d80 en sd of sdhc ?

Discussies over ons favoriete merk
Justvinnie

Bericht door Justvinnie » ma mei 26 2008 3:24 pm

Een paar maanden geleden moest ik eenzelfde keuze maken. 2 Gb ultra III was echt een belemmering. Ik ben toen gegaan voor een 8 Gb Sandisk ultra II.

Natuurlijk SDHC want 2 Gb legt teveel beperkingen op.
Sandisk gewoon omdat het een goed merk is & op voorraad was.
8 Gb want 2 x 4 Gb loop je meer risiko het losse kaartje te kwijt te raken. Ja, ik raak snel dingen kwijt :oops:
8 Gb want je kunt nooit teveel opslag ruimte hebben. Handig voor op reis, kunt gewoon in RAW blijven schieten.
Ultra II omdat Ultra III een stuk duurder is en in de D80 geen meerwaarde tov Ultra III. Meerwaarde is enkel 5-10 % winst bij uitlezen via een snelle externe kaartlezer.

Mijn eigen resultaten: 6 * RAW in continuous mode word de buffer binnen de 12 seconden leeg geschreven.

De resultaten gepubliceert in eerdere posting hierboven zijn iets 'minder goed' maar ik denk dat dit kan worden verklaard uit het feit dat hier om een test ging van 4 Gb kaartjes.

Mvg

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma mei 26 2008 6:20 pm

roel fijma schreef:d80 snapt sdhc helas mn d50 niet maar goed je kan niet alles hebben ( waarom eigenlijk niet )
Toen de D50 gemaakt werkt, bestond de SDHC norm nog niet en er is nooit een firmware update gekomen vor de D50, dus heeft hij hem niet kunnen leren.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Annelies

Bericht door Annelies » ma mei 26 2008 8:34 pm

Ik gebruik al een paar jaar de pqi 150x en Transcent 150x (beide 1 of 2 GB varianten) zonder enige problemen....
Maar is wist dus ook niet dat boven de 2 GB een SDHC beter werkt....

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » ma mei 26 2008 11:30 pm

Annelies schreef:Ik gebruik al een paar jaar de pqi 150x en Transcent 150x (beide 1 of 2 GB varianten) zonder enige problemen....
Maar is wist dus ook niet dat boven de 2 GB een SDHC beter werkt....
Het is maar de vraag of SDHC beter werkt. Realiseer je in elk geval dat de meeste SDHC class 6 (de snelste norm) veel trager zijn dan jouw 150x kaartjes.

Bij mijn weten garandeert alleen Sandisk voor de Extreme III lees/schrijfsnelheden die vergelijkbaar zijn. En daar betaal je flink voor.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » vr mei 30 2008 11:14 pm

Roelof schreef: Voor je camera zal het niet uitmaken of je een Uttra II of een Extreme III kaartje gebruikt van SanDisk, in de kaartlezer bij je computer kan dat wel uitmaken,

dit is niet helemaal waar....
ik hen een extreme 2 en een extreme 3, en in continue stand kan ik met de extreme 3 achter elkaar foto's blijven maken, zonder dat de buffer volloppt. en met de extreme2 gaat hij na 9 foto's echt wat langzamer en moet je toch even wachten op de buffer.
ik heb dit zelf getest, omdat ik ook wel wilde weten of de duurdere kaarten van sandisk ook echt sneller waren en ja ze zijn sneller.

alleen......hoe vaak gebeurd het dat je 9 foto's achter elkaar schiet?......dus eigenlijk maakt 3 tov 2 niet echt uit.
inderdaad alleen met wegschrijven.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”