Pagina 3 van 5
50mm
Geplaatst: di feb 06 2007 8:03 pm
door George Fennes
Marnix schreef:
Code: Selecteer alles
Omdat er dan niets meer over blijft om op dit forum over te muggeNziften.
Dat snap ik nu wel, maar dat andere nu niet (meer).
Ik ga er eerst maar een goed boek over lezen.
Ik ben bang dat Karel een paar dingen door elkaar gooit.
Een 50mm lens gemaakt voor een technische camera is een heel andere dan de 50mm die gemaakt is voor een FF of KB film.
Naar mijn idee kan je de 50mm gemaakt voor FF niet op een technische camera zetten.
Groetjes George

Re: portetlens
Geplaatst: di feb 06 2007 8:28 pm
door MvBoetzelaer
Edwin schreef:Zou "onze' zilveren Camera winnaar al deze berekeningen hebben toegepast bij de keuze van zijn lens voor het maken van zijn fantastische foto
Het was geen portretopname maar toch

Ik heb ergens gelezen dat het er eentje uit een burst van foto's geweest is, gemaakt vanuit een varende boot. Ik denk niet dat hij alleen van tevoren een lenskeuze gemaakt heeft en er vervolgens op los heeft "geschoten". Die keuze heeft hij zondermeer weloverwogen gemaakt.
Groeten,
Marnix
Re: 50mm
Geplaatst: di feb 06 2007 8:30 pm
door MvBoetzelaer
George Fennes schreef:Ik ben bang dat Karel een paar dingen door elkaar gooit.
Een 50mm lens gemaakt voor een technische camera is een heel andere dan de 50mm die gemaakt is voor een FF of KB film.
Naar mijn idee kan je de 50mm gemaakt voor FF niet op een technische camera zetten.
Groetjes George

De enige reden dat een kleinbeeld 50mm niet op een camera past is dat de beeldcirkel te klein is (ok: de fitting zal ook niet passen...), maar dat heeft dus niets met het perspectief te maken. Daar slaat Karel de plank dus volledig raak.
Groeten,
Marnix
50mm
Geplaatst: di feb 06 2007 8:35 pm
door George Fennes
Dus de diameter van een 50mm voor een technische camera zal veel groter zijn dan die van een 50mm FF of filmcamera.
Klopt dat?
Groetjes George

