gewoon peter schreef:Jammer Jaap, maar voor mijzelf een reden om steeds beter (langer) te kijken wat er op de foto komt. Die paal staat er gewoon en mij stoort hij dan ook niet. Had ik die (of een ander) maar niet zo moeten nemen.
Patrick schreef:
@Peter. Op zich ben ik het met je eens, maar als een foto het waard is, en het is niet te moeilijk te verwijderen, waarom dan niet? Dit is het digitale tijdperk. Het hoort er ook een beetje bij; de hele wereld is steeds meer kunstmatig en nep, dus dit kan er wel bij...
Ik kan mij van de fotowandeling in Marken het volgende herinneren toen we bij de vuurtoren stonden. Ik wilde een foto nemen maar vond dat een stuk touw niet goed lag voor de compositie. Toen ik dat wilde verleggen, kreeg ik nogal wat commentaar in de trant van: "Je mag niets veranderen als je de omgeving wilt vastleggen."
Ik proef hier dezelfde discussie weer.
Ik ben van mening dat de fotograaf bepaalt wat er op zijn/haar foto komt en hoe het er opkomt. Als je daarvoor enige kunstgrepen moet uitvoeren, hetzij bij de opname hetzij met Photoshop in de nabewerking, dan is dat maar zo.
Ik vind de foto zonder paal en beertje veel beter, dus ik zou hen ook weggehaald hebben.
Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie