2014: wijzigingen op het forum
- Arie Vigelius
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 2014: wijzigingen op het forum
Sterren spelen een rol in een soap-serie. Nou dat klopt aardig. Neem je het serieus; denk je na over je "status"; krijg je dit. Dat wordt dan weer een "-"-tje.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
In dit onderwerp gaat het niet over al die andere profielvelden zoals bijvoorbeeld herkenbare foto's of tekeningen van jezelf, URL's van eigen fotoverzamelingen of websites (waarin soms iemands halve levensloop beschreven staat). Wat weet je van willekeurige mensen? Van een flink aantal vrij veel dus, als je dat zou willen.iJoost schreef:(...)
Je weet ook niet waarom iemand zichzelf een bepaald aantal sterren waard vindt.
(...)
Wel gaat het hier slechts over dat helaas vroegtijdig overleden veldje ervaringsniveau. Naar mijn mening was het een denkfout om daar het woordje "waard" aan te verbinden, omdat het daardoor onterecht een soort persoonlijke status en/of eigenwaarde leek te symboliseren, terwijl het alleen maar een practische functie had.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Mooi geschreven Jaap. Vind het ook helemaal overdreven, de reacties. Er wordt imo te veel gepraat en te weinig ermee gedaan.
Ik snap het nog steeds niet. Vonden jullie het echt prettiger om in de illusie te leven dat iedereen lekker meedeed, omdat iedereen sterren had staan? 1 ster bij ervaringniveau heeft nu tenminste waarde, omdat je weet dat iemand dat bewust gekozen heeft. Voorheen was de kans veel groter dat iemand domweg zijn ervaringsniveau nog niet aangegeven had.JaapV schreef:@jfbat: nee, het feit dat er blanco's zijn doet alles teniet. Tenzij die niet deelnemen aan foto's plaatsen of van commentaar voorzien. Maar dat gaat nu eenmaal niet gebeuren.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Je bedoelt misschien dat het "de bedoeling was dat het alleen maar een praktische functie had". Welke functie het mogelijk gehad zou hebben (want zover is het nooit gekomen), dat was nu precies waar de bezorgdheid die uitgesproken werd over ging. En terecht wat mij betreft. Bij het ontwerpen van een user interface moet je rekening houden met iets meer dan alleen wat je er zelf mee bedoelt.JaapV schreef:... terwijl het alleen maar een practische functie had...
Los daarvan was de uitvoering wat minder. De keuze om niet ingevuld in over een kam te scheren met niveau beginner was vanuit oogpunt van data modelleren gewoon niet handig. Maar dat is nu gelukkig opgelost.
Dus nu kunnen we (pas) zien of het de functie kan hebben die bedoeld was. Ik heb zo mijn twijfels. Maar als je wel denkt dat het iets oplost dan vooral meedoen, zou ik zeggen. Als de meerderheid er goed gebruik van maakt dan zou dat voldoende moeten zijn om het beoogde effect tenminste gedeeltelijk te bereiken. Toch? Mensen dwingen om mee te doen lijkt me kansloos. Nu kunnen mensen gewoon zelf bepalen of ze dit willen.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Commentaar op foto's
Vanuit deze gedachte heeft de hele verandering plaats gevonden. De secties beoordelingen en presentaties zijn komen te vervallen.
We hebben dit gedaan om van de eindeloze discussies over foto's af te zijn. Zo te zien is de start goed.
Dat de aandacht vervolgens volledig omklapt naar de 'sterren' vind ik toch wel een opmerkelijk iets. Maar goed, ik wil er verder geen oordeel over geven. Een ieder moet voor zichzelf 'nut en noodzaak' maar bepalen. In het 1e bericht van dit draadje is verwoord waarom wij dit systeem wel nuttig vinden. Het systeem, - zoals het er nu ligt - , kent een volledige vrijheid. Je doet er aan mee of je doet het niet. Niets wordt je opgedwongen. De toekomst zal leren of het een succes kan worden.
Ik zal niemand erop aankijken als de optie 'blanco' wordt gekozen. Ik zou het waarderen als de tegenstanders van het systeem accepteren dat een ander wel kiest voor het invullen van een ervaringsniveau. Hetzelfde voor de voorstanders van de 'sterren' . Accepteer dat een ander kiest om het profielveld juist niet in te vullen.
