Pagina 3 van 6
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: di okt 12 2010 8:34 am
door Léon Obers
bvbD90 schreef:
Derhalve ben ik zo verbaast want ik ben 100% overtuigd dat ik de USB poort nooit gebruik.
Dan heb je het bijbehorende USB-kabeltje wellicht ook nog nooit gebruikt en zit het het misschien nog netjes standaard plat opgerold met een geplastificeerd kabelbinderdraadje bij elkaar in een plastic (gesealed ??) zakje in de doos. Maak dan (met de camera van een ander) een foto van dat keurig af fabriek verstrekte onderdeel als bewijs om aan te tonen dat je die USB poort werkelijk nog nooit hebt gebruikt.
Eenmaal zo'n kabeltje wel gebruikt, krijg je het bijna nooit meer voor elkaar om het zo netjes als trosje weer bij elkaar te binden. Zitten er altijd wel gekke kronkeltjes in, danwel in het geplastificeerde kabelbinderdraadje. Dus daarin is echt wel te zien of je het kabeltje wel of niet gebruikt zou hebben. En als het zakje af fabriek dicht gesealed is en als zodanig in de verpakking zit (ik ken de oorspronkelijke staat niet meer van de bij mijn eigen camera's verstrekte kabels, omdat ik dat soort kabeltjes wel eens gebruik), is het nog makkelijker als bewijs aan te tonen.
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: di okt 12 2010 9:05 am
door Hans Braakhuis
Al sinds 1988 gebruikt Nikon Eproms in haar camera's. En dat geheugen onthoudt alles wat er fout gegaan is. En vandaar dat ze de kortsluiting middels de USB ook zien.
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: di okt 12 2010 9:05 am
door Bob42
bvbD90 schreef:
Hoe de schade ontstaan is kunnen wij u niet vertellen, maar dat er tussen 7 oktober 2010 en 11 oktober 2010 op enig moment iets met de USB poort van het toestel is gebeurd staat qua zekerheid als een paal boven water./i]
Deze zinsnede uit de brief roept bij mij de vraag op of ze kunnen zien wanneer er iets is misgegaan en zo ja, waar de camera zich tussen 7 oktober en 11 oktober bevond. Geheel of grotendeels in het Servicecentrum, neem ik aan?
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: di okt 12 2010 9:17 am
door Tom
Léon Obers schreef:bvbD90 schreef:
Derhalve ben ik zo verbaast want ik ben 100% overtuigd dat ik de USB poort nooit gebruik.
Dan heb je het bijbehorende USB-kabeltje wellicht ook nog nooit gebruikt en zit het het misschien nog netjes standaard plat opgerold met een geplastificeerd kabelbinderdraadje bij elkaar in een plastic (gesealed ??) zakje in de doos. Maak dan (met de camera van een ander) een foto van dat keurig af fabriek verstrekte onderdeel als bewijs om aan te tonen dat je die USB poort werkelijk nog nooit hebt gebruikt.
Eenmaal zo'n kabeltje wel gebruikt, krijg je het bijna nooit meer voor elkaar om het zo netjes als trosje weer bij elkaar te binden. Zitten er altijd wel gekke kronkeltjes in, danwel in het geplastificeerde kabelbinderdraadje. Dus daarin is echt wel te zien of je het kabeltje wel of niet gebruikt zou hebben. En als het zakje af fabriek dicht gesealed is en als zodanig in de verpakking zit (ik ken de oorspronkelijke staat niet meer van de bij mijn eigen camera's verstrekte kabels, omdat ik dat soort kabeltjes wel eens gebruik), is het nog makkelijker als bewijs aan te tonen.
Als het nou een bijzonder kabeltje was, maar het is gewoon een standaard mini-usb aansluiting.
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: di okt 12 2010 9:41 am
door Daniël
Bob42 schreef:bvbD90 schreef:
Hoe de schade ontstaan is kunnen wij u niet vertellen, maar dat er tussen 7 oktober 2010 en 11 oktober 2010 op enig moment iets met de USB poort van het toestel is gebeurd staat qua zekerheid als een paal boven water./i]
Deze zinsnede uit de brief roept bij mij de vraag op of ze kunnen zien wanneer er iets is misgegaan en zo ja, waar de camera zich tussen 7 oktober en 11 oktober bevond. Geheel of grotendeels in het Servicecentrum, neem ik aan?
