Pagina 3 van 8
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: za feb 23 2013 6:53 pm
door Sato
Patrick schreef:Dan snap ik nog niet wat wij hier als NCN meer zouden kunnen betekenen...
Buiten het bieden van een platform (Forum) waar mensen met hetzelfde probleem elkaar kunnen treffen, En zich eventueel in een groep kunnen verenigen die samen met hun rechtbijstandverzekeraars als groep bij Nikon aan de bel trekt kan de club inderdaad niets meer betekenen in een zaak als deze om diverse redenen die hierboven al genoemd zijn.
---
De hele discussie op deze pagina gaat mijns inziens dan ook voorbij aan waar het topic voor gestart is,
En dat is: Nikon heeft nu een officiele reactie gegeven, Wat betekend dat voor de mensen die problemen ervaren.
Wat mij dan weer bij mijn eigen kwestie brengt: De camera bevalt mij uitstekend op de zelfbevuiling van de sensor na dan.
Nu heb ik drie mogenlijkheden ervanuitgaande dat het aanbod van de verkoper (Mediamarkt) nog steeds staat. (Omruilen voor een nieuwe of geld terug.)
Ik kan afwachten tot Nikon Service Point Beverwijk tijd en middelen heeft om het probleem op te lossen en in de tussentijd eventueel de sensor door hun laten reinigen.
Of ik kan de Body door de verkoper laten omruilen voor een nieuwe in de hoop dat die vrij is van deze problemen.
(Kan ook mijn geld terugkrijgen maar dan zit ik zonder camera dus dat spreekt mij nog wel het minst aan.)
Ik heb intussen al genoeg eigenaren gesproken die hun D600 hebben nagekeken en nergens last van hebben, Om te kunnen concluderen dat een probleem vrije body wel degelijk te krijgen is.
Toch blijf ik moeilijk vinden om een keuze te maken tussen het laten omruilen voor een nieuwe of de huidige te laten repareren/schoonmaken, En ben dus benieuwd naar jullie mening hierover.
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: za feb 23 2013 7:39 pm
door Gert-Jan
Als ik mocht kiezen zoals jij Satos,Dan wist bik het wel,en zou ik hem om laten ruilen voor een nieuw exemplaar.wel effe een mooie aanbieding van Media Markt.Dus omruilen die handel.succes.
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: za feb 23 2013 7:39 pm
door Peter
Ik sluit me volledig aan bij Sato
Dit draadje is gestart over het standpunt van Nikon op de problemen met de D600
De rol van NCN in deze is nul komma nul.
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 3:03 am
door Meesterbas
Tuihanti schreef:Maar verbazingwekkend is het niet, want er worden vandaag nog D600 cameras (niet zelden al het tweede exemplaar) verkocht met een fabrieksgore sensor etc. Er worden nog steeds D800's verkocht met een AF probleem.
Algemeen:
Wat mij dan weer hoogst verbaast is dat men ze nog koopt ook. Als je weet dat iets potentieel niet goed is laat het dan liggen. Dan weet je zeker dat je er geen problemen mee zult hebben. Dat lijkt me simpel.
Als je dan toch persé een D600 wilt hebben moet je achteraf niet klagen als je een probleem krijgt. Je wist er van en hebt er toch voor gekozen er een aan te schaffen. Dan neem je bewust, willens en wetens een risico, naar mijn mening.
Dan moet je de consequentie van je keuze dragen. Je weet dat je een slechte kunt krijgen en dat je dan aan de slag moet.
Dat de verkoper moeilijk doet is dan jammer en vervelend.
Daar zit je advocaat al op.
Juridisch flauwekul. Nikon biedt een kostbaar gecompliceerd apparaat aan, met twee jaar garantie notabene. Gezien de prijs, verkooppraatjes, presentatie, reputatie, garantie, etc. mag je een in alle opzichten goed werkend product verwachten. Ookal is een aantal met de kinderziektes in de omloop. Van de factor eigen schuld kan hier geen sprake zijn.
