Pagina 3 van 3
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Geplaatst: di dec 18 2012 9:15 pm
door Marten
Dat ziet er inderdaad beroerd uit!
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Geplaatst: di dec 18 2012 9:18 pm
door Meesterbas
Met welk diafragma heb je deze geschoten? En dit is een uitsnede van de rechter bovenhoek? Olie en stof denk je?
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Geplaatst: di dec 18 2012 10:59 pm
door lock
Dit stuk komt uit het kwart dat rechtsboven in de opname zit. Het beslaat de volledige lengte van het kwart. In de breedte is het ongeveer de helft van het kwart, uitgesneden op 25% en 75% van de breedte.
Hieronder zie je het kwart. Het is ongeveer het gebied binnen de stippen, :
----------..................----------
| . . |
| . . |
| . . |
| . . |
----------...................-----------
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Geplaatst: di dec 18 2012 11:01 pm
door lock
Meesterbas schreef:Met welk diafragma heb je deze geschoten? En dit is een uitsnede van de rechter bovenhoek? Olie en stof denk je?
F/16.
Het is een lange belichting van 6 sec. op iso 100, met lens op MF en op oneindig, AF stond uit.
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Geplaatst: wo dec 19 2012 11:03 am
door JohnnyJ
Ik heb deze thread een tijdje gevolgd omdat ik voornemens was/ben een D600 te kopen. Momenteel twijfel ik gezien de houding van Nikon Nederland en de toch wel grote aantallen meldingen m.b.t. dit issue. Overigens nog even over je recht als consument.
Als je een ondeugdelijk product hebt gekocht dien je de partij waarmee je de koopovereenkomst hebt afgesloten in de gelegenheid te stellen om dit, in een redelijke termijn, te herstellen. Dit kan door reparatie of vervanging van het betreffende apparaat. Na max. 3 keer houdt het echter op en heb je het recht om het apparaat te retourneren en het aankoopbedrag terug te vorderen. E.e.a. gaat normaliter vanzelf daar de handel ook op de hoogte is van de wetgeving in deze en niet moeilijk doet. Als er op voorhand door de handelaar al verende uitlatingen worden gedaan is het verstandig om dit traject met rechtsbijstand samen te doorlopen.
In tegenstelling tot Nikon Nederland heeft Nikon Duitsland zich schijnbaar wel tot het stofprobleem geuit. Zie hiervoor deze URL
http://www.colorfoto.de/news/nikon-d600 ... 49897.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Geplaatst: wo dec 19 2012 3:31 pm
door lock
Het is niet waar dat Nikon Nederland de stofproblemen heeft ontkent. Ik heb dat al een aantal maal hier gerapporteerd. Hun bioodschap aan mij was identiek aan de die in de Duitse tekst.:het probleem bestaat en er wordt aan gewerkt.
De volgendedteskten komen bij het Min. van Ec. zaken vandaan:
Rol verkoper
Als een product non conform is, dan bent u verplicht het gebrekkige exemplaar te (laten) repareren of te vervangen binnen een redelijke termijn (afhankelijk van het soort product en de onmisbaarheid voor een consument). Deze verplichting rust op u als verkoper. U kunt de consument dus niet zondermeer doorverwiizen naar de fabrikant. Wilt of kunt u de reparatie of vervanging niet uitvoeren? Dan kan de consument ervoor kiezen het aankoopbedrag terug te verlangen.
Wat is een ondeugdelijk product?
Er is sprake van een ondeugdelijk product als het:
niet (goed) werkt
niet compleet is
beschadigd is
niet werkt zoals door u of door de fabrikant in bijvoorbeeld reclame is toegezegd of niet voldoet aan de opgegeven specificaties.
