Speciale bewerkingen [verzamel]
-
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Speciale bewerkingen [verzamel]
Wat de resolutie betreft, mijn export venster stond verkeerd ingesteld. Fijn dat je het opmerkte, dank.
- Tony D
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
In coronatijd heeft Bas Meelker een aantal workshops over landschapsfotografie gegeven. Hij stelde dat wij in het Westen van links naar rechts kijken en daarmee precies het idee van Ronald volgen. Het is dus niet echt een persoonlijk iets. In landen waar het schrift van rechts naar links gaat zou het precies andersom zijn en zou dus de originele foto van Hester beter beoordeeld worden.Ronald53 schreef: za jan 18 2025 7:41 pm Ik ben het helemaal eens met met Gerard. Het was ook mijn eerste reactie toen ik de foto zag, die ik overigens prima geslaagd vind. Onder meer omdat er ook nog zwarte tinten in zitten, er is niet zomaar overbelicht. Maar om op dat links/rechts terug te komen, bij mij werkt het als volgt: Ik begin vanaf links te kijken. Dan kom ik in jouw foto al snel die boom tegen, en daar blijf ik even hangen. Maar daarna trekt die leegte rechts, en daar is vervolgens niets meer te zien. Mijn blik loopt het beeld uit, en moet weer terug, op opnieuw van links naar rechts. .... onrust ....
Als je 'm zou spiegelen werkt het (bij mij) zo: Ik kom van links, daar is dan een open vlak, mijn blik gaat naar rechts. Daar stopt mijn blik om de boom te bekijken. Als die boom het beeld rechts afsluit, d.w.z. er is niets meer rechts, geen groot leeg vlak én geen andere objecten, dan blijft mijn blik bij die boom. ..... rust ..... er is niets meer dat mijn aandacht nog (weg)trekt. Mijn blik wordt gevangen door, komt tot rust bij, die boom.
Maar dit is ongetwijfeld persoonlijk, ik kan je hooguit adviseren het eens te proberen.
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
- Ronald53
- Clublid
- Contacteer:
Maar even goed: Het is allemaal subjectief. Ik beschrijf hoe het bij mij werkt. Als ik analyseer wat er bij mij gebeurt. Maar een ander kan het anders beleven. Mijn roots liggen redelijk diep in Azië....
Ik fotografeer, dus ik ben.