Spellingscontrole op het forum
- gijsmondria
- Forumlid
Re: Spellingscontrole op het forum
Ik heb op de middelbare school bijles gehad omdat ik moeite heb met taal. Bij mij uit zich dat in het omdraaien van ei en ij en andere op elkaar lijkende letters.
Zodra ik het opgeschreven heb en ik lees het na, zie ik wel dat het niet klopt.
Daar komt bij dat ik niet de motivatie heb om constant op te letten of ik alles goed schrijf. Het kost mij vier keer zo veel moeite.
Woorden als interesseer moet ik eerst googelen om te weten hoeveel ss er in moeten.
Ik probeer het wel, maar je mist gewoon de aanleg voor taal.
Net zoals sommige mensen geen aanleg hebben voor autorijden, maar het wel mogen.
Zodra ik het opgeschreven heb en ik lees het na, zie ik wel dat het niet klopt.
Daar komt bij dat ik niet de motivatie heb om constant op te letten of ik alles goed schrijf. Het kost mij vier keer zo veel moeite.
Woorden als interesseer moet ik eerst googelen om te weten hoeveel ss er in moeten.
Ik probeer het wel, maar je mist gewoon de aanleg voor taal.
Net zoals sommige mensen geen aanleg hebben voor autorijden, maar het wel mogen.
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
En eigenlijk komt het erop neer, dat we gewoon moeten schrijven wat we op school hebben geleerd.
De rare verbasteringen zoals hierboven beschreven zijn in veel gevallen het gevolg van sms en soortgelijke diensten, die je nopen om met zo min mogelijk karakters informatie over te brengen. Echter hier op dit forum speelt tijd en ruimte niet zo'n grote rol dat er verbasteringen van het algemeen beschaafd Nederlands wenselijk zijn. Laten we dan ook allemaal gewoon proberen om onze Nederlandse taal zo zuiver mogelijk te gebruiken. Een foutje kan, maar, zoals eerder opgemerkt, als je je bericht naleest voor je op <Bevestig> drukt, kun je de meeste fouten er wel uithalen, immers tijd speelt hier niet zo'n grote rol. (Inschrijvingen voor een wandeltocht door de natuur daargelaten.....)
Ik hoop dat iedereen -met respect voor elkaar- zijn taal zodanig gebruikt, dat hij of zij ervan overtuigd kan zijn dat het bericht goed over komt en normaal leesbaar is.
groeten,
Gert van den Berg
De rare verbasteringen zoals hierboven beschreven zijn in veel gevallen het gevolg van sms en soortgelijke diensten, die je nopen om met zo min mogelijk karakters informatie over te brengen. Echter hier op dit forum speelt tijd en ruimte niet zo'n grote rol dat er verbasteringen van het algemeen beschaafd Nederlands wenselijk zijn. Laten we dan ook allemaal gewoon proberen om onze Nederlandse taal zo zuiver mogelijk te gebruiken. Een foutje kan, maar, zoals eerder opgemerkt, als je je bericht naleest voor je op <Bevestig> drukt, kun je de meeste fouten er wel uithalen, immers tijd speelt hier niet zo'n grote rol. (Inschrijvingen voor een wandeltocht door de natuur daargelaten.....)
Ik hoop dat iedereen -met respect voor elkaar- zijn taal zodanig gebruikt, dat hij of zij ervan overtuigd kan zijn dat het bericht goed over komt en normaal leesbaar is.
groeten,
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Beste Gijsmondria,
ik heb respect voor wat je schrijft.
Zoals ik al meldde: over dyslexie zul je van geen zinnig mens kritiek horen.
emdeklerk
Nagekomen:
Na hierop te zijn gewezen heb ik "dyslectie" veranderd in het correcte "dyslexie"....
De PB'er nogmaals mijn dank...
emdeklerk
ik heb respect voor wat je schrijft.
Zoals ik al meldde: over dyslexie zul je van geen zinnig mens kritiek horen.
emdeklerk
Nagekomen:
Na hierop te zijn gewezen heb ik "dyslectie" veranderd in het correcte "dyslexie"....
De PB'er nogmaals mijn dank...
emdeklerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op wo sep 15 2010 7:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo
Wil alleen een tip neer zetten voor TS.
Dit is wanneer je Firefox gebruikt. en dat er aangevinkt is: Mijn spelling controleren tijdens het typen.
Veel plezier ermee
Kroontje
Wil alleen een tip neer zetten voor TS.
Code: Selecteer alles
Mijn spelling controleren tijdens het typen: wanneer deze optie is ingeschakeld, zal Firefox uw spelling controleren en mogelijke correcties voorstellen terwijl u webformulieren invult. Merk op dat u mogelijk een woordenboek dient te downloaden; klik hiervoor met de rechtermuisknopdruk hiervoor op Ctrl en klik op een willekeurig tekstveld, schakel indien nodig spellingcontrole in en gebruik vervolgens het gegeven menu Talen om een woordenboek te downloaden.
Veel plezier ermee

Kroontje
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Het hoeft niet tot in de puntjes, David, maar een beetje verzorgd taalgebruik is niet verkeerd. In dat kleine stukje dat je eerder tikte, zitten wel zes fouten. Vind ik toch wel vrij veel....... 

