De gouden tip....

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Frederix

Bericht door Frederix » di jul 22 2008 10:16 pm

iJoost schreef:Zoom niet, beweeg zelf.
Hoi iJoost,

Wat is dit nu voor een idiote opmerking??? In- en uitzoomen heeft een heel ander effect dan zelf bewegen.

Je bent het hopelijk met mij eens dat de groothoekstand van een zoomobjectief een heel ander effect heeft op bv perspectief voorgrond / achtergrond dan de telestand.

Dit is met zelf bewegen niet te bereiken.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » di jul 22 2008 10:23 pm

Wat is dit nu voor een idiote opmerking??? In- en uitzoomen heeft een heel ander effect dan zelf bewegen.

Je bent het hopelijk met mij eens dat de groothoekstand van een zoomobjectief een heel ander effect heeft op bv perspectief voorgrond / achtergrond dan de telestand.

nou volgens mij is het niet zo idiote opmerking, hij bedoelde gewoon dat je of meer naar voren loopt of meer naar achteren naar gelang wat je wil fotograferen. Met een standaarlens kan je hele goede foto`s maken hoor, hoef je niet perse een zoomlens voor te hebben.

Groetjes Gonnie.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » di jul 22 2008 10:24 pm

standaarlens
Bedoelde standaardlens.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

GdP

Bericht door GdP » di jul 22 2008 11:08 pm

gongon schreef:

nou volgens mij is het niet zo idiote opmerking, hij bedoelde gewoon dat je of meer naar voren loopt of meer naar achteren naar gelang wat je wil fotograferen. Met een standaarlens kan je hele goede foto`s maken hoor, hoef je niet perse een zoomlens voor te hebben.

Groetjes Gonnie.
Tja. Het is duidelijk. Zoomobjectieven zijn slecht voor je conditie. :)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di jul 22 2008 11:09 pm

dit draadje ook...

iJoost

Bericht door iJoost » di jul 22 2008 11:22 pm

Frederix schreef:
iJoost schreef:Zoom niet, beweeg zelf.
Hoi iJoost,

Natuurlijk is het niet hetzelfde. Als je zelf beweegt krijg je een ander perspectief. Terwijl als je alleen maar een beetje speelt met de zoomknop alleen de uitsnede maar verandert en het perspectief hetzelfde blijft. Mijn punt is, dat het gemak van een zoomlens mensen helaas vaak doet vergeten om te proberen wat er gebeurt als ze bewegen. Dat is jammer... vind ik.

(Een bloedserieus advies trouwens. Dank voor de kwalificatie. ;-)

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » di jul 22 2008 11:25 pm

je bedoelt: werk meer met primes.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

iJoost

Bericht door iJoost » di jul 22 2008 11:34 pm

Nee, niet noodzakelijk. Met een zoomlens in je hand kun je natuurlijk ook bewegen. Maar alleen als je je (ook) verplaatst verandert het perspectief en gebeurt er iets. Als je blijft staan en zoomt verandert alleen de uitsnede maar. Dat kun je ook in Photoshop nog doen (met verlies van resolutie, dat wel).

Vandaar mijn advies. Beweeg! Als ik overigens naar Frederix' foto's kijk dan weet ie zelf heel goed wat het positieve effect van zelf bewegen is... ;-)

quqidrol

Bericht door quqidrol » za aug 02 2008 9:28 am

Hou je adem in tijden het afdrukken............ en dan niet te lang wachten natuurlijk ;)

marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door marcb_1977 » za aug 02 2008 9:45 am

Laad altijd de batterijen van de camera op voordat je op stap gaat met de camera.
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » za aug 02 2008 9:58 am

marcb_1977 schreef:Laad altijd de batterijen van de camera op voordat je op stap gaat met de camera.
Opladen doe ik pas als ik weer thuis kom.
Dan weet ik zeker dat bij mijn volgende trip
de batterijen vol zijn :)
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za aug 02 2008 1:10 pm

gouden tip 1. Neem je camera mee :D

Zonder camera valt er weinig te fotograferen.

gouden tip 2. Bepaal voor dat je afdrukt wat je onderwerp is en hoe je dat wil weergeven.

gouden tip 3. Er zijn geen regels.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

graaf35

Bericht door graaf35 » za aug 02 2008 6:00 pm

luc schreef:gouden tip 3. Er zijn geen regels.
Luc.
Dit had eigenlijk gouden tip 1 moeten zijn. Helaas hoor ik vaak opmerkingen als: Je onderwerp staat niet goed, standpunt verkeerd, ontsierend object (?) enz. enz.

De fotograaf bepaalt de foto. Een ander kan het lelijk of mooi vinden, maar uiteindelijk is er geen goed of fout.
Hooguit: Ik zou het anders hebben gedaan!

Gouden tip:
Laat je eigen niet gek maken door de mening van een ander. Gebruik wat je wilt en kunt gebruiken.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » za aug 02 2008 7:43 pm

Mfoto 2008 schreef:Een gouden tip?

Aan niemand vertellen dat je hem hebt.
hahaha ja das de beste goude tip
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”