Hoi Arno,
Op beide opnames een stevige bewerking. Niet echt iets wat ik op voorhand prefereer maar omdat momenteel door..... niet echt met een zware 500 kan zeulen me deze week meer beziggehouden met cs.
Beide opnames zijn gesjopt d.m.v. adjustment layers . Dan moet je het zoeken in hue/saturation, curves en de juiste brush. Voordeel van het gebruik van correctie lagen is dat je op elk niveau een aanpassing kunt maken en tot hetgeen wat je voor ogen hebt kan realiseren. In dat opzicht kent fotoshop geen grenzen.
Wat betreft zit ik als natuurfotograaf dubbel in elkaar. Enerzijds wil ik en waardeer ik een zo natuurgetrouwe weergave van de op dat moment heersende omstandigheden. Anderzijds maak ik het soms mooier dan het is.
Waarschijnlijk heeft deze tegenstelling te maken met de periode dat ik als fotograaf mijn brood moest verdienen en dat het van een art director of opdrachtgevers min of meer een eis was. Daarom ben ik gestopt als fotograaf als vak. Jammer wat betreft mijn opleiding maar ik kon niet anders. Het is allemaal goed gekomen
Door dit verleden is er bij mij nog steeds een soort van fotografische schizofrenie aanwezig. Zo uit de camera en als tegenhanger, in de doka maak ik de wereld mooier dan het in werkelijkheid is. Ook op locatie of buitenstudio kan je de voorwaarden scheppen om..