Specifiek over drie keer repareren en vervangen:
Misverstand: Ik mag drie keer repareren voordat de consument recht heeft op vervanging
Niet juist. De consument kan kiezen uit herstel of vervanging. U kunt slechts volstaan met reparatie als vervanging in een specifiek geval niet redelijk zou zijn. Het gebrek aan het product zou dan (zeer) beperkt moeten zijn, waardoor het onredelijk is als de consument een geheel nieuw product eist. De consument mag echter geen onredelijke hinder ondervinden van een reparatiepoging. Daarom kan het soms na 1 keer reparatie al redelijk zijn om het product te vervangen als er wederom een gebrek optreedt. Dit zal per product en per situatie in redelijkheid beoordeeld moeten worden.
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Geplaatst: wo dec 19 2012 4:42 pm
door JohnnyJ
lock schreef:Het is niet waar dat Nikon Nederland de stofproblemen heeft ontkent. Ik heb dat al een aantal maal hier gerapporteerd. Hun bioodschap aan mij was identiek aan de die in de Duitse tekst.:het probleem bestaat en er wordt aan gewerkt.
De volgendedteskten komen bij het Min. van Ec. zaken vandaan:
Rol verkoper
Als een product non conform is, dan bent u verplicht het gebrekkige exemplaar te (laten) repareren of te vervangen binnen een redelijke termijn (afhankelijk van het soort product en de onmisbaarheid voor een consument). Deze verplichting rust op u als verkoper. U kunt de consument dus niet zondermeer doorverwiizen naar de fabrikant. Wilt of kunt u de reparatie of vervanging niet uitvoeren? Dan kan de consument ervoor kiezen het aankoopbedrag terug te verlangen.
Wat is een ondeugdelijk product?
Er is sprake van een ondeugdelijk product als het:
niet (goed) werkt
niet compleet is
beschadigd is
niet werkt zoals door u of door de fabrikant in bijvoorbeeld reclame is toegezegd of niet voldoet aan de opgegeven specificaties.
Specifiek over drie keer repareren en vervangen:
Misverstand: Ik mag drie keer repareren voordat de consument recht heeft op vervanging
Niet juist. De consument kan kiezen uit herstel of vervanging. U kunt slechts volstaan met reparatie als vervanging in een specifiek geval niet redelijk zou zijn. Het gebrek aan het product zou dan (zeer) beperkt moeten zijn, waardoor het onredelijk is als de consument een geheel nieuw product eist. De consument mag echter geen onredelijke hinder ondervinden van een reparatiepoging. Daarom kan het soms na 1 keer reparatie al redelijk zijn om het product te vervangen als er wederom een gebrek optreedt. Dit zal per product en per situatie in redelijkheid beoordeeld moeten worden.
Ik heb van Nikon Nederland zeer recentelijk een mail ontvangen waarin deze letterlijk aangeven niet te reageren op stemmingsmakerij op het internet en dat hun geen problemen met de D600 hebben en dat is mij waarheid zwart op wit.
Verder vind ik het gezeur over hoe vaak je een verkoper nu in de gelegenheid moet stellen het probleem te verhelpen zinloos en vermoeiend. We zeggen uiteindelijk beide hetzelfde. Als je vindt dat jouw formulering beter is, proficiat!! Ik ga hier ook niet meer verder over discussiƫren, ik wil enkel mensen helpen die schijnbaar door de handel met een kluitje in het riet worden gestuurd. Hoe dan ook, het komt er op neer dat je gewoon je geld terug krijgt als een verkoper een aangekocht product, om welke reden dan ook, niet kan herstellen.
Re: Schade aan spiegelmechanisme D600 is terug.
Geplaatst: wo dec 19 2012 8:06 pm
door lock
Uit de email van nikon"aan mij en de verkoper:
"Nikon is een kwaliteitsmerk en besteedt veel aandacht en zorg aan de duurzaamheid van haar producten. Feedback van onze klanten, ongeacht de oorzaak, nemen wij zeer serieus. Wij zijn op dit moment alle mogelijke factoren aan het onderzoeken, inclusief mechanische issues. Nikon erkent na een eerste analyse van klachten dat er in incidentele gevallen wel een stofprobleem is en zal voor deze gevallen in de komende tijd met een adequate oplossing komen.
Zodra er meer duidelijk is over het tijdschema laten wij dit direct weten."
Stemmingmakerij ?