Het nut van "goede" prestaties bij hoge iso

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Het nut van "goede" prestaties bij hoge iso

Bericht door Dreamlogic » zo aug 14 2011 9:06 pm

Heb je helemaal gelijk in. Er gaat helaas het misverstand rond dat iedereen met een dslr automatisch goede foto's kan maken. En dat het ook heel makkelijk is. Niets bleek minder waar toen ik m'n camera kocht.
Ben zelf al een jaar of 6 aan het fotograferen en sinds anderhalf jaar heel intensief met mijn D3000. Ondertussen weet je wat er beter kan en tegen welke beperkingen je aan loopt. Van mijn camera is redelijk bekend dat het geen hoogvlieger is op ruisgebied, en sowieso is het een instapper. Ik heb het laatste half jaar erg veel tijd geinvesteerd in het vergaren van kennis en ik ben nu wel toe aan een betere camera.
Maar als ik niet weet hoe ik ermee om moet gaan, dan zal mijn fotografisch talent ;) zeker niet verbeteren.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo aug 14 2011 9:11 pm

Ehh, waar is Willem65 gebleven?
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo aug 14 2011 9:44 pm

Die is op vakantie.

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » ma aug 15 2011 11:16 am

Nee hoor, niet op vakantie maar ook niet elke dag op het forum.
Tja, wat kan ik zeggen? De voorbeelden hebben me in ieder geval overtuigd. Mijn uitspraken in de eerste post waren ook wel een beetje overdreven en bedoeld voor een beetje discussie. Wat ik er mee bedoelde te zeggen is dat ik vind dat vooral fabrikanten nu erg veel de nadruk leggen op prestaties bij hoge iso, waarschijnlijk omdat de pixelrace voorlopig even voorbij lijkt. Ook vind ik dat er steeds erg snel nieuwe modellen worden gepresenteerd en dan wordt, met name door de consument, gedaan alsof het model daarvoor echt een pruttoestel was. Dit terwijl betreffend model dan nog geen 2 jaar oud is. Zwaar overdreven want een camera is geen mobieltje.

Zelf ben ik van de oude school en heb veel met 35mm film gefotografeerd, en nog steeds. Als je met hoge iso-film foto's gaat maken en vergroot afdrukken zijn de resultaten niet geweldig. Met "oudere" digitale toestellen ook niet echt.
Sinds een aantal weken ben ik in het gelukkige bezit van een D7000 en dat is echt een geweldig toestel. Hiermee durf ik het ook wel aan om eens een wat hogere iso-instelling te kiezen maar blijf daar nog wel wat terughoudend in. Goed belichten met een "normale" iso is ook een kunst op zich en dat gaat al 30 jaar helemaal goed. Misschien durf ik het wel aan om op de M stand nu ook te spelen met de iso....

Dank!
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 15 2011 1:46 pm

Willem65 schreef:Misschien durf ik het wel aan om op de M stand nu ook te spelen met de iso....
Waarom op de M-stand?
Nou ja, neem M en dan de ISO op AUTO. Dat is echt een feest om dat te gebruiken bij minder gunstige omstandigheden. Kiest de camera altijd de meest gunstigste ISO, met wat jij nog aanvaardbaar vind bij een vaste manuele instelling van sluitertijd en diafragma.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » ma aug 15 2011 1:55 pm

Waarom de M-stand?
Omdat ik vrijwel altijd in deze stand mijn foto's maak... Is voor mij ook de enige die er echt toe doet. Een enkele keer wel eens A als het allemaal snel moet. Dat maakt het tot meer dan alleen kaderen en afdrukken.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma aug 15 2011 2:38 pm

De D7000 is trouwens, wat sommige mensen noemen, een ISO-less camera. Dat houdt in dat het voor de ruis niet uitmaakt of je bij de hogere ISO's de belichting meteen goed maakt of de belichting in post met het schuifje aanpast. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je niet buiten het dynamisch bereik komt.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma aug 15 2011 2:55 pm

Leon, waarom de ISO op auto?
Ik heb in het voorjaar foto's gemaakt binnen met de iso op auto en ik was helemaal niet tevreden. De camera koos in bepaalde, met name donkere situaties en moeilijke licht omstandigheden enorm hoge iso's (voor mijn camera dan)...Ik zat dan bijvoorbeeld op 1600 of zo. Belichting leek me wel in orde, maar later keek ik thuis op de laptop en zag ik heel veel ruis in de foto's zitten. Ik kies dus maximaal 800 en zet 'm niet op de auto-iso stand.

