Vanuit de website van Valio kun je met een link naar YouTube. In begrijpelijk Engels wordt in de video uitgebreid uitgelegd hoe het systeem op de camera en objectief wordt gemonteerd. Afhankelijk van de gebruikte brandpuntsafstand en minimale focusafstand zijn er diverse tussenringen. Daarna is er een video over instellen van de camera en het fotograferen van de negatieven. Dit gaat verrassend snel. Een nadeel is uiteraard dat je nog steeds een negatief ziet en niet de conversie naar een normaal beeld. In de 3e video wordt uitgelegd hoe de foto's in Lightroom en een ander programma met de Plug-In "Negatieve Lab Pro" kunnen worden bewerkt.
Het komt erg doordacht en verzorgd over. Voordeel voor mij is dat er in RAW gekopieerd wordt in plaats van JPG vanuit mijn scanner.
Al met al een interessant product.
Welke scanner voor negatieven
-
OnlineNikkormaat
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Welke scanner voor negatieven
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- LosGoud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
VAIO kwam naar mij zeer professioneel over. Het scannen van negatieven/dia's met dezelfde lens als die jij hebt, gaf bij mij mooie scherpe beelden, qua scherpte overeenkomend met wat de Nikon LS 9000 doet, dus de basis is praktisch dezelfde. Het verschil is voor mij dit:
Het ontbreken van ICE tijdens het scannen, Silverfast noemt dat iSRD : https://www.silverfast.com/about-silver ... ed-channel
Silverfast heeft ook de SRDx software, waarmee je nadat de scan gemaakt is, stof en krasjes kunt verwijderen, maar dat vind ik best wel veel (en vervelend) werk om ervoor te zorgen dat er geen belangrijke details uit de foto worden verwijderd.
Het gemak van de software, die afgestemd is op de scanner, het type film en die de omzetting doet, maar misschien kan Negatieve Lab Pro dat ook, ik ken die app niet.
Multi-exposure kun je met een fotocamera eventueel ook doen en het samenbrengen van de meerdere exposures tot één beeld kan in Adobe Photoshop gedaan worden.
Het ontbreken van ICE tijdens het scannen, Silverfast noemt dat iSRD : https://www.silverfast.com/about-silver ... ed-channel
Silverfast heeft ook de SRDx software, waarmee je nadat de scan gemaakt is, stof en krasjes kunt verwijderen, maar dat vind ik best wel veel (en vervelend) werk om ervoor te zorgen dat er geen belangrijke details uit de foto worden verwijderd.
Het gemak van de software, die afgestemd is op de scanner, het type film en die de omzetting doet, maar misschien kan Negatieve Lab Pro dat ook, ik ken die app niet.
Multi-exposure kun je met een fotocamera eventueel ook doen en het samenbrengen van de meerdere exposures tot één beeld kan in Adobe Photoshop gedaan worden.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
-
OnlineNikkormaat
- Clublid
Het programma "Negatieve Lab Pro" heeft voor Kodak en Fuji aparte instellingen. ICE heb ik niet in de video gezien.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
- LosGoud
- Forumlid
- Contacteer:
ICE wordt gedaan tijdens het scannen. Het negatief wordt dan met infrarood licht gescand om stofjes en krasjes op te sporen, die dan worden verwijderd uit het image van de scan. Met nabewerking software kun je die alleen nog handmatig of met behulp van dust en scratched filter verwijderen, maar die werken veel minder effectief dan ICE.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
-
OnlineNikkormaat
- Clublid
Het wordt een lastige afweging voor mij.
Langzaam scannen en helaas in JPG maar met ICE, waardoor minder dus snellere nabewerking of in hogere snelheid fotograferen in RAW zonder ICE, waardoor een tijdrovende nabewerking nodig wordt.
Het lijkt afgezien van de extra kosten voor een scanner en extra software wat tijdsduur betreft lood om oud ijzer.
Langzaam scannen en helaas in JPG maar met ICE, waardoor minder dus snellere nabewerking of in hogere snelheid fotograferen in RAW zonder ICE, waardoor een tijdrovende nabewerking nodig wordt.
Het lijkt afgezien van de extra kosten voor een scanner en extra software wat tijdsduur betreft lood om oud ijzer.
- LosGoud
- Forumlid
- Contacteer:
Wat ik bijzonder vind is dat de EpsonPerfection 4490 Photo alleen maar in jpg kan scannen. Heb je wel 's geprobeerd om met een demo versie van Silverfast een scan te maken en of die wel de mogelijkheid biedt om bijvoorbeeld in TIF of PSD in te scannen?
Demo software kun je hier downloaden : https://www.silverfast.com/get_demo/en.html
Wat ik nog was vergeten te melden is dat ik het lastig vond om de camera en het negatief goed "uit te richten". Vaak had ik 't probleem dat niet de gehele scan scherp was omdat het negatief niet perfect parallel stond aan de voorkant van de lens en dan had ik onscherpte aan één kant. Ik kon dan een hogere diafragma waarde kiezen, maar dan werd de algehele scherpte minder.
Demo software kun je hier downloaden : https://www.silverfast.com/get_demo/en.html
Wat ik nog was vergeten te melden is dat ik het lastig vond om de camera en het negatief goed "uit te richten". Vaak had ik 't probleem dat niet de gehele scan scherp was omdat het negatief niet perfect parallel stond aan de voorkant van de lens en dan had ik onscherpte aan één kant. Ik kon dan een hogere diafragma waarde kiezen, maar dan werd de algehele scherpte minder.
Laatst gewijzigd door LosGoud op ma okt 06 2025 9:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
-
OnlineNikkormaat
- Clublid
Ik ben het niet tegengekomen.
De opties zijn PDF, Bitmap, JPEG, Print Imaging JPG, Print Imaging Tiff, Tiff. Aansluitend Encoderen en ICC Profiel insluiten. Ik heb geen idee wat de laatste twee inhouden.
Wat raden jullie aan?
Wat is een zinvolle instelling voor het aantal dpi?
De opties zijn PDF, Bitmap, JPEG, Print Imaging JPG, Print Imaging Tiff, Tiff. Aansluitend Encoderen en ICC Profiel insluiten. Ik heb geen idee wat de laatste twee inhouden.
Wat raden jullie aan?
Wat is een zinvolle instelling voor het aantal dpi?