Dat zou ik nu ook wel willen weten.
Want als je inderdaad aan kan tonen dat die bij NSP was op deze dagen zou je er onderuit kunnen komen
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: di okt 12 2010 1:10 pm
door Léon Obers
Tom schreef:
Als het nou een bijzonder kabeltje was, maar het is gewoon een standaard mini-usb aansluiting.
Inderdaad zitten er bijv. bij cardreaders kabeltjes met een mini-usb aansluiting, die zijn echter zo kort dat je die normalerwijze niet gaat gebruiken voor je camera. Het is ook niet logisch om in de winkel een apart kabeltje te gaan kopen om het originele kabeltje niet te hoeven gebruiken.
Maar ja, als Hans schrijft dat bij Nikon camera's in een Eprom alle storingen worden opgeslagen, ligt de zaak misschien toch anders. Overigens er kunnen soms erg onverklaarbare storingen voorkomen in apparatuur die moeilijk te traceren zijn.
Ik heb ooit een Broncolor flits-aggregaat gehad waar al de hele ochtend gewoon een lampkop op aangesloten stond. Ik stond er een paar meter vanaf, toen er kennelijk een kortsluiting in de stekker zat, en met een steekvlam de complete stekker en contrastekker van het aggregaat werd opgeblazen. Zo'n aggregaat werkt alleen als de stekker er goed in zit, daar lag niet de oorzaak. (Werd toen gewoon onder garantie gerepareerd).
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: di okt 12 2010 3:44 pm
door pfitskie
George Fennes schreef:..........Vergeet niet dat NSP geen onderdeel is van de Nikon groep, maar zelfstandig opereert.
Alle garantieschades claimen zij bij Nikon, met uiteraard een uitvoerige beschrijving van de schade.
Als uit die schade blijkt dat het veroorzaakt is door invloeden van buitenaf en dus niet onder de garantie vallen zal NSP deze reparatie dus ook zelf niet vergoed krijgen.
Mij is door de klantenservice (Nikon Europe Support in Dublin, Ierland) verteld dat NSP Beverwijk tot een van de divisies van de Nikon group behoort. En dat
NSP Beverwijk bepaald of iets onder garantie gerepareerd wordt. Lijkt me vreemd als NSP Beverwijk de garantie bepaald dat ze niets van Nikon krijgen.
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: di okt 12 2010 6:35 pm
door Léon Obers
pfitskie schreef:En dat
NSP Beverwijk bepaald of iets onder garantie gerepareerd wordt. Lijkt me vreemd als NSP Beverwijk de garantie bepaald dat ze niets van Nikon krijgen.
Het is simpel een stuk verantwoording waar NSP Beverwijk een volmacht van Nikon heeft gekregen om daarin te beslissen. Dat wil echter niet zeggen dat ze maar aan kunnen repareren onder garantie voor iets wat er niet onder zou moeten vallen. Dat zou misbruik zijn van die positie. Dat doet men dus ook niet en vandaar dat de TS een e-mail kreeg dat het niet onder garantie valt.
Wellicht wordt van tijd tot tijd door Nikon de reparatielogboeken gecontroleerd en bekeken of men zich houdt aan de door Nikon gestelde regels.
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: di okt 12 2010 10:35 pm
door Tom
Léon Obers schreef:Tom schreef:
Als het nou een bijzonder kabeltje was, maar het is gewoon een standaard mini-usb aansluiting.
Inderdaad zitten er bijv. bij cardreaders kabeltjes met een mini-usb aansluiting, die zijn echter zo kort dat je die normalerwijze niet gaat gebruiken voor je camera. Het is ook niet logisch om in de winkel een apart kabeltje te gaan kopen om het originele kabeltje niet te hoeven gebruiken.
Ik heb op m'n bureau één mini-USB kabeltje liggen, en één micro-USB kabeltje. 9 van de 10 apparaten kan ik zo inprikken dus. De rest van die kabels blijft netjes in de doos.
Kan me niet voorstellen dat ik daarin de enige ben.
