Stofproblemen D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
LoekF
Forumlid
Forumlid

Re: Stofproblemen D600

Bericht door LoekF » di okt 08 2013 11:21 am

Nou... we gaan het meemaken!
Ik ga met een uurtje mijn D600 ophalen in Beverwijk. Men heeft de sluiterunit vervangen en de boel schoongemaakt en nu maar hopen dat het probleem voorgoed opgelost is.

Dat die D610 nu uitkomt vind ik overigens wel een beetje zuur...
Ik heb mijn D600 vlak voor onze vakantie naar Zuid Afrika (april 2013) gekocht en al mijn foto's (en filmpjes) zitten dus onder de olievlekken..

Daar helpt geen Photoshop of Lightroom meer tegen. En ik heb er echt geen tijd voor om dat allemaal te gaan lopen retoucheren. Gewoon heel erg jammer dus...

Daarnaast ben ik bang dat de D600 nu toch een camera "met een eeuwig vlekje" op zijn imago gaat worden... en dat dat vanaf nu ongetwijfeld zijn weerslag gaat krijgen op de "dagwaarde" van deze full frame camera en dat dan al zó kort na zijn introductie op de markt!

Maar goed, morgen een snipperdag genomen! Ga de hele dag met mijn D600 op pad! Ben benieuwd! :-)

Hartelijke groet,

Loek

staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door staal571 » za okt 19 2013 2:37 pm

Dan zal ik eindelijk eens een positief bericht over de D600 schrijven, ik ben gisteren bij Cameratools geweest en had mijn fototas bij me, en wilde buiten een screen bescherming ook maar eens een setje Cam Swabs kopen want al die ellende die iedereen had met de D600 zou het bij mij toch ook zo langzamerhand na ruim 8000 opnames wel een vuile boel moeten zijn.

Nu niets van dat alles, ze hebben bij Cameratools met zo’n speciale loep met verlichting de sensor bekeken , nou helemaal niets geen stofje of olie te zien , dus de sensor is nog steeds brandschoon.

Ik voelde me hier al tijden na al die berichten over de D600 gelezen te hebben als een zielige stumper die de grootste miskoop van zijn leven heeft gedaan, maar nu ben ik weer heel blij en vindt dat ik nu weer de fijnste camera heb die ik ooit heb gehad (afgezien van enkele van mijn analoge camera’s).
En Ik heb toch echt mijn 5 objectieven enkele tientallen keren gewisseld en ook buiten (ik ging dan wel altijd met mijn rug naar de wind toe staan).

Dus ik zal dan wel het enigste goede D600 exemplaar zonder olie en stofprobleem hebben gekocht dat NIKON ooit gemaakt heeft, misschien moet ik hem maar niet meer gebruiken en in de vitrine zetten want hij zal ooit veel geld waard worden als curiositeit

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

Nismo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door Nismo » za okt 19 2013 2:48 pm

Ik heb ook een d600 met nu 4000 klicks en ook geen vuiltje op de sensor, maar meestal zal je mensen niet zo snel horen, die er gewoon tevreden over zijn.
D610 24-70 F2.8 Fujifilm X-T20 :)
http://www.mroosfotografie.nl

Waterkers 10

Bericht door Waterkers 10 » za okt 19 2013 3:09 pm

Ik heb ook een D600 met nu 5000 klicks en ook geen vuiltje op aan de lucht, ik ben er ook nog zeer tevreden over een prima camera.

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » za okt 19 2013 3:43 pm

Laat ik dan maar zeggen: gefeliciteerd! Dit had echter na een paar duizend clicks de conclusie moeten zijn van iedereen met een D600.
Misschien ga ik nog wel eens een d610 testen als de prijs is gedaald. Want de d7100 is zeker geen blijvertje en een d400 is in geen velden of wegen te bekennen.....

karel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door karel » di nov 19 2013 4:56 pm

Mijn D600 heeft ook problemen met vuil op de sensor en nadat de sluiter was vervangen was het probleem niet opgelost.
Maar na veel heen en weer mailen met Nikon kreeg ik vandaag een mail met het volgende bericht dat ik een Nikon D610 krijg opgestuurd.
Is Nikon eindelijk overstag of was ik lastig?????

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » di nov 19 2013 4:58 pm

Perfect opgelost toch.
Eerst de poging om de sensor te vervangen.
Als dat niet werkt een nieuw toestel.
Netjes van Nikon hoor.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gert-Jan » di nov 19 2013 9:51 pm

Krijgen nu alle D600 bezitters met fikse stof/olie problemen een D610 toe gestuurd, Dat zou wel een heel erg mooi gebaar zijn van Nikon Nederland.
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di nov 19 2013 10:23 pm

Nou inderdaad... Ik zal niet klagen als mijn D600 wordt omgeruild voor een D610.
Groeten,
Edwin

flickr - website

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » vr nov 22 2013 1:26 pm

karel schreef: Maar na veel heen en weer mailen met Nikon kreeg ik vandaag een mail met het volgende bericht dat ik een Nikon D610 krijg opgestuurd.
Ik vermoed dat er nu opeens een heleboel mensen overmatig last hebben van stof op hun sensor :o

Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » vr nov 22 2013 11:17 pm

Beetje laat....

Lock

PatrickB
Forumlid
Forumlid

Bericht door PatrickB » zo nov 24 2013 9:33 pm

staal571 schreef:
karel schreef: Maar na veel heen en weer mailen met Nikon kreeg ik vandaag een mail met het volgende bericht dat ik een Nikon D610 krijg opgestuurd.
Ik vermoed dat er nu opeens een heleboel mensen overmatig last hebben van stof op hun sensor :o

Peter
Dat was helaas niet het enige waar ik last van had/heb... De camera heeft een nieuwe flits pcb, twee nieuwe sluiters en een nieuw stuk grip gekregen (omdat deze met losse grip terug gestuurd kwam?!?!). Vorige week tijdens een paar dagen schieten al een schroef verloren van de bodemplaat en nog een andere losse ontdekt... Al met al ben ik klaar met mijn D600 en deze staat daarom ook bij de fotozaak om morgen met de manager en Nikon een oplossing te zoeken...

Daarentegen staat wel dat de sensor de tweede maal schoon bleef na een nieuwe sluiter.

PatrickB
Forumlid
Forumlid

Bericht door PatrickB » za dec 07 2013 11:10 pm

Een kleine update rondom de situatie:

De D600 die ik had en welke wat problemen kende zal wordne vervangen door een D600/610. Ik kon het niet gheel opmaken in me voicemail vd fotozaak. Hopelijk zal deze body het wat beter en langer blijven werken :).

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di dec 10 2013 2:18 pm

Gisteravond was ik even mijn nieuwe Nikkor 35 F/2 Ai aan het proberen op de D600. Na het maken van een foto van het witte behang op F/22 dacht ik wat te zien. Wit A4-tje opgehangen en nog eens op F/22 geschoten. En ja hoor... een hoop vlekken. En dat na slechts 2.200 clicks :(

Afbeelding
D600 Sensor Dust / Oil

Telefonisch contact gehad met Beverwijk, als het aan de linkerkant zit, dan is dat resultaat van het welbekende sluiterprobleem van de D600. Morgen gaat de camera dus naar Nikon....
Groeten,
Edwin

flickr - website

karel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door karel » di dec 10 2013 8:30 pm

Vraag gelijk maar een Nikon D610.
Die van mij was na het vervangen van de sluiter nog net zo erg als jou geplaatste foto dus als je hem terug krijgt schiet dan gelijk weer 2000 foto's en goed controleren.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”