Ik heb veel reacties gelezen waarbij ik me het verbaasd over de felheid naar elkander toe. Het benadrukken van je eigen gelijk lijkt soms wel een doel op zich. Blijf fair in de discussies, geef elkaar gerust inhoudelijk van katoen !, geen enkel probleem. Discussies mogen best scherp zijn, graag zelfs. Dat maakt een forum levendig. We staan best open voor kritiek en veranderingen. Niet elke wens zal echter ingevuld kunnen worden.
Maar laten we samen het begrip 'fair-play' hoog houden , dat is het enige dat we vragen
bedankt
Vanuit deze gedachte heeft de hele verandering plaats gevonden. De secties beoordelingen en presentaties zijn komen te vervallen.
We hebben dit gedaan om van de eindeloze discussies over foto's af te zijn. Zo te zien is de start goed.
Dat de aandacht vervolgens volledig omklapt naar de 'sterren' vind ik toch wel een opmerkelijk iets. Maar goed, ik wil er verder geen oordeel over geven. Een ieder moet voor zichzelf 'nut en noodzaak' maar bepalen. In het 1e bericht van dit draadje is verwoord waarom wij dit systeem wel nuttig vinden. Het systeem, - zoals het er nu ligt - , kent een volledige vrijheid. Je doet er aan mee of je doet het niet. Niets wordt je opgedwongen. De toekomst zal leren of het een succes kan worden.
Ik zal niemand erop aankijken als de optie 'blanco' wordt gekozen. Ik zou het waarderen als de tegenstanders van het systeem accepteren dat een ander wel kiest voor het invullen van een ervaringsniveau. Hetzelfde voor de voorstanders van de 'sterren' . Accepteer dat een ander kiest om het profielveld juist niet in te vullen.
Ik heb veel reacties gelezen waarbij ik me het verbaasd over de felheid naar elkander toe. Het benadrukken van je eigen gelijk lijkt soms wel een doel op zich. Blijf fair in de discussies, geef elkaar gerust inhoudelijk van katoen !, geen enkel probleem. Discussies mogen best scherp zijn, graag zelfs. Dat maakt een forum levendig. We staan best open voor kritiek en veranderingen. Niet elke wens zal echter ingevuld kunnen worden.
Maar laten we samen het begrip 'fair-play' hoog houden , dat is het enige dat we vragen

bedankt
- DannySan
- Clublid
Hear hear!
Goed gezegd peter.
Goed gezegd peter.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- Bert vD
- Nieuwsbrief Redactie
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik sluit me nogmaals bij de woorden van Peter cs aan. Ik vind het een goed initiatief en antwoord op de op- en aanmerkingen mbt fotobeoordelingen.
Groet Bert.
Groet Bert.
Groet Bert
Te gedifferentieerd... geen verbetering (voor mij)
Toch even een stukje feedback aan de moderatoren van dit forum. Uiteraard een persoonlijke mening , maar doe er mee wat je goed voorkomt 
Ik ben nog maar kort lid van het forum en keek met veel plezier naar de foto's die werden gepubliceerd gewoon om te laten zien of om te worden beoordeeld. Dat waren de voor mijn interessante punten (samen met de wekelijkse fotowedstrijd).
Andere onderdelen van het forum bezocht ik nauwelijks omdat het mij (als beginner) al veel te uitgebreid is.
Tot mijn spijt zijn de voor mij (beginner) interessante onderdelen nu ook uiteen gevallen in talloze kleinere mapjes die ik nu stuk voor stuk moet gaan openen om te kijken of er wat in zit wat me kan boeien. Ik constateer dat ik die moeite niet neem. Noem mij lui, te weinig geïnteresseerd... ik weet het niet. Ik constateer alleen dat ik het niet doe en verwacht (persoonlijk) dat meerdere om die reden niet al die verschillende mappen gaan openen. De interessante informatie word mij nu te gedifferentieerd/gefragmenteerd aangeboden.
Ik realiseer me dat het voor de "die hards" (die zullen ook het meest reageren) die grote delen van hun tijd op dit ene specifieke forum doorbrengen wel een verbetering kan zijn, maar ik denk dat dat niet zo is voor de beginner...
Mocht het niet duidelijk zijn (ahum -))... Ik zie dit niet als een verbetering...
