monteert wordt het beeld al anders en dan nog is het geen zuivere vergelijking met de kleinere sensor van de Fuji.
http://camerasize.com/compact/#520.448, ... 7.327,ha,t
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De sensor ook, 2.3x zo klein om bijna precies te zijnTuihanti schreef:Moet je eens een Fuji X-T1 naast leggen. Die is nog een stuk kleiner dan de Sony zelfs met een 50-230mm.

Fin.
Ik kan er niet mee zitten dat de sensor kleiner is. Kleine dingen werken ook, als je weet wat je er mee moet doen. 
De beeld kwaliteit liegt er ook niet om.

De beeld kwaliteit liegt er ook niet om.
Nikon zal niet snel van de F-vatting afstappen. Er is zelfs al eens een meetzoekercameraprototype geweest met een wat aangepaste F-vatting: de SPX.
Zie Rotoloni, laatste druk, pag. 134 / 135. (Als de SPX in productie was gegaan had Nikon eerder dan Leica - zie de M5 - een meetzoekercamera met door-de-lens-meting gehad!).
Helaas is Nikon na de introductie van de F iets te snel gestopt met de meetzoekercamera's.
Laten we hopen dat de spiegelloze Nikon een volformaatsensor krijgt en dat we er de F-objectieven op kunnen gebruiken. Desnoods met een adapter.
Zie Rotoloni, laatste druk, pag. 134 / 135. (Als de SPX in productie was gegaan had Nikon eerder dan Leica - zie de M5 - een meetzoekercamera met door-de-lens-meting gehad!).
Helaas is Nikon na de introductie van de F iets te snel gestopt met de meetzoekercamera's.
Laten we hopen dat de spiegelloze Nikon een volformaatsensor krijgt en dat we er de F-objectieven op kunnen gebruiken. Desnoods met een adapter.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Nu ik de andere foto's van dit prototype heb gezien, is de gewone ontgrendelknop van de F bajonet ook te zien. Gelukkig !!! Wordt weer helemaal blij, En kennelijk heeft men het onderschrift van Gijs ook goed gelezen. Het diafragma van het objectief is gewoon met de had in te stellen. Geen G meer !!!. Geweldig.
Nu nog weer een standaard flitsschoen.
Nu nog weer een standaard flitsschoen.
ATOR schreef:Ook met een standaard 24-70mm f/2.8 is mirrorless niet veel compacter. Het lijkt wel alsof de kortere registerafstand er bij het objectief extra bijkomt. Optische wetten blijven hetzelfde.
het is ook maar net, wát je wilt zien....hebben we het voor het gemak ook niet over de hoogte (scheelt zeker serieus veel).
combi 16-35/4.0 levert een heel ander beeld op. Ook in gewicht bijna een halve kilo.
http://camerasize.com/compact/#624.440, ... 7.325,ha,t
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
De reactie met de 16-35 zat ik op te wachten
Daarom schreef ik onder de regel die jij quote al dat het erg compact kan worden.
Voor mij, met de f/2.8 zooms en f/1.4 primes die ik gebruik, levert een compacte mirrorless camera als compleet systeem niet veel op in vermindering van gewicht en afmeting.
Ik geloof niet dat voor Nikon een Sony A7 achtig systeem met een nieuwe vatting en een compleet nieuwe serie objectieven veel gaat opleveren. Zeker niet als jaar na jaar de verwisselbare lens camera verkoop stevig achteruit gaat en er dus steeds minder geld voor productontwikkeling is. Het enorme aanbod van F mount objectieven is een ijzersterk punt voor Nikon, ze zouden gek zijn als ze dat overboord zouden gooien.

