Re: Ongelooflijk dynamisch bereik
Geplaatst: di mar 07 2017 9:55 pm
Artikel over invariantie: http://improvephotography.com/34818/iso-invariance/
Gedeeltelijk waar. Oude sensors werden versterkt (hardware) bij de modernere sensoren heb je eigenlijk alleen de base iso en de versterking is eigenlijk gebruik maken van het dr van de sensor door in de software te versterken en uiteraard ruisonderdrukking toe te passen en niet hardware matig te versterken voeg je minder warmte toe waardoor je weer minder ruis introduceerd. Je kunt dat mooi zien bij oude CCD camera's zoals de D70 als je daar onderbelicht had je al op 200 iso last van amp glow puur door de warmte ontwikkeling van de versterking op de sensor zelf.Dus iso omhoog zetten op een moderne camera is eigenlijk hetzelfde als in post je onderbelichte opname ophaalt en ruis onderdrukking toepast uiteraard op een nef/raw file. Dus op base iso overbelichten na jpg maatstaven (dat is wat je ziet op je display preview en histo is jpg) is gebruik maken van het volledig DR van je sensor uiteraard in NEF/RAW.Janvis schreef:Ik meende dat ISO inverieant was dat de camera bij het versterken zelf geen ruis toevoegt aan de foto. Dus het zou dan niet uit mogen maken of je de ISO bijvoorbeeld 7 stappen omhoog zet of dat je de belichting achteraf in op de computer 7 stops omhoog haalt.
Terecht. Het dynamisch bereik van Canon sensoren was jarenlang heel slecht. Ik meen dat ze pas recent goede stappen maken.MarcoEos70D schreef:Patrick schreef:Probeer dit maar eens met een Canon...daag je me uit?
ben bang dat ik de resultaten niet durf te posten
Dat is dus geen probleem! Zij maken ook gebruik van sensoren uit de Sony hoek. Net als Nikon. Natuurlijk hebben we het daar wel over een APS-C sensor, dus iets minder kan het best zijn dan hier.Johan v. V. schreef:Of met een Fuji ...
Overbelichten is niet altijd even praktisch en is uiteindelijk maar op een manier te doen en dat is langere sluitertijden en dus vaak van statief. Nu kwam het me in dit specifieke geval erg goed uit want op iso 64, f9 met een pola filter en bijna 3 stops overbelichting van de HL krijg je vanzelf een langere sluitertijd waardoor je de noodzaak om een ND filter te gebruiken om de beweging van het water niet te bevriezen dus uitsluit. Een D7000 heeft duidelijk wat minder ruimte aan de HL kant dan een D810 maar ook die heeft wel wat ruimte over. De kunst is om van te voren te bepalen waar exact dat punt ligt en vervolgens met je spot meter je hooglicht of lichten te meten en daar je correctie op toepassen. Je kunt dat met https://www.rawdigger.com/howtouse thuis in de bank bepalen.ben42 schreef:Ziet er goed uit Luc,
Maar met mijn D7000 heb ik toch de ervaring dat hoge lichten vaak niet meer terug te halen zijn. Met name bij het fotograferen in kerken in zuidelijke landen vind ik het zeer lastig om zowel nog redelijke doortekening in de raampartijen te houden en dan niet met een 'volledig' verduisterde kerk te zitten. (Overigens dit allemaal binnen een beperkte tijd.)
Vooral met situaties met een hoge dynamiek moet ik oppassen niet teveel in de hoge lichten te verliezen.
(Statief is geen optie en de tijd is iedere keer weer zeer beperkt).
Ben