Bericht
door Willem65 » ma aug 15 2011 11:16 am
Nee hoor, niet op vakantie maar ook niet elke dag op het forum.
Tja, wat kan ik zeggen? De voorbeelden hebben me in ieder geval overtuigd. Mijn uitspraken in de eerste post waren ook wel een beetje overdreven en bedoeld voor een beetje discussie. Wat ik er mee bedoelde te zeggen is dat ik vind dat vooral fabrikanten nu erg veel de nadruk leggen op prestaties bij hoge iso, waarschijnlijk omdat de pixelrace voorlopig even voorbij lijkt. Ook vind ik dat er steeds erg snel nieuwe modellen worden gepresenteerd en dan wordt, met name door de consument, gedaan alsof het model daarvoor echt een pruttoestel was. Dit terwijl betreffend model dan nog geen 2 jaar oud is. Zwaar overdreven want een camera is geen mobieltje.
Zelf ben ik van de oude school en heb veel met 35mm film gefotografeerd, en nog steeds. Als je met hoge iso-film foto's gaat maken en vergroot afdrukken zijn de resultaten niet geweldig. Met "oudere" digitale toestellen ook niet echt.
Sinds een aantal weken ben ik in het gelukkige bezit van een D7000 en dat is echt een geweldig toestel. Hiermee durf ik het ook wel aan om eens een wat hogere iso-instelling te kiezen maar blijf daar nog wel wat terughoudend in. Goed belichten met een "normale" iso is ook een kunst op zich en dat gaat al 30 jaar helemaal goed. Misschien durf ik het wel aan om op de M stand nu ook te spelen met de iso....
Dank!
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires