Terug on topic. (Even met TS via PB overlegd).
yzf1kr schreef:ik wilde alleen maar aangeven dat met een eenvoudig hulpmiddel dit soort zaken makkelijk te verhelpen zijn. Een eenvoudige grijskaart werkt voor deze gevallen niet.
Het is veel meer een opeenstapeling van zaken die dit verschil uiteindelijk veroorzaken. Niet alleen hoe de camera het opneemt, maar tevens heel het traject erna van RAW-omzetting en bewerking. De meest strakke methode is natuurlijk reeds bij opname alles zo goed mogelijk af te stemmen, zodat de basis goed is. Maar daar heb je in dit soort "hectische" omstandigheden nauwelijks de gelegenheid voor.
Aan de andere kant de vraag of het wel zo nodig is? De TS wil juist een persoonlijk aanpak en kiest bewust voor een bepaalde stijl in bewerking.
Paar eenvoudige vergelijkingen waarin je ziet dat het een opeenstapeling is van invloeden die het resultaat bepalen.
Opname op de website met jasje.
Aan de linkerkant is het "hetzelfde" jasje een stuk koeler / blauwer van tint dan aan de rechterkant.
Bron:
http://arjenhuitenga.com/bruidsfotografie/david-hilda/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier zien we de kleding van de bruidegom een stuk koeler / blauwer dan in de opname hierboven. Dan gaat het niet om die fel blauwe accenten alleen, maar om het donkere hesje. Wat is dan de werkelijke tint van de kleding, meer zoals hierboven, of zoals deze?
Deze "koele" algehele bewerking schept dus veel meer de omstandigheden om er iets meer "blauw" te laten uitzien ook voor die accenten die mogelijk meer als blauw/paars of paars bedoeld zijn.
Bron:
http://arjenhuitenga.com/bruidsfotografie/david-hilda/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij het volgende voorbeeld is aan de rechterkant de trouwjurk over het algemeen in de marges gemeten "neutraal".
Aan de linkerkant is diezelfde trouwjurk een stuk koeler / blauwer van tint. (Dat is allemaal met een pipetje na te meten).
Dat koele / blauwe karakter links komt ook terug in het jasje van de bruidegom, de huidskleur en de kleur haren van de bruidegom, maar ook in het bladgroen in de achtergrond..
Deze bewerking schept dus ook hier veel meer de omstandigheden om er iets "blauw" te laten uitzien.
Maar het is kennelijk zeer selectief. De betonnen trap links op de foto heeft helemaal niet zo sterk dat koele karakter, zeker wat verder naar achteren toe.
Bron:
http://arjenhuitenga.com/bruidsfotografie/david-hilda/" onclick="window.open(this.href);return false;
Iets vergelijkbaar bij de volgende opname:
Rechts is de bruidegom en kleding eerder wat warm van tint (meer rood, dus ook meer rood in het blauw = paars), links koeler.
Bron:
http://arjenhuitenga.com/bruidsfotografie/david-hilda/" onclick="window.open(this.href);return false;
In zijn algemeenheid komen er nogal wat opnamen in voor waarbij het karakter zeer koel / blauw is.
Tja, dan moet je niet verwachten dat hele specifieke tinten correct worden weergegeven.
Dit is misschien de meest extreme in blauw / cyaan als "algemeen karakter":
Bron:
http://arjenhuitenga.com/bruidsfotografie/david-hilda/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook hier (heeft niks met kleding te maken) zijn die klokjes wel erg super blauw.
Wat ik inmiddels via PB heb meegekregen is dat er kennelijk een blauw zeil van het dak in reflectie aan ten grondslag ligt.
Bron:
http://arjenhuitenga.com/bruidsfotografie/david-hilda/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor
amhuitenga, dit is niet als kritiek bedoeld. Je geeft duidelijk zelf de voorkeur voor een bepaalde persoonlijke uitstraling in die reportage, wat het juist zo bijzonder maakt. Het meer tot op detail analyseren van de foto's is meer bedoeld om inzicht te krijgen waarom bepaalde kledingdetails er anders uit komen te zien dan verwacht.