Ik realiseer me dat je het als moderator/forum nooit voor iedereen goed kunt doen. Wat dat betreft alle respect voor de moderators! Ik laat alleen maar even weten dat ik helaas afhaak v.w.b. het bekijken van alles in die vele losse mapjes omdat het forum voor mij een stuk minder gebruikersvriendelijk is geworden. Ik zal me (vooral) beperken tot de tweewekelijkse foto-opdrachten.
Misschien een idee om de statistieken bij te houden en te kijken voor hoeveel beginners dat ook geldt?
Met vriendelijke groet,
Ronald

Ik ben nog maar kort lid van het forum en keek met veel plezier naar de foto's die werden gepubliceerd gewoon om te laten zien of om te worden beoordeeld. Dat waren de voor mijn interessante punten (samen met de wekelijkse fotowedstrijd).
Andere onderdelen van het forum bezocht ik nauwelijks omdat het mij (als beginner) al veel te uitgebreid is.
Tot mijn spijt zijn de voor mij (beginner) interessante onderdelen nu ook uiteen gevallen in talloze kleinere mapjes die ik nu stuk voor stuk moet gaan openen om te kijken of er wat in zit wat me kan boeien. Ik constateer dat ik die moeite niet neem. Noem mij lui, te weinig geïnteresseerd... ik weet het niet. Ik constateer alleen dat ik het niet doe en verwacht (persoonlijk) dat meerdere om die reden niet al die verschillende mappen gaan openen. De interessante informatie word mij nu te gedifferentieerd/gefragmenteerd aangeboden.
Ik realiseer me dat het voor de "die hards" (die zullen ook het meest reageren) die grote delen van hun tijd op dit ene specifieke forum doorbrengen wel een verbetering kan zijn, maar ik denk dat dat niet zo is voor de beginner...
Mocht het niet duidelijk zijn (ahum -))... Ik zie dit niet als een verbetering...
Ik realiseer me dat je het als moderator/forum nooit voor iedereen goed kunt doen. Wat dat betreft alle respect voor de moderators! Ik laat alleen maar even weten dat ik helaas afhaak v.w.b. het bekijken van alles in die vele losse mapjes omdat het forum voor mij een stuk minder gebruikersvriendelijk is geworden. Ik zal me (vooral) beperken tot de tweewekelijkse foto-opdrachten.
Misschien een idee om de statistieken bij te houden en te kijken voor hoeveel beginners dat ook geldt?
Met vriendelijke groet,
Ronald
Laatst gewijzigd door Oberonald op wo jan 08 2014 4:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rik Rollinga
- Forumlid
Misschien kan je de fotobrowser knop bovenaan gebruiken om te kijken of er iets interessants bij zit.
Als het niet echt hoeft.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Precies. Daar heb ik de fotobrowser ooit voor geschreven. En die is ook aangepast aan de nieuwe situatie.Rik Rollinga schreef:Misschien kan je de fotobrowser knop bovenaan gebruiken om te kijken of er iets interessants bij zit.
Bovendien kan je ook precies zien aan het plaatje voor zo'n afdeling of er iets bij gezet is sinds je laatste bezoek. Dus je hoeft ze wellicht niet eens allemaal door...
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Precies!
Wat betreft foto's bekijken: Ik heb me op enkele verzamelmapjes geabonneerd (b.v. "Welke vogels in je tuin", "zwart/wit") en ik kijk vaak - maar niet altijd - in de fotobrowser of er iets in staat dat me intrigeert. Zoveel tijd hoeft dat niet te kosten en je hebt het gewoon in de hand.
Patrick was me net voor, met ongeveer dezelfde tekst.
Wat betreft foto's bekijken: Ik heb me op enkele verzamelmapjes geabonneerd (b.v. "Welke vogels in je tuin", "zwart/wit") en ik kijk vaak - maar niet altijd - in de fotobrowser of er iets in staat dat me intrigeert. Zoveel tijd hoeft dat niet te kosten en je hebt het gewoon in de hand.
Patrick was me net voor, met ongeveer dezelfde tekst.
Groet, Jaap
@ Oberonald Schreef:
Ook de foto's stonden hiervoor in aparte mapjes
Dus ik begrijp hem niet helemaal

We hebben alleen de foto's veranderd;) De rest is gewoon blijven staan.Tot mijn spijt zijn de voor mij (beginner) interessante onderdelen nu ook uiteen gevallen in talloze kleinere mapjes die ik nu stuk voor stuk moet gaan openen om te kijken of er wat in zit wat me kan boeien.
