Zelf gaan ontwikkelen, wat heb ik nodig.

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Eén week is te weinig

Bericht door George Fennes » vr feb 23 2007 4:35 pm

ThunderNet schreef:

Code: Selecteer alles

Komende week lekker vakantie, dus mooi de tijd om de kunst onder de knie te gaan krijgen 
Wil je niet de grond in boren, maar heb je meer dan één week voor nodig! :P

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr feb 23 2007 7:42 pm

Sommige mensen hebben het gelijk in de vingers...

Ik hoop dat je nog iets leuks kan doen met mijn oude spullen, Bart!

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr feb 23 2007 8:01 pm

Warner schreef:Is er iemand die weet waar je nog aan dokavloeistoffen kunt komen?
Ik koop al jaren mijn dokamateriaal bij Wolt in Zwolle. Snelle levering en veel in voorraad. http://www.wolt.nl/
Jur

L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Re: Zelf gaan ontwikkelen, wat ben ik nodig.

Bericht door L.Cavalier » za feb 24 2007 8:34 pm

ThunderNet schreef:Omdat ik af en toe wel eens met mijn geliefde F5 op stap ga. Maar het vaak daar bij blijft. Wil ik ze nu zelf lekker thuis gaan ontwikkelen. Niks wachten tot ik ze kan ophalen, en gedoe met door de kou fietsen.

Maar, wat ben ik nou écht nodig om het zelf te gaan doen. Welke spullen, en waar kan ik ze krijgen (grootste gedeelte hoop ik via prikkie op marktplaats te kunnen krijgen.)

Ik ken helaas niemand in mijn omgeving die zelf heeft ontwikkeld. :oops:
Als vak fotograaf heb ik dat jaren gedaan zowel wit-zwart als kleur,ik zou het nu wel afraden het zal hoe langer hoe duurder worden,zeker kleur is zonder aangepaste apparatuur niet te doen,en denk ook eens aan het mileu :evil: het in de gootsteen kieperen van ontwikkelaar en fixeer en azijnzuur is niet zonder risico :shock: enkel het procede Cibachrome waar een neutralizator werdt gebruikt om de produkten 'onschadelijk te maken' was min of meer milieu vriendelijk,niet tegenstaande deze opmerkingen (want de donkere kamersfeer is niet te vergelijken met Photoshop :wink: :wink: wil ik wel als ex vak fotograaf U helpen en een rode lamp voor papier ontwikkeling is niet correct U moet een geelgroene lamp of filter gebruiken,die rode lamp wordt te onrechte in films gebuikt!!
Laat eerst maar Uw films ontwikkelen in een goed labo,want als dat niet goed is gedaan kan Je niet verder,zorg dat Je een betrouwbaar systeem hebt om Uw baden op de juiste temperatuur te houden(vooral de ontwikkelaar)
respecteer steeds de ontwikkeltijd...dus niet bij overbelichting de foto er te vroeg uithalen...en bij te kort belichten zeer lang ontwikkelen heeft ook geen zin...goeie moed en vraag maar :D

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za feb 24 2007 8:47 pm

Geel/groene lampen klopt... Maar eigenlijk ben in er wel van overtuigd dat er ook speciale rode lampen waren....

L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Bericht door L.Cavalier » za feb 24 2007 11:49 pm

Leeuwarden schreef:Geel/groene lampen klopt... Maar eigenlijk ben in er wel van overtuigd dat er ook speciale rode lampen waren....
Dit was enkel voor orthochromatisch materiaal,zoals die gebruikt in ziekenhuizen,dat is nu ook allemaal digitaal.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo feb 25 2007 8:59 am

Ik gebruikte Ilford Multigrade papier. Ik moet toegeven dat het al een tijd geleden is... maar toch... :shock:

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo feb 25 2007 11:44 am

L.Cavalier schreef:
Leeuwarden schreef:Geel/groene lampen klopt... Maar eigenlijk ben in er wel van overtuigd dat er ook speciale rode lampen waren....
Dit was enkel voor orthochromatisch materiaal,zoals die gebruikt in ziekenhuizen,dat is nu ook allemaal digitaal.
Voor modern fotopapier gebruik je een Amberkleurige lamp.
Heb er nog wel ergens een liggen als je belangstelling hebt.
Geel/groen kan als de afstand lamp/papier ongeveer 2 meter is.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo feb 25 2007 11:48 am

Het sleutelwoord zal hier wel "modern" zijn. Het is 20 jaar geleden dat ik het voor het laatst heb gedaan!

