Nikon FM3A

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Stingray » wo jan 18 2006 6:24 pm

Beste Vanson,

Excuses voor mijn late reactie maar de afgelopen weken waren zeer hectisch voor me.

Allereerst hartelijk dank voor je bericht. Ook hier heb ik enorm veel van geleerd over je lenskeuzes en ook vooral over datgene wat je erover vertelt. Ik kan er ook niet omheen om in dit bericht Amadeus nogmaals te bedanken voor al zijn uitleg en tips mn. over lensen.

Sedert het starten van deze topic heb ik absoluut niet stilgezeten en ben naarstig opzoek gegaan naar een FM3a. Daar deze camera's erg lastig te leveren (vooral een black body incl. accesoires) en ook kostbaar zijn zit ik nog steeds zonder. Ik zal hier niet gaan uitwijden over mijn acties want dat is hier niet op z'n plaats. Wel wil ik kwijt dat ik overweeg het apparaat in het buitenland te bestellen inclusief de accesoires. Als lens kies ik voor een 50mm/f1.8 en wie weet in de toekomst volgen er meerdere zoals de 105mm/f2.5. Eén ding weet ik wel namelijk ik wil uiteindelijk met 2 á 3 lensen fotograferen.

Tja...ik ben inmiddels al bijna 3 maanden verder en ik hoop dat jullie nog wat geduld hebben.

To be continued en ik groet jullie allen !

Stingray.

Stingray
Forumlid
Forumlid

Ik hebbum

Bericht door Stingray » za feb 11 2006 10:42 pm

Beste AG/Vanson,

Hedenochtend heb ik black body FM3a ontvangen en het feest kan beginnen. Moet me alleen nog orienteren op een goede lens. Zag vandaag een 180mm f2.8 ED met gouden bies. Wat een kanon maar helaas nog onbetaalbaar voor me.

Nou Vanson geef eens een goede tip over Ais en Ai lensen.

Stingray.

Stingray
Forumlid
Forumlid

Ik hebbum nogmaals

Bericht door Stingray » za feb 11 2006 10:43 pm

.....het is lenzen en niet lensen. Ik deze fout al 'tig keer gemaakt de afgelopen maanden.

S.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za feb 11 2006 11:46 pm

Nou en, de s lijkt nogal op de z en ik begrijp volledig wat je bedoeld met een Lens ........of met lensen .. het gaat er meer om wat je zegt dan hoe je het zegt ...

Hte si routwens oz tda wannree je eltters voleledig door lekaar tooig teh gewoon sleebaar is.

Luc...
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo feb 12 2006 2:22 am

Dag Stingray

Gefeliciteerd met jouw nieuwe camera!

AG

vanson

Re: Ik hebbum

Bericht door vanson » zo feb 12 2006 11:42 am

Stingray schreef:Beste AG/Vanson,

Hedenochtend heb ik black body FM3a ontvangen en het feest kan beginnen. Moet me alleen nog orienteren op een goede lens. Zag vandaag een 180mm f2.8 ED met gouden bies. Wat een kanon maar helaas nog onbetaalbaar voor me.

Nou Vanson geef eens een goede tip over Ais en Ai lensen.

Stingray.
Gefeliciteerd! :lol:

Eerder in dit draadje heb ik al wat lenzen aanbevolen, daar kan ik nog steeds achterstaan.
Als ik een 'ideaal' MF Nikkor setje zou kunnen samenstellen, dan zou het er als volgt uitzien:

15mm/f3.5 Ai/Ais
20mm f2.8 Ais
28mm f2 Ais
50mm f1.4 Ai/Ais
58mm f1.2 Noct Nikkor
85mm f1.4 Ai/Ais
105mm/f2.5 Ai/Ais
105mm/f4 Micro Nikkor Ai
180mm f2.8 ED Ais
200mm f4 Micro Nikkor Ai

Nu ik dit zo opsom, besef ik me dat ik er nog lang niet ben... :lol:

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo feb 12 2006 5:24 pm

Dag Marco,

Ik mis de 50 mm 1.8 AIS met vorkje (metalen buitenkant) of de 50 mm 2.0 AI . Kost 2e hands weinig en je houdt geld over voor nog een andere lens.

Wat hebben mensen toch met een 50 mm 1.4...die is gewoon ietsje minder :-)

AG

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » ma feb 13 2006 12:31 am

Beste Vanson & AG,

Mischien moeten we het lens-onderwerp onder andere thread voorzetten maar even iets over die Ais lenzen.