Ook de foto's stonden hiervoor in aparte mapjes

Dus ik begrijp hem niet helemaal

Ik bedoel dat wat mensen plaatsen om te laten zien of te laten beoordelen (2 'subforums') nu uiteen is gevallen in vele "mapjes"... En de fotobrowser is aardig maar nog niet volmaakt (naar mijn persoonlijke mening). Handiger zou zijn als het dan alle foto's laat zien sinds vorige keer (ipv standaard selectie op de huidige dag? En ook een knop om de vooraf ingestelde selectie te wissen zou handig zijn. (Sneller eigen selecties maken). Helemaal mooi (maar dat is misschien wat over the top) zou de mogelijkheid zijn om eigen selecties te kunnen bewaren (in het profiel?)
Overigens vindt ik het nieuwe m.b.t. gebruikersniveau wel heel handig en juich ik het toe dat we op iedere foto inhoudelijk mogen reageren. (Waaromn anders foto's plaatsen?)
Dan nog even over het wijzigende plaatje voor een forum waarin inhoudelijk iets gewijzigd is.. Dat "icoontje" wijzigt ook (wordt geel) als er alleen commentaar op een foto wordt gegeven. Voor velen wellicht erg interessant maar persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in (alleen) nieuwe foto's en commentaar in threads waarin ik zelf ook gepost heb. (Wat anderen over andermans foto's zeggen is zo persoonsgebonden dat ik er toch weinig mee kan).
Zo wellicht wat duidelijker?
Don't shoot the messenger... it's just my opinion...........
Overigens vindt ik het nieuwe m.b.t. gebruikersniveau wel heel handig en juich ik het toe dat we op iedere foto inhoudelijk mogen reageren. (Waaromn anders foto's plaatsen?)
Dan nog even over het wijzigende plaatje voor een forum waarin inhoudelijk iets gewijzigd is.. Dat "icoontje" wijzigt ook (wordt geel) als er alleen commentaar op een foto wordt gegeven. Voor velen wellicht erg interessant maar persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in (alleen) nieuwe foto's en commentaar in threads waarin ik zelf ook gepost heb. (Wat anderen over andermans foto's zeggen is zo persoonsgebonden dat ik er toch weinig mee kan).
Zo wellicht wat duidelijker?
Don't shoot the messenger... it's just my opinion...........
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Het is "slechts" een stukje huisvlijt.Oberonald schreef:Ik bedoel dat wat mensen plaatsen om te laten zien of te laten beoordelen (2 'subforums') nu uiteen is gevallen in vele "mapjes"... En de fotobrowser is aardig maar nog niet volmaakt (naar mijn persoonlijke mening). Handiger zou zijn als het dan alle foto's laat zien sinds vorige keer (ipv standaard selectie op de huidige dag? En ook een knop om de vooraf ingestelde selectie te wissen zou handig zijn. (Sneller eigen selecties maken). Helemaal mooi (maar dat is misschien wat over the top) zou de mogelijkheid zijn om eigen selecties te kunnen bewaren (in het profiel?)

Ik ben geen echte web programmeur. Ik zou me eerst moeten inlezen of en vooral hoe ik cookies kan zetten om je instellingen te bewaren. Het is nu echt een apart stukje code in Ruby dat geen binding heeft met de forumdatabase. Niet dat ik er niet bij kan hoor, maar ik houd ze uit veiligheidsoverwegingen liever gescheiden. En dat is nog afgezien van het feit dat je helemaal geen forumnaam hoeft te hebben. Of je bent gewoon nog niet ingelogd, dus geen goede plek om je instellingen te bewaren.
Ik heb er nu voor gekozen om het volgens mij meest handige gebruik standaard te maken. Dat is voor 10 uur 's morgens de vorige dag en de huidige dag en na 10 uur alleen de huidige dag. En ik heb alle secties waar we in de nieuwe indeling plaatjes in willen zien standaard aan gezet. Leuk ik trouwens te zien dat er sinds 2 januari geen foto meer geplaatst is in de oude secties. Dus wat dat betreft zijn ze gelijk geheel geaccepteerd en goed aangeslagen. Ik heb ook volgens mij geen berichten gezien dat de indeling onlogisch zou zijn of dat er zaken missen. Natuurlijk hadden we het anders kunnen indelen, maar wat er nu is blijkt goed te werken.