BertvD

Bericht door BertvD » zo feb 25 2007 12:29 pm

voor mij is het ong. 10 jaar geleden en ik gebruikte een rode lamp.
zeker met Ilford multigrade aangezien die gevoelig was voor 2 kleuren licht. namelijk een blauwgevoelige laag voor een harde gradatie en een groengevoelige laag voor een zachte gradatie.
Ik gebruikte zelfs de rode lamp van de vergroter ( philips pcs 130-150 een vergroter met drie lampen, voor iedere primaire kleur 1) om het papier en eventuele onthoeking in te stellen. nooit ook maar een zweem over het papier gehad.

hjanssen

Bericht door hjanssen » zo feb 25 2007 3:45 pm

e.biemold schreef:Wat je in nodig bent:

- ontwikkeltank om je rolletjes te ontwikkelen
- 3 baken (ontwikkel, stop en fixeer)
- vergroter
- vergrotingslens
- rode lamp
- fotopapier
- chemicalien voor het ontwikkelen van de rolletjes en het afdrukken van de foto's
eierwekker voor het ontwikkelen.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo feb 25 2007 4:36 pm

BertvD schreef:voor mij is het ong. 10 jaar geleden en ik gebruikte een rode lamp.
zeker met Ilford multigrade aangezien die gevoelig was voor 2 kleuren licht. namelijk een blauwgevoelige laag voor een harde gradatie en een groengevoelige laag voor een zachte gradatie.
Ik gebruikte zelfs de rode lamp van de vergroter ( philips pcs 130-150 een vergroter met drie lampen, voor iedere primaire kleur 1) om het papier en eventuele onthoeking in te stellen. nooit ook maar een zweem over het papier gehad.
Bingo! Dat was het dus!

Eierwekker is inderdaad een goed idee!

hjanssen

Bericht door hjanssen » ma feb 26 2007 10:54 am

Ook makkelijk is een injectiespuit om je ontwikkelaar af te meten, als je vloeibare gebruikt, en ether om in de flesjes ontwikkelaar te druppelen om ze lucht vrij te krijgen.

zappa32

zelf knutselen

Bericht door zappa32 » do mei 24 2007 7:24 pm

hai ik ben rob , ik heb 2 jaar geleden een olympus o.m. 10 gekocht voor 50 euries met een lensje 50mm erbij en wat ben ik er verslaafd aan geraakt zeg :)
nu heb ik een x aantal lenzen en flitsers en voorzet kaartjes (allemaal verschillende kleuren) en ik schiet nog aardige foto's ook !!
maar mijn problemen begonnen met het uitbesteden van me films en nu ben ik zover om me eigen negatieven te gaan ontwikkelen .(ben altijd al laatbloeiertje geweest )
ben nu bezig met lezen en leren en als het me denkt te lukken dan ga ik alles aanschaffen. ik stuitte op deze site en heb al weer heel wat geleerd !! bedankt mensen :D

ik wil alleen maar me film rolletje maken tot negatieven en de rest maak ik met een canon canoscan 4200f en dan heb ik ze digitaal op me computer.

weet iemand een transporter apparaat te koop voor mijn camera?
dan schijn je rolletje van 100 foto's er in te kenne stoppen en razend snel door te spoelen. ik ben een hobbyfotograaf dus weinig verstand van al die benamingen hahahha

maare het is heeeel verslavend dat fotograveren hihihihi (analoog dan ) mijn opa had vroeger doka en ik mocht zo af en toe mee in zijn doka en het is me altijd bijgebleven ...die spanning en timing en dan ....jawel ..de mooiste foto van de week kwam weer tevoorschijn bij me trotse opa :)

en 25 jaar later zag ik dezelfde camera die me opa vroeger had
altans hij lijkt er heel veel op iig hahahaha

ja mensen ik ga even de laatste zonnestralen gevangen nemen met me camera en spreek jullie laterszzzzz
greatz Rob

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 24 2007 8:24 pm

1 april verschoven?

E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”