Via PB met Arthur (Ale) erover gehad om het gecorrigeerde NEF-bestand ook voor andere geïnteresseerden beschikbaar te stellen, zodat zij het bestand kunnen downloaden en de instructieset van alle correcties kunnen bestuderen in Nikon Capture NX2. Dan heb je een aardig voorbeeld wat al die sturingspunten doen en steek je er mogelijk iets van op, hoe je ook voor je eigen opnamen te werk kunt gaan. Arthur vond dat een goed idee, maar omdat hij net een crash van harddisks heeft, staat de laatste versie van het gecorrigeerde bestand op mijn internet server.
Hoe te bekijken, en met welke opties in Nikon Capture NX2 om alles het beste te kunnen bestuderen?
(In een andere RAW-converter wordt de gecorrigeerde instructieset niet gelezen ---> dus het werk alleen in Capture NX2).
Na het inladen van het bestand krijg je een hele lijst aan bewerkingen.
- De basis bewerkingen, zoals
"Camera-instellingen" -
"Snel herstellen" en
"Camera- en objectiefaanpassingen".
- Daaronder de eventueel nog zelf extra uitgevoerde correcties.
Elke hoofdgroep is open te klappen, waaronder één of meerdere sub correcties kunnen zitten.
Door rechts in de regel van opengeklapte correcties de rondjes uit- of aan te vinken, wordt de correctie uit- of ingeschakeld.
LET OP!!!
De voorkeuren van Capture NX2 staan default op een wijze dat als je een regel uitvinkt,
alle regels eronder ook worden uitgevinkt!
Dan zie je nog niet het effect van die ene regel. Erg vervelend ook om op die wijze te werken.
Het handigste is dan ook in Capture NX2 onder
"Voorkeuren ---> Algemeen" een vinkje te plaatsen bij:
"Alle stappen actief houden" om dit gedrag van het uitschakelen van de regels eronder op te heffen.
ERG BELANGRIJK !!!
De laatste stap van mij in de lijst van uitgevoerde correcties is punt
6. Rechtzetten. Andere correcties worden gedaan met o.a. sturingspunten. Wil je een juiste weergave zien op welke plekken exact de sturingspunten in de foto zijn geplaatst moet je die laatste stap
6. Rechtzetten UITSCHAKELEN.
Anders krijg je een verschuiving van de "weergave" van de sturingspunten. De afstanden tot de X en Y referenties (de randen van de foto) kloppen dan namelijk niet meer. Iets dergelijks, maar dan in versterkte mate krijg je ook als je een foto cropt. Haal je er 1 cm af, zie je alle sturingspunten 1 cm verschoven.
Dus je moet wel weten wat je doet, vandaar dat ik croppen of draaien pas aan het eind als correctie toepas.
Nikon past als basis feitelijk een beveiliging toe in haar settings om bij voorkeuren default de onderliggende correcties ook altijd uit te schakelen, indien je een regel ergens tussenin gaat uitschakelen. Het zit hem in de volgorde van de bewerkingen dat een en ander correct verloopt.
Sneller laten rekenen:
Om de verschillen van uit- en ingeschakelde correcties sneller te kunnen zien, kun je het beste reken-intensieve bewerkingen die geen effect hebben op je kleurweergave tussendoor even uitschakelen. Schakel daarom eventuele ruis-onderdrukking die is ingeschakeld aan de hand van gebruikte hoge ISO waarden UIT (of die je handmatig op een bepaalde waarde voor ruis-onderdrukking hebt gezet).
-
"Camera-instellingen" open klappen, wat naar beneden scrollen, vinkje uit bij
"Ruisonderdrukking".
Dat is overigens ook een prettige werkwijze in zijn algemeenheid, om het tijdelijk even uit te schakelen. Op het eind als alle correcties dan zijn gedaan, zet je die ruisonderdrukking dan weer aan voordat je het bestand opslaat of converteert naar een werkbaar TIF-bestand voor in Photoshop.
Om te zien welke stappen zijn gedaan om tot het eindresultaat te komen, kun je het beste in de instructielijst de opengeklapte regels
van onderen uit gaan uitschakelen, en dan verder naar boven werkend. Hoewel ik in mijn bewerking zelf nog wel extra stappen heb gemaakt tussen de regels in.
Naar aanleiding van de eerdere opmerking over nog wat teveel geel in het marmeren tafelblad heb ik het bestand daarna nog iets verder gecorrigeerd (dus er toch nog extra tijd in gestoken

). Het koele kleur-effect op de vensterbank heb ik maar zo gelaten voor wat het is.
Het resultaat is dan hier te downloaden (uitpakken vanuit zip):
http://www.fotograaf.cc/ftp/NCN/_AVU492 ... +recht.zip
Het voorbeeld van de vorige blz.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 06#p314606
....krijg je dan door in de instructielijst bij punt
" 4. ---> Kleur sturingspunt" in opengeklapte toestand de sturingspunten
2 t/m 9 uit te schakelen.
Dus de punten
2 t/m 9 zijn er nog extra bij gekomen. Viel eigenlijk dus nog reuze mee om het "af" te maken.
Verder is in de lijst in eerste instantie voor outsiders mogelijk niet duidelijk wat punt
" 3. ---> Niveaus & Curves" doet. Daarvooor moet je in opengeklapte toestand bovenaan bij
"Selectie" rechts daarvan dat grijzige
portret icoontje met het driehoekje rechts ervan de keus maken
"Masker tonen".
Dat is het effect van die curve wat slechts gedeeltelijk in de hoek van de foto met de penseel erin is gepoetst.
Vink je dat weer terug naar
"Selectie verbergen" en verander je de curve, kun je zien dat het effect slechts in de hoek plaats heeft (kun je naar eigen wens nog weer anders instellen).
De basis-instellingen waarop de camera stond ingesteld zijn overruled door andere settings bij
"Camera-instellingen" (eerste regel van de instructieset). Te zien aan een kleine correctie voor de witbalans. Verder is bij
"Beeldinstelling" voor
"Neutraal" gekozen, in afwijking met de aanvankelijke setting
"(M1)D2XMODE1".
Aardig is dan ook door helemaal bovenaan bij de instructieset in Capture NX2 nog boven het woord
"Ontwikkelen" bij
"Beeldversie" te kiezen voor
"Origineel". Dan zie je wat het beeld werkelijk was, met de instellingen van de camera, ongecorrigeerd. Ook een aardig voorbeeld waarom het RAW-formaat vele voordelen biedt boven JPG. Want wat je met dat
"Origineel" ziet, is ook de uitvoer van de opname als je de camera voor JPG had gekozen. Dat valt beslist niet zo fraai meer te corrigeren, dan wat er nu aan het eind van de rit van het RAW-bestand overblijft.
Succes.