Kan dit per camera ook weer slechter of beter uitpakken??
Hoe zou dit zijn met de D7000?
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » ma aug 15 2011 4:15 pm

Ik gebruik de M-stand in combi met auto-iso met de D90.

Waarom M-stand: in de zoeker zie ik dan de belichtingsmeter en bepaal dan zelf met welke combinatie ik tevreden ben.
Waarom auto-iso: ik kan snel met de 2 scrollwielen de sluitertijd en diafragma aanpassen op de D90. De iso stand moet je in combinatie doen met een knop indrukken en de scrollwiel verdraaien. Een andere reden is dat de auto-iso de rekenhulp is. De iso waarde staat daarbij in de zoeker, zodat ik alle 3 factoren voor de belichting zie in combi met de belichtingsmeter. Met auto-iso kun je een bereik instellen en dat kan met de sluitertijd en diafragma niet.

Nadeel is dat je foto's kan maken met verschillende iso-waarden en dus een afwijkend dynamisch bereik en meer of minder ruis, maar als je perse een gelijke scherptediepte wilt houden en een gelijke hoge sluitertijd voor bewegende onderwerpen, dan heb je geen keuze en moet je de iso waarde aanpassen. Het is een beetje zoals met in de A-stand fotograferen bij gelijkblijvende iso waarde: je moet dan accepteren dat de sluitertijd wijzigt. Dat maakt voor landschappen niet veel uit (stilstaand onderwerp en op statief), maar voor bewegende onderwerpen weer wel. Dan kun je de stand van sluitertijd weer kiezen, maar dan verschilt de scherptediepte weer en die kan van invloed zijn op de scherpte van de foto: de meeste lenzen zijn op hun scherpst rond f/8 (zeker met kitlenzen wil ik de diafragma niet veel kleiner hebben als f/5.6).

Kortom, het gaat erom dat je ervan bewust bent welke waarde mogelijk gaat wijzigen; de iso waarde, sluitertijd of diafragma. Je moet zelf bepalen welke 2 factoren je niet gewijzigd wilt hebben. Persoonlijk vindt ik sluitertijd en diafragma het belangrijkst, want die hebben de meeste invloed op hoe de foto er uit ziet en die waarden wil ik zelf bepalen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 15 2011 7:23 pm

Dreamlogic schreef:De camera koos in bepaalde, met name donkere situaties en moeilijke licht omstandigheden enorm hoge iso's (voor mijn camera dan)...Ik zat dan bijvoorbeeld op 1600 of zo. Belichting leek me wel in orde,
Je kunt in de camera de grenzen vastleggen tot welke waarden de ISO niet mag overstijgen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma aug 15 2011 8:36 pm

Léon Obers schreef:
Dreamlogic schreef:De camera koos in bepaalde, met name donkere situaties en moeilijke licht omstandigheden enorm hoge iso's (voor mijn camera dan)...Ik zat dan bijvoorbeeld op 1600 of zo. Belichting leek me wel in orde,
Je kunt in de camera de grenzen vastleggen tot welke waarden de ISO niet mag overstijgen.
Ahhh, dat moet ik dan eens even onderzoeken. Ik heb nu de iso op handmatig staan, dus die kies ik dan zelf. Er zal wel nog een optie zijn ja. Zie je, ken ik m'n camera toch nog niet helemaal door en door ;)

george013

Bericht door george013 » ma aug 15 2011 8:38 pm

Blijft raar dat je dmv de M-stand de camera en lichtmeter ontkoppelt maar dat je via de auto-iso deze weer koppelt.
Beetje dubbel-op.
George

Jacko Duker
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Het nut van "goede" prestaties bij hoge iso

Bericht door Jacko Duker » ma aug 15 2011 8:43 pm

@Werner super plaat in die kerk!!

---
- Sent from my iPhone using Tapatalk
Nikon D7000; Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM; Nikkor AF-S 35 mm 1:1.8G; Tamron 17-50 F/2.8 VC; Nikkor 70-300 VR
Apple minded.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Het nut van

Bericht door Werner » ma aug 15 2011 9:20 pm

Jacko Duker schreef:@Werner super plaat in die kerk!!
Dank!
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » di aug 16 2011 6:08 pm

daarom heet het vast [auto]. Ik ben er blij mee al zou ik het nóg prettiger vinden als je dat per stand (P/A/M) kunt instellen.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”