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik persoonlijk vind het een beetje gezeur. Er zijn ook mensen die niet in Nederland opgegroeid zijn (sorry als het met een t moet), ik zit al lang niet meer op school en weet soms echt niet meer waar een d of een t achter moet.
Ben nooit zo grote talenknobbel geweest. En eigenlijk heeft het me ook nooit zo geïnteresseerd. Vond school nooit zo leuk, vond het niet erg om naar school te gaan, maar sommige dingen interesseerde me niet zo. Aardrijkskunde vond ik ook nooit wat aan, en weet nu toch echt de weg naar huis wel te vinden.
Ik vind het belangrijker dat mensen elkaar goed behandelen, niks van elkaar stelen, elkaar niet de hersens inslaan voor een euro. Hoorde net weer op Duitsland over een tienjarig jongetje wat verdwenen was dat vind ik pas dingen die verschrikkelijk zijn. Kan er echt niet over uit dat mensen kinderen wat aan kunnen doen, zo en zo snap ik niet dat er mensen zijn die het leven van een andere nemen.
Ben nooit zo grote talenknobbel geweest. En eigenlijk heeft het me ook nooit zo geïnteresseerd. Vond school nooit zo leuk, vond het niet erg om naar school te gaan, maar sommige dingen interesseerde me niet zo. Aardrijkskunde vond ik ook nooit wat aan, en weet nu toch echt de weg naar huis wel te vinden.
Ik vind het belangrijker dat mensen elkaar goed behandelen, niks van elkaar stelen, elkaar niet de hersens inslaan voor een euro. Hoorde net weer op Duitsland over een tienjarig jongetje wat verdwenen was dat vind ik pas dingen die verschrikkelijk zijn. Kan er echt niet over uit dat mensen kinderen wat aan kunnen doen, zo en zo snap ik niet dat er mensen zijn die het leven van een andere nemen.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- gongon
- Clublid
Ben nu wel benieuwd hoeveel fouten er in het berichtje van mij zitten.
Groetjes Gonnie.
-
- Forumlid
Ik lees liever een inhoudelijk prima reactie met wat foutjes dan een hoop oeverloos gezever in een foutloos bericht...
groeten,
Dick
groeten,
Dick
Dag,
Ik lees deze draad voor het eerst.
Wat komt er een geneuzel voorbij.
Ik vind dat het in allereerste instantie de bedoeling van een bericht: het moet zoveel mogelijk uitdrukken wat de schrijver bedoelt en dat is op zich al moeilijk genoeg omdat we gewend zijn aan gezichtsuitdrukkingen, handgebaren, lichaamshouding enzovoort, wanneer iemand iets vertelt.
Interpunctie is belangrijk vind ik. Hoeft niet "tot in de puntjes" (pun intended) maar maakt het geheel wel makkelijker te lezen en begrijpen.
Als volgende vind ik dat je zoveel mogelijk Nederlandse i.p.v. Engelse termen moet gebruiken. Dat kan vaak niet omdat er in Nederland een zekere "behoudendheid" heerst. "Bokeh" (ik heb moeten zoeken naar de betekenis, het woord WAS er ineens) vervangen door "onscherpte" doen we niet (Naar mijn mening overigens terecht).
Een taal evolueert: vergelijk onze schrijfwijze en spelling eens met die van begin 20e eeuw. De verandering vindt niet eens per 100 jaar plaats, maar dagelijks een beetje tot het volgende "groene of witte boekje".
De eerder genoemde "sms-stijlen" worden door de "ouderen" vaak niet aanvaard, maar bv in de U.S.A. is het gemeengoed, evenals bij de jongere generatie in Nederland, die met sms en msn zijn opgegroeid. Ik vind dat ik niet anders kan doen dan accepteren. Probeer maar eens een compleet (kompleet?) bericht in de maximaal 160 tekens van een sms te proppen.
Ennuhh: gebruikten we niet allemaal al lang de kruisjes onder een vodje dat in de klas werd doorgegeven? (xxx)
Laten we d'r nou geen punt van maken.
Er zijn een flink aantal tips over gebruik van een spellingchecker van de gebruikte browser, dus er zijn meerderen die daar behoefte aan hebben dan degenen die er hier naar vragen. ALS er een plug-in voor dit forumprgm is zou het toch leuk zijn om die te installeren?
Ik lees deze draad voor het eerst.
Wat komt er een geneuzel voorbij.
Ik vind dat het in allereerste instantie de bedoeling van een bericht: het moet zoveel mogelijk uitdrukken wat de schrijver bedoelt en dat is op zich al moeilijk genoeg omdat we gewend zijn aan gezichtsuitdrukkingen, handgebaren, lichaamshouding enzovoort, wanneer iemand iets vertelt.
Interpunctie is belangrijk vind ik. Hoeft niet "tot in de puntjes" (pun intended) maar maakt het geheel wel makkelijker te lezen en begrijpen.
Als volgende vind ik dat je zoveel mogelijk Nederlandse i.p.v. Engelse termen moet gebruiken. Dat kan vaak niet omdat er in Nederland een zekere "behoudendheid" heerst. "Bokeh" (ik heb moeten zoeken naar de betekenis, het woord WAS er ineens) vervangen door "onscherpte" doen we niet (Naar mijn mening overigens terecht).
Een taal evolueert: vergelijk onze schrijfwijze en spelling eens met die van begin 20e eeuw. De verandering vindt niet eens per 100 jaar plaats, maar dagelijks een beetje tot het volgende "groene of witte boekje".
De eerder genoemde "sms-stijlen" worden door de "ouderen" vaak niet aanvaard, maar bv in de U.S.A. is het gemeengoed, evenals bij de jongere generatie in Nederland, die met sms en msn zijn opgegroeid. Ik vind dat ik niet anders kan doen dan accepteren. Probeer maar eens een compleet (kompleet?) bericht in de maximaal 160 tekens van een sms te proppen.
Ennuhh: gebruikten we niet allemaal al lang de kruisjes onder een vodje dat in de klas werd doorgegeven? (xxx)
Laten we d'r nou geen punt van maken.
Er zijn een flink aantal tips over gebruik van een spellingchecker van de gebruikte browser, dus er zijn meerderen die daar behoefte aan hebben dan degenen die er hier naar vragen. ALS er een plug-in voor dit forumprgm is zou het toch leuk zijn om die te installeren?
Willem.
100% mee eens.dicktrum schreef:Ik lees liever een inhoudelijk prima reactie met wat foutjes dan een hoop oeverloos gezever in een foutloos bericht...
Groet Ruud
gongon schreef:Ik persoonlijk vind het een beetje gezeur. Er zijn ook mensen die niet in Nederland opgegroeid zijn (sorry als het met een t moet), ik zit al lang niet meer op school en weet soms echt niet meer waar een d of een t achter moet.
Gonny, je vroeg zelf om de foutjes

