Hoi Jelle,
De snelheid van veel bewegende objecten bij Glow vormt wel een belemmering voor de fotograaf en je zult er dan vaak keuzes moeten maken.
Beweging fotograferen vanaf een statief is eigenlijk al vragen om bewegingsonscherpte, afbeelding 1 van jou met de poes is dan nog goed gelukt!
Foto 3 van jou is in mijn ogen (ondanks statief) niet scherp. Ik vermoed dat je autofocus hier even de kluts is kwijt geraakt.
Ik zal je omschrijven hoe ik te werk ben gegaan tijdens Glow, misschien dat je daar in de toekomst iets aan hebt.
- Als eerste had ik al vlot besloten om me niet te gaan toeleggen op bewegende beelden om teleurstellingen te voorkomen (kwestie van keuzes maken dus)
- Alles wat ik dus fotografeerde deed ik van statief. Dit hield in dat er dus met langere sluitertijden gewerkt wordt/kan worden en dat je dus geduld moet opbrengen, maar op die manier neem je dan ook wat meer tijd om een compositie te bepalen of kun je nadenken en rondkijken of je nog een ander mooi kiekje ziet
De camera had ik als volgt ingesteld (voor bijna de gehele Glowsessie)
ISO: 200
Witbalans: K4550 (in Capture NX heb ik dat deze uiteindelijk op daglicht gezet en teruggeschroefd naar K4135)
Ruisonderdrukking bij lange sluitertijden:
UIT
Ruisonderdrukking bij hoge isowaarde staat bij mij op hoog, maar wordt dus alleen gebruikt als je ook een hoge iso gebruikt (dit was bij mijn dus niet het geval)
Diafragma: F/8
Sluitertijd: Afhankelijk van de lichtomstandigheden, maar dit varieerde tussen de 1/50 seconden en 15 seconden voor de gewone foto's.
Alleen bij de HDR foto ben ik afgeweken van mijn diafragma, hier ben ik op F/4.5 gaan zitten en heb toen sluitertijden tussen de 1/200 en 1/1.6 seconden gebruikt.
ISO waarde en witbalans zijn bij mij gelijk gebleven.
Keuze om mijn diafragma hier open te gooien was om de sluitertijden korter te houden omdat ik anders telkens mensen in mijn beeld zou krijgen wat een storend effect op de foto zou hebben.
Dat je de ruisonderdrukking uitzet hoeft geen probleem te zijn als je in RAW fotografeert, dit kun je naderhand nog wel weg werken.
Wat ik uit een handleiding aan informatie heb mogen halen voor wat betreft de ruisonderdrukking is als volgt (geciteerd):
"Wat de camera dan doet is ná de foto nog een foto maken waarbij de sluiter gesloten blijft maar met verder dezelfde instelling van belichtingstijd en ISO. Na afloop heeft de camera nu twee foto’s: de gewone foto en de zwarte foto. De laatste bevat echter dezelfde ruisinformatie als de eerste en de camera zal nu van de eerste foto de ruis van de tweede aftrekken, op die manier blijft er een relatief ruisvrije foto over. Nadeel van deze methode is echte wel dat elke foto tweemaal zo lang duurt. Een foto van 30sec duurt 1minuut, een foto van 2 minuten wordt 4 minuten enzovoort".
De geciteerde tekst kan dus een probleem zijn geweest voor wat betreft je opnames bij de bewegende Glow objecten.
Voor de rest kan ik je eens verwijzen naar een Helmondse fotografaaf zijn website, daar staat een tutorial over concertfotografie. Hier kun je, ondanks dat hij met Canon werkt, toch wel tips uithalen die toepasbaar zijn met Nikoncamera's.
http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_concert.html
Overigens heb ik inmiddels via mijn fotovereniging mogen begrijpen dat Philips voor komend jaar zich flink gaat bemoeien en investeren met Glow en dat het spectaculairder dan ooit moet worden.
Succes in de toekomst, en heb je vragen, stel ze!