Pagina 2 van 2

Re: Fokker F28 productie 1977

Geplaatst: zo jun 05 2016 7:35 pm
door Jur
Aan allen: hartelijk dank voor de erg leuke reacties.

Re: Fokker F28 productie 1977

Geplaatst: zo jun 05 2016 7:47 pm
door Jur
Nog een bijzonderheid van de F28 die niet onvermeld mag blijven. De F28, evenals de latere F100 en F70, beschikte over zeer effectieve remklappen aan de staart. De F28 beschikte voor het afremmen na de landing niet over zgn straalomkeerders op de motoren ("reverse thrust"), maar dat werd door de remklappen gecompenseerd. Dat was zeker een voordeel op slechte landingsterreinen zoals die bijvoorbeeld in Afrika kunnen voorkomen, waar het toepassen van reverse thrust kan leiden tot schade aan de motoren. Een soortgelijk systeem werd alleen in de militaire luchtvaart toegepast op de jachtbommenwerper Blackburn Buccaneer, die in de UK bij de Fleet Air Arm en RAF in gebruik is geweest.

Fokker F28 Fellowship na de landing op de luchthaven Beek in 1970 (tegenwoordig Maastricht / Aachen Airport)
Afbeelding

Afbeelding

Blackburn Buccaneer
Afbeelding

Re: Fokker F28 productie 1977

Geplaatst: zo jun 05 2016 9:17 pm
door marcel.b
Wat een geweldige serie is dit weer met tekst en uitleg Jur !
Zit met smart te wachten op de volgende :clap:

Re: Fokker F28 productie 1977

Geplaatst: zo jun 05 2016 10:18 pm
door Ed Post
Nog zo'n noviteit van Fokker, gelijmde vleugels. :D

Re: Fokker F28 productie 1977

Geplaatst: ma jun 06 2016 7:29 am
door Jester
Voordat je de mensen aan het schrikken maakt, Ed: de stringers (verstevigingsprofielen) aan de panelen dan, hè ;o). Niet de vleugels zelf aan de romp... Die zaten met 4 bouten vast. Op een open dag een leuke test gezien: de vleugel van een Fokker 100 was ingeklemd aan de kant waarmee hij aan de romp zat, en aan de vleugeltip trokken ze hem 2 meter(!) omhoog en naar beneden... Hij stond helemaal rond!

Zelf heb ik alles bij elkaar 12 jaar bij Fokker in Papendrecht gewerkt. Eerst on de onderdelenfabrikage, later in de samenbouw van de cockpit-onderschaal van de Fokker 100 / 70 (het deel waar het neuswiel in opgetrokken wordt). Mooie tijd geweest. Totdat DASA inderdaad 'love-baby' Fokker hardhandig de strot dichtkneep en in 1996 de deur voorgoed dichtging... Eeuwig zonde. Op de plaats waar destijds de produktiehallen stonden is nu een woonwijk verrezen. Dus bedankt Jur voor je foto's, zeer herkenbaar!

Rob

Re: Fokker F28 productie 1977

Geplaatst: ma jun 06 2016 9:02 am
door Jur
@ M@rcel, Franklin en Jester
Ik weet uit mijn eigen kennissenkring dat voor veel Fokker medewerkers de sluiting van de fabriek een behoorlijk traumatische ervaring is geweest. Ik vind het nog steeds een groot verlies, niet alleen voor de Nederlandse lucht- en ruimtevaartindustrie, maar ook voor de technologische know-how in Nederland in het algemeen.

@ marcel.b en Ed Post
Dank voor jullie reacties

Re: Fokker F28 productie 1977

Geplaatst: ma jun 06 2016 11:46 am
door emdeklerk
De F-27 Friendship was al geheel verlijmd middels het "Redux" systeem. Voor die jaren een innoverende methode. Jammer dat Fokker niet meer bestaat als vliegtuigbouwer. De besprekingen met McDonnell-Douglas werden door Frans Swarttouw afgebroken, Samsung zat op het vinketouw maar dat mocht niet van de regering, uiteindelijk werd het Daimler-Benz, die - zoals door Swarttouw voorspeld - na een paar jaar de stekker eruit trokken. Nu hebben we niets meer. Van Berkel, Werkspoor, Koolhoven, Diepen, Aviolanda, Fokker. Weinig tot niets meer van over.

Re: Fokker F28 productie 1977

Geplaatst: ma jun 06 2016 3:59 pm
door JaapV
Dank, Jur!

Re: Fokker F28 productie 1977

Geplaatst: di jun 07 2016 9:27 am
door Ingmar
Mooi stukje Nederlandse luchtvaarthistorie, jammer dat het niet meer bestaat, leuk om te lezen en te zien:-)

Re: Fokker F28 productie 1977

Geplaatst: di jun 07 2016 12:08 pm
door Jur
@ JaapV en Ingmar: dank voor jullie reacties. :)