Dit wat ik hier doe is pas muggenziften. Ben bijna heel m'n werkzame leven bezig geweest met zoals dat nu zo mooi heet "mensen met een beperking". Dus maak ik me over dit soort fouten niet meer zo druk.
De 2e alinea is daarentegen uit mijn hart gegrepen! groet, peter

Heb het hier wel eens eerder geschreven, respecteer elkaar en laat iemand in zijn of haar waarde
Ik was vroeger (50 jaar geleden) heel blij met een mager zesje voor taal, onderwerp en gezegde ging wel de rest was niet leuk.
Mag ik nu nog wel op het forum?
- gongon
- Clublid
Je hebt helemaal gelijk, ik vroeg er zelf om. 

Groetjes Gonnie.
Ik weet het niet, misschien het forum opsplitsen.Rudie schreef:Ik was vroeger (50 jaar geleden) heel blij met een mager zesje voor taal, onderwerp en gezegde ging wel de rest was niet leuk.
Breda.......here we come(back)
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:

Daar is dit draadje ook niet om begonnen. Niet iedereen is het gegeven foutloos Nederlands te tikken. Dat is geen probleem. Ergens in de hele discussie ontstond een discussie of het allemaal wel uitmaakt ("als je me maar begrijpt"). Daar ontstond een beetje een tweedeling. Een aantal mensen op het forum vindt dat je best mag proberen een beetje leesbare teksten op te leveren, zeker als je weet hoe het "hoort". Met die oproep is niets mis. En je hoeft je ook niet eens aangesproken te voelen. Sterker nog: je hoeft niet eens een kant te zoeken in deze discussie.
Ik blijf dit draadje verder volgen. Zolang het gezellig gekeuvel blijft, laat ik het open. Als het vervelende vormen begint aan te nemen dan hang ik er een hangslot op.... en is het wachten op de volgende keer dat dit ter sprake komt.