Onno schreef:Elk merk heeft zo zijn probleemseries en probleemprodukten. Er zijn ook vergelijkbare gevallen bekend van Canon en andere merken.
Je zou dit in verhouding moeten zien met het aantal gevallen bij Nikon om te kunnen concluderen of Nikon beter of slechter presteert ten opzichte van andere merken.
Zeer bekend was het probleem bij de nieuw uitgebrachte Canon 1D Mark III, die met name door sportfotografen werd aangeschaft. De scherpstelling bleek niet betrouwbaar. Juist rond die tijd bracht Nikon haar D3 uit met zijn zeer goede 51-punts 3-D tracking autofocus. Het is juist met name aan de enorme problemen van dat Canon model en het precies op het juiste moment uitgebrachte D3 te danken dat veel Canonians massaal gingen switchen naar Nikon.
(Het zwart van lenzen is weer aardig teruggekomen op de sportvelden tegenover het wit-grijs van Canon).
Het is aan de intensieve uitwisseling van de ervaring van Canon-fotogafen die het merk wel trouw bleven te danken
en vooral de zeer uitgebreide verslaglegging op een website als van Rob Galbraith dat die camera diverse firmware upgrades kregen, en zelfs terugroepacties van Canon omdat de constructie van de ophanging van het 2e hulpspiegeltje niet goed bleek te zijn. Bij elkaar heeft dat wel pakweg 1,5 jaar geduurd voor die kinderziektes de deur uit waren.
Die problemen heeft Canon veel geld gekost, omdat zoals ik als schreef veel sportfotografen naar Nikon switchten.
Hier het begin van die verslaglegging op de website van Rob Gaibraith:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... -8740-9068
Voor de vervolg verslagleggingen klik daarvoor in het rechthoeking veldje de dropdown menulijst of helemaal onderaan op de vervolgpagina's ---> totaal 23 pagina's die erover gaan (afgezien nog van externe links en voorbeelden).
Weet je hoe de website van Rob Galbraith is ontstaan?
Door eveneens problemen die deze fotograaf "Rob Galbraith" had met een Canon digitale camera pakweg 8-9 jaar geleden of zo. (Ik las zijn berichten toen reeds). Omdat hij het gevoel had dat hij toen min of meer met het kluitje in het riet werd gestuurd en een klankbord zocht met collega's om te kijken of het probleem structureel was, heeft hij simpel zijn bevindingen op het web gepubliceerd en zocht medegebruikers met soortgelijke problemen. Confronteerde Canon daarmee en vanuit die wisselwerking deed Canon daar iets mee. Heden ten dage is er nog steeds die uitgebreide wisselwerking tussen Canon en gebruikers van camera's die op die website besproken worden, waarbij er dus een heel intensief positief contact is tussen eindgebruikers en de fabrikant. Canon heeft camera's laten terugkomen, onderdelen aangepast, firmware etc.
Met dit soort problemen ook bij Nikon aan bepaalde lenzen en niet goed afregelbare defecte camera's (flitslicht) moet Nikon natuurlijk niet vergelijkbare acties overkomen, dat mensen gaan switchen. Fabrikanten kunnen het zich domweg niet veroorloven de kop in het zand te steken. Ze hebben er uiteindelijk alleen zichzelf mee.
Nikon zou in deze daarom een voorbeeld kunnen nemen aan Canon met websites als van Rob Galbraith hoe de contacten te kunnen intensiveren tussen gebruikers en fabrikant om samen tot een beter product en oplossingen voor problemen te kunnen komen. Of dat nu gebeurt via een website als NCN of een andere onafhankelijke "probleem"-website die dan meteen wat meer internationaler is, is aan de gebruikers. Maar zelf zou ik het eigenlijk logischer vinden dat je als Nikon club met extra secties die daarover gaan (en met zuster organisaties in het buitenland) tot een veel grotere "bredere" uitwisseling komt. Nikon zou zoiets eigenlijk nog moeten stimuleren/sponsoren ook nog. Dat komt alleen maar de hechtere band met het eigen merk ten goede en leidt tot een beter product en merkentrouw bovendien.