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: di okt 12 2010 10:56 pm
door bvbD90
Bob42 schreef:bvbD90 schreef:
Hoe de schade ontstaan is kunnen wij u niet vertellen, maar dat er tussen 7 oktober 2010 en 11 oktober 2010 op enig moment iets met de USB poort van het toestel is gebeurd staat qua zekerheid als een paal boven water./i]
Deze zinsnede uit de brief roept bij mij de vraag op of ze kunnen zien wanneer er iets is misgegaan en zo ja, waar de camera zich tussen 7 oktober en 11 oktober bevond. Geheel of grotendeels in het Servicecentrum, neem ik aan?
De camera is 7 oktober bij NSP vestuurd naar mij, en op 8 oktober ontvangen. Na ontvangst heb ik binnen ik schat 15 á 30 minuten een email gestuurd dat het probleem niet was opgelost + kras op LCD scherm, waarna ik diezelfde dag nog de camera terug heb gestuurd naar NSP (8 oktober dus). Op 11 oktober heeft de TNT de camera weer bezorgt. Kortom, de camera was alleen op 8 oktober in mijn bezit (en voor slechts een paar uur).
Ik heb gisterenavond nog de betreffende email van NSP naar Nikon NL gestuurd en vannochtend met Nikon NL gebeld. De beste medewerker aan de telefoon gaf aan dat een collega van hem er al mee bezig was en dat er intern al over gesproken was. Waarschijnlijk zou het een zaak van Nikon NL zou worden. Hierover wordt ik echter nog teruggebeld.
NSP blijft aangeven dat ik het defect (onbewust) met de USB kabel heb veroorzaakt en heeft 3 foto's gestuurd waarop een beschadigde printplaat te zien is. Ik neem aan dat dat dus het PCB is. Door mij als klant, en dat heb ik ook aangegeven bij NPS, is niet in te schatten of een dergelijke beschadiging dan komt door de USB. Laat staan dat ik die dan ook maar zelf heb veroorzaakt, wie zegt dat hun niet iets fout hebben gedaan? Men geloofd verder wel dat ik de USB kabel nog nooit heb gebruikt en dat ik altijd de SD-card verwijder en een card-reader gebruik.
Overigens, en dat vind ik vreemd, de klacht was dat het LCD scherm niet werkte en dat de camera zich vreemd gedroeg (flitsen, spiegel klapt etc. werkte allemaal, kreeg alleen geen beeld op het LCD scherm achter en had het idee dat de gekozen belichting niet goed was, bv 3sec. belichten terwijl er veel licht was). Ik kan mijn klacht dan ook niet plaatsen in dit USB verhaal.
Met Wekamp heb ik helaas nog niet kunnen bellen ivm tijd, maar ik wacht even af op Nikon NL. Wellicht dat hun een oplossing kunnen bieden in deze vervelende zaak. Werd vannochtend in ieder geval erg prettig te woord gestaan door de medewerker. Mocht dit niet tot een oplossing komen zal ik Wehkamp informeren over de situatie.
Ik hou jullie op de hoogte, en bedankt voor alle reacties.
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: wo okt 13 2010 1:04 am
door mmuetst
man wat een tries verhaal, leef echt met je mee! Ben zelf onderhoudsmonteur geweest in de electronika en heb computermonitoren gerepareerd. Werk nu als systeembeheerder en niet meer in de electronika. Ik weet wel dat er altijd foutjes gemaakt kunnen worden. Ik heb het vermoeden dat de kortsluiting gewoon door NSP is veroorzaakt. Wel jammer dat men er niet eerlijk voor uit komt. Heb ook wel eens een fout gemaakt met repareren van een monitor (waar mensen werken worden fouten gemaakt) maar gewoon de klant goed helpen is zo belangrijk. Ik kan mij voorstellen dat je nu anders naar Nikon kijkt (al hoewel het bekend is dat ze geen slechte reparatie afdeling hebben) Als ik Nikon was, zou ik gewoon een nieuwe camera sturen en jou als klant een goed gevoel geven.
Ik hoop voor je dat alles goed op zijn pootjes terecht komt
Groeten Michael
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: wo okt 13 2010 9:31 am
door Daniël
Laten we even duidelijk maken dat het niet aan het merk ligt.
Maar misschien aan de service van NSP.