Voor mij, met de f/2.8 zooms en f/1.4 primes die ik gebruik, levert een compacte mirrorless camera als compleet systeem niet veel op in vermindering van gewicht en afmeting.
Ik geloof niet dat voor Nikon een Sony A7 achtig systeem met een nieuwe vatting en een compleet nieuwe serie objectieven veel gaat opleveren. Zeker niet als jaar na jaar de verwisselbare lens camera verkoop stevig achteruit gaat en er dus steeds minder geld voor productontwikkeling is. Het enorme aanbod van F mount objectieven is een ijzersterk punt voor Nikon, ze zouden gek zijn als ze dat overboord zouden gooien.
Als ik even nadenk zou Nikon wel iets moois zonder spiegel kunnen maken met de sensor van de D500.
Dan blijft het compact.
Dan blijft het compact.

-
- Moderator
- Contacteer:
Overboord hoeft niet, simpelweg er naast een andere lijn die meer toekomstgericht is. Porsche maakte ooit alleen de 911, in 2015 was de productie van de 911-serie minder dan 15% van de totale Porsche productie. Om maar een voorbeeld te noemen.ATOR schreef:Het enorme aanbod van F mount objectieven is een ijzersterk punt voor Nikon, ze zouden gek zijn als ze dat overboord zouden gooien.
BoefjeATOR schreef:De reactie met de 16-35 zat ik op te wachtenDaarom schreef ik onder de regel die jij quote al dat het erg compact kan worden.

Eens.ATOR schreef:Voor mij, met de f/2.8 zooms en f/1.4 primes die ik gebruik, levert een compacte mirrorless camera als compleet systeem niet veel op in vermindering van gewicht en afmeting.
Ook eens.ATOR schreef:Ik geloof niet dat voor Nikon een Sony A7 achtig systeem met een nieuwe vatting en een compleet nieuwe serie objectieven veel gaat opleveren. Zeker niet als jaar na jaar de verwisselbare lens camera verkoop stevig achteruit gaat en er dus steeds minder geld voor productontwikkeling is. Het enorme aanbod van F mount objectieven is een ijzersterk punt voor Nikon, ze zouden gek zijn als ze dat overboord zouden gooien.
Daarom heb ik het als systeem er naast gezet, omdat ik (ook) niet geloof dat Nikon als merk "iets" ernaast gaat doen en spiegelloos voor mij genoeg voordelen heeft.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
L.S.
Als ik de foto's zie heb ik ook mijn twijfels, zeker bij het zien van twee volstrekt verschillende logo's.
Voorop één in moderne italics, bovenop een antiek NKT logo.
Wanneer is dat NKT logo voor het laatst echt gebruikt ?
Groeten, Gijs
Als ik de foto's zie heb ik ook mijn twijfels, zeker bij het zien van twee volstrekt verschillende logo's.
Voorop één in moderne italics, bovenop een antiek NKT logo.
Wanneer is dat NKT logo voor het laatst echt gebruikt ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dat heet: RETRO, Gijs.
Er zijn meerdere merken met traditie die daar op terugvallen als het op dit soort camera's aankomt.
Is ook terug te vinden in de paraattassen die een jaren 50/60 stijl meekrijgen.
Ik zie een hoog Fuji gehalte met een Nikon plak en knip.
Er zijn meerdere merken met traditie die daar op terugvallen als het op dit soort camera's aankomt.
Is ook terug te vinden in de paraattassen die een jaren 50/60 stijl meekrijgen.
Ik zie een hoog Fuji gehalte met een Nikon plak en knip.
Over de typografie en belettering van Nikon is hier al het een ander geschreven. Het zou mooi zijn als Nikon terug greep naar de "Art Nouveau"-belettering die de eerste meetzoekers kenmerkte en die zelfs even van stal is gehaald voor de jubileum-editie van de F5. Het gebruik van het NKT-logo zou daar ook uit voort kunnen vloeien.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... au#p223070
Maar ik geloof zelf niet dat de getoonde "prototypen" van Nikon stammen. Lijkt mij digitaal knip- en plakwerk van een would-be insider.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... au#p223070
Maar ik geloof zelf niet dat de getoonde "prototypen" van Nikon stammen. Lijkt mij digitaal knip- en plakwerk van een would-be insider.