Geplaatst: di feb 06 2007 8:40 pm
door Malo1961
Karel Giesen schreef:
Nee ik heb het wel goed. Het perspectief wordt bepaald door het opnamestandpunt en de beeldhoek. Daarom werkt een lens met een 50 mm brandpunt op een kleinbeeldcamera als een normaal objectief (beeldformaat 24x36mm), op een middenformaatcamera (beeldformaat 60x60mm) als een groothoek en op een technische camera (100x125mm) als een extreemgroothoek. De andere kant op bij het DX-formaat sensor (beeldformaat 16x24mm) als een kleine telelens en bij een compactcamera als een supertele. Het perspectief wordt bepaald door het opnamestandpunt. Met een technische camera moet je voor een beeldvullende portretfoto met een 50 mm lens heel dicht op het model kruipen, daardoor krijg je het groothoekperspectief. Met een 50mm op een dslr moet je een stuk verder weg gaan staan om een beeldvullend portret te kunnen maken, het perspectief is dan van een kleine telelens (75 mm op een kleinbeeldcamera) etc. Als dit niet zo zou zijn dan zouden alle foto's gemaakt met compactcamera's er uit moeten zien als gemaakt door een vissenkom, want die hebben lensjes met extreem korte brandpunten (vanaf 5 mm).
Het klopt wel dat DX-lenzen een verkleinde BEELDCIRKEL hebben. Anders dan bij technische camera's kun je met de normale lenzen op een dslr geen (plan)parallele verschuivingen uitvoeren. Je hebt dus ook maar een beeldcirkel nodig die precies het formaat van de sensor dekt en niet die van een kleinbeeldfilm. Dat zegt echter niets over het perspectief!
Karel Giesen heeft het echt bij het juiste eind, hoor mensen. Om het voorbeeld van 50 mm maar weer te gebruiken. Een 50 mm objectief blijft qua constructie een 50 mm objectief ongeacht het negatief formaat. Dus 50 mm op een kleinbeeld camera word gezien als een standaardobjectief. Echter......,50 mm op een middenformaat camera( bv Hassy of bronny ) is een groothoek objectief.( te vergelijken met een 28 mm bij kleinbeeld.
En ja, het is echt waar...., contax maakte jaren lang adapters die contax gebruikers in staat stelden om middenformaat objectieven te gebruiken op kleinbeeld contax reflexen.
Conclusie : bij dslr's verlies je door de dx sensor( kleiner als 24x36) aan de groothoek kant en win je aan de telekant. Bij middenformaat win je aan de groothoek kant en verlies je aan de telekant.
De 500 mm bronica heeft immers de zelfde beeldhoek als een 270 mm kleinbeeld objectief.
Mvrgr,
Martin
Snap het niet
Geplaatst: di feb 06 2007 8:51 pm
door George Fennes
Ik wil niet eigenwijs doen, maar bij mij dringt het nog niet door.
De lenzen gemaakt voor een technische camera zijn totaal anders dan die gemaakt zijn voor een FF of KB filmcamera.
Op de een functioneerd hij als groothoek en op de ander als standaard.
Maar nu spreken we over een lens die gemaakt is voor FF of KB film en deze lens gaan wij plaatsen op een DX sensor.
Dan zal het beeld dat deze lens op de sensor werpt toch exact hetzelfde zijn als wat deze lens op een FF of KB film werpt.
Met alleen die uitzondering dat bij een DX sensor alleen het middengedeelte van het beeld wordt geregistreerd en niet alles.
Leg me dan eens in eenvoudige bewoordingen uit wat ik hier verkeerd aan ziet.
Groetjes George

Geplaatst: di feb 06 2007 9:00 pm
door Karel Giesen
Daar ontstaat nou de spraakverwarring! Inderdaad moet je voor dezelfde beeldvulling een ander camerastandpunt kiezen. Maar als je op hetzelfde standpunt blijft staan is het perspectief van een 50mm lens op kleinbeeld of FF-sensor identiek aan een DX-sensor en daar ging de vraag nou juist over. Zodra je de camera beweegt verschuift je perspectief. Dat is natuurlijk logisch.
Het antwoord is volkomen correct! ...Alleen maak je geen portretfoto met een groothoeklens op dezelfde afstand als met een portretlens om vervolgens de foto gemaakt met de groothoeklens te croppen ('uit te knippen') zodat je een portretje overhoudt.
...toch??
groet,
Karel
Geplaatst: di feb 06 2007 9:04 pm
door Malo1961
Beste George,
Je hebt hier op het forum vast wel eens iets gelezen over de geweldige kwaliteiten van de 1.4 50 mm nikkor toch? Er zijn mensen die zeggen dat het beeld met deze lens gemaakt, zo scherp is dat je daar de aanschaf van een matig teleobjectief mee overbodig maakt. Simpel door de 50 mm opname te croppen tot een beeldhoek van een matig tele.
Dus: doordat de dx sensor voorkomt dat het hele beeldvlak van die traditionele 50 mm gebruikt word, ontstaat een gecropte foto (als een 75 mm)
Alleen heeft een 50 mm op een dx camera niet het zelfde samedrukkend effect (perspectief) en scherptediepte als een 75 mm objectief op een 24x36 camera.
Mvrgr,
Martin
Geplaatst: di feb 06 2007 9:05 pm
door Malo1961
Sorry karel, je was net 5 seconden sneller met je plaatsing

