Code: Selecteer alles
Komende week lekker vakantie, dus mooi de tijd om de kunst onder de knie te gaan krijgen

Groetjes George

Code: Selecteer alles
Komende week lekker vakantie, dus mooi de tijd om de kunst onder de knie te gaan krijgen
Ik koop al jaren mijn dokamateriaal bij Wolt in Zwolle. Snelle levering en veel in voorraad. http://www.wolt.nl/Warner schreef:Is er iemand die weet waar je nog aan dokavloeistoffen kunt komen?
Als vak fotograaf heb ik dat jaren gedaan zowel wit-zwart als kleur,ik zou het nu wel afraden het zal hoe langer hoe duurder worden,zeker kleur is zonder aangepaste apparatuur niet te doen,en denk ook eens aan het mileuThunderNet schreef:Omdat ik af en toe wel eens met mijn geliefde F5 op stap ga. Maar het vaak daar bij blijft. Wil ik ze nu zelf lekker thuis gaan ontwikkelen. Niks wachten tot ik ze kan ophalen, en gedoe met door de kou fietsen.
Maar, wat ben ik nou écht nodig om het zelf te gaan doen. Welke spullen, en waar kan ik ze krijgen (grootste gedeelte hoop ik via prikkie op marktplaats te kunnen krijgen.)
Ik ken helaas niemand in mijn omgeving die zelf heeft ontwikkeld.
Voor modern fotopapier gebruik je een Amberkleurige lamp.L.Cavalier schreef:Dit was enkel voor orthochromatisch materiaal,zoals die gebruikt in ziekenhuizen,dat is nu ook allemaal digitaal.Leeuwarden schreef:Geel/groene lampen klopt... Maar eigenlijk ben in er wel van overtuigd dat er ook speciale rode lampen waren....
Bingo! Dat was het dus!BertvD schreef:voor mij is het ong. 10 jaar geleden en ik gebruikte een rode lamp.
zeker met Ilford multigrade aangezien die gevoelig was voor 2 kleuren licht. namelijk een blauwgevoelige laag voor een harde gradatie en een groengevoelige laag voor een zachte gradatie.
Ik gebruikte zelfs de rode lamp van de vergroter ( philips pcs 130-150 een vergroter met drie lampen, voor iedere primaire kleur 1) om het papier en eventuele onthoeking in te stellen. nooit ook maar een zweem over het papier gehad.