Mijn vriendin heeft de D90 en we hebben er nog geen problemen mee gehad. Alles werkt naar behoren
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: wo okt 13 2010 10:06 am
door D. Haaksma
Ik leef en voel met bvbD90 mee.
Bij het uitkomen van de Coolpix 5700, mijn eerste digitale kamera betaalde ik voor dat ding met de groothoek, telelens en flitser een bedrag hoger dan waar ik nu de D700 voor mocht aanschaffen.
Na anderhalve maand ging de 5700 op zwart. ????????????
Naar de winkelier, de man kon niets vinden.
Doorgezonden naar INCA (de nadagen van die club).
Conclusie:
Waterschade. Reparatie 345 euro.
Een ding. Dat kan en kon niet. Daar ben ik net zo van overtuigd als bvbD90 met zijn USB.
Je kan lullen als brugman maar daar kom je niet door.
Je bent bloedzuinig op je spullen en dan wordt je vervolgens nog als leugenaar weggezet met een fikse rekening.
Nee, het zijn mijn favorieten ook niet daar in Beverwijk. Veel te veel l*lverhalen.
De actie's met de 24-70 haalden dat ook naar voren. Keihard ontkennen dat er bepaalde problemen met een objectief zijn e.d. Terwijl dat overduidelijk was.
Mogelijk zit dat stuk personeelslid wat ik destijds trof ook nog bij het servicecentrum, ze hebben toen heel veel personeel overgenomen.
Ik kan er nog steeds behoorlijk pissig over worden.
Wat niet afdoet aan het feit dat ik Nikon nog steeds een geweldig merk vind. En met veel plezier fotografeer.
Maar vertrouwen in de service, nee absuluut niet.
Dat is opgehangen aan een paar personen daar en de instelling "Een klant is niet te vertrouwen".
Ik hoop dat ze meelezen!!
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: wo okt 13 2010 12:40 pm
door JKfoto
D. Haaksma schreef:Ik leef en voel met bvbD90 mee.
Bij het uitkomen van de Coolpix 5700, mijn eerste digitale kamera betaalde ik voor dat ding met de groothoek, telelens en flitser een bedrag hoger dan waar ik nu de D700 voor mocht aanschaffen.
Na anderhalve maand ging de 5700 op zwart. ????????????
Naar de winkelier, de man kon niets vinden.
Doorgezonden naar INCA (de nadagen van die club).
Conclusie:
Waterschade. Reparatie 345 euro.
Een ding. Dat kan en kon niet. Daar ben ik net zo van overtuigd als bvbD90 met zijn USB.
Je kan lullen als brugman maar daar kom je niet door.
Je bent bloedzuinig op je spullen en dan wordt je vervolgens nog als leugenaar weggezet met een fikse rekening.
Nee, het zijn mijn favorieten ook niet daar in Beverwijk. Veel te veel l*lverhalen.
De actie's met de 24-70 haalden dat ook naar voren. Keihard ontkennen dat er bepaalde problemen met een objectief zijn e.d. Terwijl dat overduidelijk was.
Mogelijk zit dat stuk personeelslid wat ik destijds trof ook nog bij het servicecentrum, ze hebben toen heel veel personeel overgenomen.
Ik kan er nog steeds behoorlijk pissig over worden.
Wat niet afdoet aan het feit dat ik Nikon nog steeds een geweldig merk vind. En met veel plezier fotografeer.
Maar vertrouwen in de service, nee absuluut niet.
Dat is opgehangen aan een paar personen daar en de instelling "Een klant is niet te vertrouwen".
Ik hoop dat ze meelezen!!
Ben het helemaal eens met dit verhaal.
Ik heb de heren en dames bij NSP te Beverwijk na afloop van mijn 24-70 reparatie nog een boze brief gestuurd,
Maar zoals te verwachten.... tot op heden geen reactie op gehad.
Ik hoop ook dat zij dit lezen.. Nikon is een fantastisch merk... maar de heren en dames bij NSP moeten nog heeeeeeel erg veel leren.
Af en toe echt het idee dat ik met een brugklasser aan het lullen ben.
Re: Reparatie D90 fout gegaan
Geplaatst: wo okt 13 2010 1:44 pm
door Tom
Liever terug naar de Inca-tijd?