50mm
Geplaatst: di feb 06 2007 9:11 pm
door George Fennes
Maar wat is er dan mis met mijn eerder geposte stelling?
Code: Selecteer alles
Wat ik begrijp, m.b.t. portretlenzen is:
Dat als je een portretlens heb van rond de 85 mm en je werkt op KB film formaat, hier een opname mee maakt.
Als je deze zelfde portretlens zet op een DX camera, en je hetzelfde standpunt en onderwerp fotografeer, je exact dezelfde afbeelding krijgt als met film, maar dat a.h.w. vanwege het kleinere opnamevlak (de sensor) je een uitsnede krijgt van je opname op KB film formaat.
Je zou dus de afbeelding gemaakt met een DX sensor, zo kunnen plakken in de afbeelding van een KB film camera.
Daar zou je in feite geen verschil in moeten kunnen waarnemen.
Dus de eigenschappen van een lens blijven behouden, qua vertekening enz.
Alleen lijkt het alsof je meer tele hebt, maar dat is niet waar omdat je a.h.w. een stukje uit het negatief van een KB film heb uitgeknipt en dit op normale grootte op je scherm zet.
Als ik het mis heb hoor ik het graag.
Groetjes George

Geplaatst: di feb 06 2007 9:15 pm
door yoyo
George Fennes schreef:
Leg me dan eens in eenvoudige bewoordingen uit wat ik hier verkeerd aan ziet.
Dat zie je goed George.
Iedereen heeft wel een beetje gelijk. De denkfout zit echter bij de afbeeldingsmaatstaf en Marnix heeft dat al een keer goed verwoord.
Een objectief houdt zijn eigenschappen qua brandpunt en scherptediepte. De effectieve beeldhoek neemt op DX echter af doordat de sensor kleiner is en daardoor wijzigd ook de afbeeldingsmaatstaf t.o.v. FF. George, zoals jij dat verwoord snap je dat prima. Om je onderwerp echter weer volledig in beeld te krijgen moet je met je objectief op een DX sensor achteruitlopen. Pas dan veranderd het perspectief en de scherptediepte. Maar dat komt niet door het objectief. Dat komt omdat je achteruitloopt.
En een grootformaat objectief is idd groter qua diameter dan een FF of zelfs DX objectief.
http://www.hasselblad.com/products/v-system/lenses.aspx
De brandpuntsafstand is altijd een maat voor de scherptediepte. 60mm DX heeft bijna dezelfde beeldhoek als 90mm FF. Maar de 60mm heeft meer scherptediepte.
Als je dus heel veel scherptediepte wil moet je een kleine sensor gebruiken.
Geplaatst: di feb 06 2007 9:19 pm
door Gert van Mil
Volgens mij onstaat de verwarrig over lengte het ideale portret objectief door dat omrekenen en het toepassen van cropfactoren. Het is eigelijk simpel dat bij een bepaald opname formaat een bepaalde objectief lengte hoort die de buitenwereld op gelijke grootte afbeeld. Deze lengte komt overeen met de diagonaal van het opname vlak. Voor kleinbeeld is dat ongeveer 43 mm, dx ongeveer 28mm, 6 x 6 ongeveer 80 mm, voor 4 x 5 inch is dat ongeveer 150 mm en voor 8 x 10 inch is dat ongeveer 300 mm.
Als die relatie bestaat is het onzin om elke keer om te rekenen naar kleinbeeld. Ga gewoon van je standaard objectief uit van 28 mm. Dat kleinbeeld formaat is inmiddels wel achterhaald, je hebt nu de nieuwe werkelijkheid van 28 mm standaard. En objectieven met een grotere brandpuntafstand beelden groter af en omgekeerd.
Overigens hangt het perspectief niet af van het brandpunt maar van je opname standpunt. Je kiest een standpunt en dan kies je een objectief met een bepaald brandpunt om het onderwerp formaatvullend weer te geven. Bezitters van zoomobjectieven hebben hier een groot voordeel t.o.v. vaste brandpunt bezitters.
Dus als je een portret op een bepaalde afstand formaatvullend wil weergeven dan kun je aan 70 tot 85 mm denken. Wil je meer een halftotaal of ten voeten uit dan kies je een kleiner brandpunt als je op dezelfde afstand blijft. Je zult zien dat het perspectief niet veranderd omdat je standpunt niet veranderd.
Re: 50mm
Geplaatst: di feb 06 2007 9:25 pm
door yoyo
George Fennes schreef:Maar wat is er dan mis met mijn eerder geposte stelling?
Code: Selecteer alles
Wat ik begrijp, m.b.t. portretlenzen is:
Dat als je een portretlens heb van rond de 85 mm en je werkt op KB film formaat, hier een opname mee maakt.
Als je deze zelfde portretlens zet op een DX camera, en je hetzelfde standpunt en onderwerp fotografeer, je exact dezelfde afbeelding krijgt als met film, maar dat a.h.w. vanwege het kleinere opnamevlak (de sensor) je een uitsnede krijgt van je opname op KB film formaat.
Je zou dus de afbeelding gemaakt met een DX sensor, zo kunnen plakken in de afbeelding van een KB film camera.
Daar zou je in feite geen verschil in moeten kunnen waarnemen.
Dus de eigenschappen van een lens blijven behouden, qua vertekening enz.
Alleen lijkt het alsof je meer tele hebt, maar dat is niet waar omdat je a.h.w. een stukje uit het negatief van een KB film heb uitgeknipt en dit op normale grootte op je scherm zet.
Als ik het mis heb hoor ik het graag.
Groetjes George

