Aankoop D7000
Re: Aankoop D7000
Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik kaart twee verschillende zaken aan.CedricV schreef:@ Leon : Je zin over eenzelfde vergrotingsmaatstaf zegt enkel iets over de opname op je sensor => fysieke opname => dus wat ik schrijf klopt echt wel!
1. Het gebruik van een langere brandpunt om meer afstand tot je beestjes te krijgen, waarbij de scherptediepte hetzelfde blijft, gezien vanuit dezelfde vergrotingsmaatstaf op de sensor.
2. Jouw wijze van een grotere afstand nemen met dezelfde lens ---> kleinere afbeeldingsmaatstaf op de sensor ---> meer scherptediepte. Waarbij je later dat beestje iets meer uit moet vergroten (omdat het er kleiner opstaat), tegenover gewoon in vol ornaat op de sensor fotograferen. Het is met name dat laatste waar je niks op wint door een grotere afstand te nemen en slechts een deel van de sensor te gebruiken. Uiteraard, anders zou het geen zin hebben om überhaupt macrofoto's te maken als het minder rendement zou opleveren.
CedricV schreef:Je kan dit verschil ook gaan "gebruiken" om met een scherpe macro lens toch bewust iets verder af te blijven.
Ik blijf erbij dat je jezelf voor de gek houdt met de argumenten die je eerder al gaf:CedricV schreef:maar zeg met niet dat ik mezelf voor de gek hou; Je negeert in het later voorbeeld het voordeel van F8 tov F11 compleet => twee keer snellere sluitertijd EN dan kom je tot de conclussie dat het beeld op F11 met 16MP beter zal zijn..
Met de laatste argumenten erbij, er is geen mens die met macro bezig is om 1 stop aan sluitertijd te winnen, en om die reden zijn toevlucht neemt om dan maar een stuk verder weg foto's te gaan schieten. Kies dan beter een hogere ISO-waarde om aan een snellere sluitertijd te komen. Juist met de D7000 zal dat niet zo´n probleem zijn. Het rendement blijft beter om gewoon nominaal op de gewenste afstand macro-opnamen te maken.
Dat je erna ineens met een argument komt dat je eigenlijk helemaal geen macrolens hebt en je geen andere keus hebt, doet daar niets aan af. Eerder noem je specifiek het gebruik van een scherpe macrolens. Ga ik er ook vanuit dat je dat bedoelt.
Geloven, theoretisch. Waar is je bron? Je koopt er bovendien weinig voor, een opname bestaat niet alleen uit een blauwe golflengte, maar ook uit groene, rode, en alles wat er tussenzit. Vooral bij portret en binnenshuis bij kunstlicht is het aandeel blauw nu juist minder als van de overige kleuren.CedricV schreef: P.S. : ik geloof ooit ergens gelezen te hebben dat blauw licht met een golflengte van 400nm theoretisch op F8 nog baat zou hebben van een APS-C camera van 25MP!!
Verder blijven alle problemen bestaan dat toleranties in het camerasysteem niet voldoende nauwkeurig zijn om kwaliteit consistent over het hele beeldvlak te kunnen handhaven. Daar hebben camera- en lensfabrikanten nu al in toenemende mate problemen mee, laat staan bij hogere pixeldensiteiten waar de benodigde nauwkeurigheid alleen maar kritischer wordt.
Maar natuurlijk, mensen moeten beslist kopen waar ze op geilen, als dat hen bevrediging biedt. Ik zal de laatste zijn die er iets op tegen heeft. Camerafabrikanten varen er wel bij, computerbedrijven idem. Of het verder allemaal wat meer of minder kost is ook niet het punt waar het om draait in deze discussie. Maar of het allemaal (technisch gezien) wel even zinvol is.....! ?CedricV schreef: Maar zoals eigenlijk meermaals de conclussie is geweest in het topic : alles is persoonlijke voorkeur: mensen die wel een extreme pc hebben, die geen probleem hebben om meer te betalen voor de 24MP sensor, die... , die mogen van mij gerust wel die camera kopen![]()
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Dit topic is inmiddels aardig "off topic" geraakt, en er wordt ook nogal wat "gezwamd"om het zo maar te schrijven.
Misschien nieuw draadje openen over resoluties en crop mogelijkheden?
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.
- Zwarte
- Forumlid
- Contacteer:
Paulus van Aken schreef:Dit topic is inmiddels aardig "off topic" geraakt, en er wordt ook nogal wat "gezwamd"om het zo maar te schrijven.

Bij mij werd de aandacht ook wat slapper met al die diepgravende theoriëen.Paulus van Aken schreef:Dit topic is inmiddels aardig "off topic" geraakt, en er wordt ook nogal wat "gezwamd"om het zo maar te schrijven.

delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad ik geef je groot gelijk...ik denk dat weinig mensen allemaal stilstaan bij al die theorieen over resoluties enz..enz...de meeste mensen kijken gewoon naar het resultaat wat uit hun camera komt en oordelen dan....Paulus van Aken schreef:Dit topic is inmiddels aardig "off topic" geraakt, en er wordt ook nogal wat "gezwamd"om het zo maar te schrijven.

grtz
Chicco
- Léon Obers
- Forumlid
Ja, vooral de laatste 5 bijdragen zijn een geweldige aanwinst voor deze draad.
Ontopic, diepgravend en mensen kunnen er behoorlijk wat van opsteken.
Op dat soort antwoorden zit echt iedereen te wachten.
Ontopic, diepgravend en mensen kunnen er behoorlijk wat van opsteken.
Op dat soort antwoorden zit echt iedereen te wachten.
- Eeuw
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Sommige mensen blijken de een flinke bron van goede en nuttige informatie niet op waarde te kunnen schatten.
Het zij zo. Ik hoop niet dat het anderen ontmoedigt!
Het zij zo. Ik hoop niet dat het anderen ontmoedigt!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Wel ik respecteer ook de mensen die hier veel nuttige informatie geven enz...ik zeg ook niet het tegendeel maar de meeste mensen kijken nog steeds naar het resultaat wat uit hun camera komt en gaan dan niet alles liggen berekenen over resolutie,MP en croppen enz...denk ook eens dat er veel mensen deze topics lezen die dit allemaal Latijn vinden...of mogen er alleen tecnische fotografen topics lezen....ik weet ondertussen ook al dat er op dit forum serieus goed geschoolde fotografen zijn waarvoor mijn respect....maar al die berekeningen
ik kijk gewoon naar het resultaat van mijn camera en kunnen van mezelf en oordeel daarover...en voor jullie hetzelf zeggen dat zal niet altijd goed zijn....
Grtz
chicco

Grtz
chicco
- Léon Obers
- Forumlid
Alle informatie is welkom zolang het een aanvulling kan zijn op een topic. Ook praktische minder theoretische. Maar als mensen het verder niet interessant meer vinden, om dat dan specifiek reactie op reactie zo nodig te moeten meedelen is dat in ieder geval al helemaal geen zinvolle aanvulling. Lees het dan niet. Sla het over. Niemand is verplicht te lezen. Als je overal moet mededelen wat je niet interessant vindt kun je onder drie-kwart van de berichten hier op het forum wel dit soort geneuzel zetten.
+1Léon Obers schreef:Alle informatie is welkom zolang het een aanvulling kan zijn op een topic. Ook praktische minder theoretische. Maar als mensen het verder niet interessant meer vinden, om dat dan specifiek reactie op reactie zo nodig te moeten meedelen is dat in ieder geval al helemaal geen zinvolle aanvulling. Lees het dan niet. Sla het over. Niemand is verplicht te lezen. Als je overal moet mededelen wat je niet interessant vindt kun je onder drie-kwart van de berichten hier op het forum wel dit soort geneuzel zetten.
Okidoki...voor mij,ga dan maar door met berekeningen enz....zou alleen handiger zijn dan er nieuw topic aan te besteden zodat dit topic eindelijk dicht kan want tenslotte ging het volledig over iets anders en daar zijn ze ondertussen al lang uit
grtz
Chicco

grtz
Chicco
Chicco schreef:...of mogen er alleen tecnische fotografen topics lezen....
ik kijk gewoon naar het resultaat van mijn camera en kunnen van mezelf en oordeel daarover...

Net een nieuwe pen gekocht en een roman geschereven... Zegt die @$%*#! uitgever dat ie het helemaaal niks vindt en ik maar eens wat les moet gaan nemen bij iemand die me wat schrijftechniekjes kan bijbrengen! Hoe durft ie! Ik kan al schrijven sinds de kleuterschool dus ik heb heel veel ervaring en moet altijd vreselijk lachen om mijn eigen grapjes!

[/sarcasme off]