Mensen,
Nogmaals bedankt voor alle positieve commentaren... ik heb een druk weekend gehad en geen tijd gevonden om wat meer in detail te treden.
Vrijdagavond heb ik de hele avond gestoeid met Aperture en ben nu tot een workflow gekomen waar ik echt heel erg gelukkig mee ben. Deze foto's zijn hiervan het eerste experimentele resultaat.
1. Bij import vanaf de camera maakt Aperture een fysieke map aan onder afbeeldingen\originelen met de datum van import en een tekstuele toevoeging. In deze map worden al mijn Raw bestanden netjes bewaard en automatisch door TimeMachine in de backup meegenomen. Tevens wordt er in de library van Aperture een album aangemaakt onder project ‘2008’ met daarin een verwijzing naar de niewe bronbestanden.
Op deze manier heb ik nu 3 jaar aan foto’s netjes gearchiveerd staan op zowel harddisk als gelinked in library.
Aperture werkt met versies op masterfiles. De master wordt nooit geraakt, Aperture bewaard alleen de wijzigingen en dus geen kopieën. Een daadwerkelijke kopie wordt pas gemaakt, op basis van master en som der wijzigingen op het moment van export of indien een extern programma de foto verder op pakt. Over schijfruimte hoef ik me dus voorlopig geen zorgen te maken
2. Binnen Aperture heb ik voor de strandfoto’s alleen wat gespeeld met de witbalans, belichting, levels en verzadiging. Dat laatste kan Aperture per kleur vandaar de (té) blauwe luchten. Beetje experimenteel, maar erg geslaagd vwb visuele impact. Overigens ben ik zelf ook nog niet helemaal tevreden over de eerste en heb ik er nog een stuk of 30 van diezelfde dag waar ik nog iets mee wil doen (o.a. strandfoto’s waar ook nog water op staat

). Geel vind ik ze zelf niet, ik heb zelfs de verzadiging van het geel teruggeschroefd; blauw en groen zijn opgepompt.
Ik heb niets bijgesneden of gedraaid, compo’s zijn bewust ongemoeid gelaten.
3. Vanuit Aperture kan ik een externe editor gebruiken die de resultaten vervolgens weer netjes in Aperture terug plaatst. Ik gebruik Gimp en heb voor deze foto’s alleen wat vuiltjes en een storende plastic zak weggehaald, verder zijn ze onbewerkt.
4. Terug in Aperture is nu naast de versie met initiële bewerkingen een tweede tiff gekomen met daarin de Gimp bewerkingen.
5. Deze vier tiff bestanden heb ik vervolgens met Border FX (gratis plugin voor Aperture) verkleind, geconverteerd en van een kader voorzien. Het doet me goed om te lezen dat mijn kader hier gewaardeerd wordt, zeker omdat de meeste kaders hier afgeschoten worden. De opzet is simpel. 25 pixels rondom blurred, 2 pixels wit 50% opacity. Nu niet allemaal deze kadertjes gaan knutselen hè anders moet ik weer wat anders verzinnen

6. Aperture zorgt zelf voor backup van de library incl. aangemaakt kopiën terwijl alle geëxporteerde foto’s in de backup worden meegenomen door Time Machine.
Ik ben erg tevreden over deze workflow en heeeeel erg blij met mijn appeltje al moet ik zeggen dat overstappen lastiger was dan verwacht. Voor wie in het diepe durft te springen en bestaande denkwijzen kan loslaten is een Mac een absolute aanrader!
Groeten,
Remco