Dit is correct.
Alleen gaat Karel er al vanuit dat hij al verder weg staat. En dan is zijn perspectief al veranderd. En uiteindelijk zijn scherptediepte ook. Alleen komt dit door zijn voetstappen en niet door het objectief.
Geplaatst: di feb 06 2007 9:27 pm
door Malo1961
George,
Als je een portret maakt met een 75 mm lens op een 24x36 camera en tevens maak je een opname met een 50 mm lens op een dx camera dan zal je hoofdonderwerp bij gelijke afstand van camera's tot onderwerp op dezelfde grootte( ongeveer) worden afgebeeld. Echter......, het samendrukkend effect en scherptediepte verschilt wel bij de opnames.
En daarom is er een wezelijk verschil in de beide opnames. Meer of minder vertekening van neus, jukbeenderen etc.
Neem anders het volgende voorbeeld. Je kent vast wel de foto's van de millieu organisaties waarin ze de bescherming van onze dierbare natuur proberen te verdedigen(terecht natuurlijk) door foto's te publiceren van de oprukkende randstad ten koste van natuur gebieden. Door een 400 mm te gebruiken op een filmcamera lijkt dat ydillische groene landschap bijna op geslokt te worden door de dreigende industrie.(samendrukkend effect genaamd perspectief vertekening) Dit zelfde effect wordt niet gehaald door vanaf het zelfde camera standpunt een 270 mm op een dx camera te zetten. Dit geld dus ook voor een portret lens.En zie je bij onderlinge vergelijking dus wel verschil.
Mvrgr,
martin
Geplaatst: di feb 06 2007 9:43 pm
door GdP
Bij de keuze van een portretlens moet je uit gaan van je onderwerp. Wanneer mijn model recht voor mij zit, dan is het afstandverschil tussen puntje van de neus en het oor ca. 15 cm.
Om niet te veel vertekening te krijgen houd ik dan een afstand tot mijn model aan van min. 150 cm.
Kijk ik tegen de zijkant van het hoofd aan, dan is het afstandsverschil tussen oor en neuspunt ca. 10 cm. Dichter dan 100 cm kom ik dan niet dichter bij mijn model.
Wil ik meer op de foto hebben dan alleen het hoofd, dan bekijk ik opnieuw wat dan het afstandsverschil gaat worden, en pas dan de afstand opnieuw aan.
Welk brandpunt je hiervoor wil gaan gebruiken kan je eenvoudig uitzoeken mbv. een zoomlens.
En nu niet meer zeuren over brandpunten.
Met vr. gr
Gerrit