IS Ais nu slechts geschikt bij matrix meting ? Ik moet het nog uitzoeken voor de FM3a maar ik hoorde dit onlangs. Weten jullie hier iets vanaf?

Alvast bedankt voor jullie info kanjers.

Stingray.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma feb 13 2006 12:46 am

Dag Stingray,

De FM3A heeft gewoon 60-40% gewogen meting en het maakt voor die camera niet uit of je AI/AIS lenzen gebruikt.

Wel kunnen sommige latere of vroegere objectieven scherper/beter zijn dan eerdere dan wel latere lenzen. Zo is de 28 mm 2.8 AIS veel beter dan de 28 mm 2.8 AI. En voor de 28mm 2.0 heb ik liever de eerdere AI versie.

Ik zou nu gewoon rustig gaan kijken naar een 50mm en een redelijk stevig statief (hoeft niet duur te zijn). Met een statief kun je ineens zoveel meer fotograferen en scherpe foto's krijgen.

AG

Stingray
Forumlid
Forumlid

Wachten op de 50mm/f1.8 Ais

Bericht door Stingray » vr mar 17 2006 12:47 am

Beste Forum'ers,

Het is nu even stil rondom mijn FM3a maar dat is vanwege het wachten op een bestelde 50mm/F1.8 (een een MD-12). Ik heb voorlopig een 2e handse 50mm/f1.8 Ai opzitten maar ik heb er nog niet mee geschoten. Verder heb ik er een SB-27 bijgekocht en ik vind dat een knappe combinatie. Grappig genoeg gaat de manual van de camera ervanuit dat er een SB-27 wordt gebruikt. Ik heb ook een oogkapje op de camera voor hopelijk een beter zicht bij het schieten.

Ik wel een kleine vraag namelijk is het mogelijk om zelf vuil- en stofdeeltjes te verwijderen op de lens daar waar het blaasbalgje en andere stofdoekjes tekort schieten? Iemand gaf me een tip om een lichte groene zeep oplossing te gebruiken. Ik durf dit niet te doen vandaar ook mijn vraag.

Ik hou jullie wel op de hoogte en alvast bedankt voor tips.

Stingray.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr mar 17 2006 1:22 am

Dag Stingray,

Nogmaals gefeliciteerd.

Over het schoonmaken: Geen groene zeep gebruiken.
Wat wel wordt gebruikt is Calgonite bierglasreiniger. Een paar druppeltjes in een kopje water is voldoende. Daar mee zou je met een wattestaafje het lens oppervlak kunnen reinigen. Ik zelf heb dit nooit gedaan op mijn objectieven. Vaak zie je het toch niet op de foto.

Vermijdt papieren lens doekjes, die geven krassen. Gewoon stoffen lensdoekjes en een blaasbalgje.

AG

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » vr mar 17 2006 7:41 am

Voor het schoonmaken van lenzen kun je de volgende link bekijken. Dat betreft een artikel uit ons clubblad, erg verhelderend! http://members.chello.nl/r.groenendaal/ ... lenzen.htm
:shock:

Stingray
Forumlid
Forumlid

Schoonmaken lensen

Bericht door Stingray » vr mar 17 2006 11:19 am

Mijne heren,

Bedankt voor de tips ! Jullie zijn echt kanjers ! Je ontkomt er toch niet aan met deze hobby behoorlijk aan het het doe-het-zelven te slaan en ik heb dit nooit eerder gedaan.

Thank you all for your help.

Stingray.

PS. lens is er nog steeds niet. Ga vandaag maar bellen met TNT/TPG or whatever. Geduld is op !

vanson

Bericht door vanson » za mar 18 2006 11:57 pm

als ik een lens van wat stof wil ontdoen, gebruik ik altijd een zachte zeem (dezelfde soort die je gebruikt als je de ramen lapt...) nadat ik het stof met wat perslucht of eventueel een blaasbalgje heb weggeblazen.
Water i.c.m. een of ander schoonmaakmiddel lijkt me enisgszins link in de zin dat water me niet echt goed lijkt voor je scherpstelling, ik weet niet hoe 'vet' reageert op water, maar het lijkt me dat het na verloop van tijd misschien hard wordt.

en oh ja, echte mannen en vrouwen hebben een 50mm/f1.4 (of 45mm/f2.8) op hun FM3A... :lol:

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mar 19 2006 12:08 pm

pas op met pers lucht want die bevat een beetje olie

groetjes

Gesloten

Terug naar “Analoog”