Pagina 3 van 4
Geplaatst: do jul 19 2007 12:52 pm
door Jur
Kevin,
Geweldig leuke foto's zeg! Zo te zien hadden jullie een leuke dag langs baan 06-24. Een paar (kleine) opmerkingen:
- Pas op voor overbelichting en/of "blown-out highlights". Vooral de Cathay Pacific B747 en de Cityhopper F70 hebben daar wat last van. Ik weet dat de D50 een neiging heeft tot overbelichting.
- Sommige foto's zijn naar smaak wat te krap gekaderd, vooral aan de voorzijde van het vliegtuig. Iets meer ruimte (vooral aan de voorkant) geeft meer dynamiek.
Verder niets dan lof. Mijn favoriet is absoluut de Delta B767 met mijn oude "werkplaats" op de achtergrond. Toen ik mijn loopbaan bij de verkeersleiding in 1965 begon, zag Schiphol er wel iets anders uit. Bijgaand een plaatje genomen in de nachtdienst vanaf het dak van de oude verkeerstoren op Schiphol Oost in januari 1967.

Geplaatst: do jul 19 2007 5:23 pm
door Ed Post
Jur, geweldige foto van het oude Schiphol.....
Geplaatst: do jul 19 2007 5:42 pm
door BUG322
Ik verlang naar een tijd die nooit mijn tijd is geweest.
Mooi jaren die jaren 60 een periode van enorme ontwikkeling in de luchtvaart.
maar ook van lange bakkebaarden
groetjes
Geplaatst: do jul 19 2007 7:31 pm
door Jur
BUG322 schreef: Mooie jaren die jaren 60 een periode van enorme ontwikkeling in de luchtvaart. maar ook van lange bakkebaarden
Inderdaad............

Geplaatst: do jul 19 2007 7:38 pm
door BUG322
gossiemijne wat een apparatuur en daar deed je het dan mee echt knap!!
die foto ziet er ook nog erg goed uit lekker scherp.
mooi om een stukje in de geschiedenis te kijken ik vind dit wel uniek
groetjes
Geplaatst: do jul 19 2007 7:40 pm
door BUG322
Ik heb de foto's van Heli ook bekeken daar zitten echt mooie tussen.
De 70-300Vr blijft erg aanlokkelijk.
groetjes
Geplaatst: do jul 19 2007 11:04 pm
door Helifreack
bedankt voor de tips JUR, en voor de rest, is leuk om de comments te zien over de fotos van jur, maar IK heb de adviezen over mijn fotos nodig haha.
btw jur, wat doe je tegenwoordig?
Geplaatst: do jul 19 2007 11:08 pm
door Roelof
Leuke foto Jur.
Kon zo uit StarTrek TOS kunnen komen.

Geplaatst: do jul 19 2007 11:20 pm
door Helifreack
het probleem van het overbelicht zijn, zijn dit dingen die met een duurdere body beter worden geregeld? en vraagje tussendoor, kan het dat mijn lens meer contactpunten heeft als mijn body? en hoe kan dit.
Geplaatst: do jul 19 2007 11:37 pm
door Roelof
het probleem van het overbelicht zijn, zijn dit dingen die met een duurdere body beter worden geregeld?
Niet perse. Kan aan je instelling liggen. Als je matrixmeting gebruikt en j onderwerp is heel licht, dan is dat gauw overbelicht. In zo'n geval kun je beter spotmeting doen op je onderwerp. En soms is matrixmeting beter. En soms kun je de boel hewt beste op hand overnemen.
kan het dat mijn lens meer contactpunten heeft als mijn body? en hoe kan dit.
Kan best. Mijn 70-200 VR heeft ook meer contactpounten dan mijn FE. In principe komt het er op neer dat de camera niet alle functies van de lens ondersteunt.
Maar je had toch een D50? Dan lijkt het me niet waarschijnlijk.
Geplaatst: do jul 19 2007 11:39 pm
door GdP
In het klein.
Gerrit
Geplaatst: vr jul 20 2007 12:20 am
door BUG322
Heli plaats je foto's dan ook hier

Hey GdP met de F6 gemaakt? helicopter ziet er goed uit.
Ik vind het behoorlijk meevallen hoor van overbelichting op de D50
Eigenlijk weinig last van
groetjes
Geplaatst: vr jul 20 2007 12:24 am
door GdP
BUG322 schreef:Heli plaats je foto's dan ook hier

Hey GdP met de F6 gemaakt? helicopter ziet er goed uit.
Ik vind het behoorlijk meevallen hoor van overbelichting op de D50
Eigenlijk weinig last van
groetjes
Dat was met de Fuji S9600.
Gerrit
Geplaatst: vr jul 20 2007 2:25 am
door Roberto
@ jur: gave zw foto's... als er nog meer zijn: keep um comin', plz...
goede nostalgie! super... Bedankt, Robbert
Geplaatst: vr jul 20 2007 10:48 am
door Jur
Helifreack schreef:het probleem van het overbelicht zijn, zijn dit dingen die met een duurdere body beter worden geregeld? en vraagje tussendoor, kan het dat mijn lens meer contactpunten heeft als mijn body? en hoe kan dit.
Hoewel het meetsysteem van bijvoorbeeld de D2x wat geavanceerder is, is het meer een kwestie van de meetkarakteristiek (en toepassing daarvan) van de betreffende camera. De D2x belicht naar mijn ervaring wat krapper dan de D50. Geen enkel probleem; als je dat weet, kun je er rekening mee houden! Goed gebruik maken van het histogram en eventueel een belichtingscorrectie instellen (of manual instellen).
Onlangs heb ik de D50 van mijn schoonzoon gebruikt bij een oefenwedstrijd van sv Heerenveen, waarbij mijn kleinzoon ballenjongen was. Hier bleek een correctie van -0.3 tot -0.7 nodig ter voorkoming van uitgevreten hoge lichten (het wit van de voetbalshirts).
btw Helifreack: na een carriëre van 40 jaar in de luchtverkeersleiding ben ik nu met "emiritaat".

Afgezien van een enkele examencommissie voor de vliegerij, hou ik me alleen nog maar bezig met fotografie en een beetje saxofoon spelen......
@Roberto; bedankt voor het compliment! Ik kan nog wel een tijdje doorgaan met de oude zwartwit foto's, maar ik ben bang dat we dan erg off-topic raken (sorry Helifreack).