Het is geen auto met 4 ton op de klok waarvan de onderhoudsgistorie niet bekend is, die je koopt van een particulier via marktplaats. Dan liggen de kaarten heel anders bij een significant gebrek.
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 6:10 am
door oud0001
Meesterbas schreef:
Juridisch flauwekul. Nikon biedt een kostbaar gecompliceerd apparaat aan, met twee jaar garantie notabene. Gezien de prijs, verkooppraatjes, presentatie, reputatie, garantie, etc. mag je een in alle opzichten goed werkend product verwachten. Ookal is een aantal met de kinderziektes in de omloop. Van de factor eigen schuld kan hier geen sprake zijn.
Het is geen auto met 4 ton op de klok waarvan de onderhoudsgistorie niet bekend is, die je koopt van een particulier via marktplaats. Dan liggen de kaarten heel anders bij een significant gebrek.
Je mag nu helemaal geen goed product verwachten. Er zit in enkele exemplaren een foutje. Dat is bekend. Dat mag je ook verwachten!
Dat kan jou ook gebeuren.
In de tekst van mij, die je quote, spreek ik niet over juridische zaken. Ik spreek over het risico nemen dat je er een met een foutje krijgt. Daarbij hoort de verwachting dat je een foute kunt krijgen en niet dat je altijd een goede hebt te verwachten. Dat is niet realistisch.
Je neemt het risico zelf. Niemand heeft je gedwongen. Voor die keuze ben je zelf verantwoordelijk.
Dan krijg je er werk aan als je een defect exemplaar hebt. Dat schreef ik. Letterlijk nemen a.u.b.
Als je het gaat interpreteren is het niet langer wat ik wil zeggen.
Ten eerste biedt Nikon helemaal niets aan. Jij kunt geen camera bij Nikon kopen.
Je mag er eentje kopen bij een winkelier. De verkoper. Daarmee heb je een verkoopovereenkomst. Niet met Nikon.
Wettelijk moet je het met die gene uitzoeken waarmee je de verkoopovereenkomst hebt. Zo simpel is het.
Zeg mij dan maar waar dat juridisch niet klopt. Misschien heb ik iets gemist?
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 10:33 am
door Ericb
Tuihanti schreef:Meesterbas schreef:
Juridisch flauwekul. Nikon biedt een kostbaar gecompliceerd apparaat aan, met twee jaar garantie notabene. Gezien de prijs, verkooppraatjes, presentatie, reputatie, garantie, etc. mag je een in alle opzichten goed werkend product verwachten. Ookal is een aantal met de kinderziektes in de omloop. Van de factor eigen schuld kan hier geen sprake zijn.
Het is geen auto met 4 ton op de klok waarvan de onderhoudsgistorie niet bekend is, die je koopt van een particulier via marktplaats. Dan liggen de kaarten heel anders bij een significant gebrek.
Je mag nu helemaal geen goed product verwachten. Er zit in enkele exemplaren een foutje. Dat is bekend. Dat mag je ook verwachten!
Dat kan jou ook gebeuren.
In de tekst van mij, die je quote, spreek ik niet over juridische zaken. Ik spreek over het risico nemen dat je er een met een foutje krijgt. Daarbij hoort de verwachting dat je een foute kunt krijgen en niet dat je altijd een goede hebt te verwachten. Dat is niet realistisch.
Je neemt het risico zelf. Niemand heeft je gedwongen. Voor die keuze ben je zelf verantwoordelijk.
Dan krijg je er werk aan als je een defect exemplaar hebt. Dat schreef ik. Letterlijk nemen a.u.b.
Als je het gaat interpreteren is het niet langer wat ik wil zeggen.
Ten eerste biedt Nikon helemaal niets aan. Jij kunt geen camera bij Nikon kopen.
Je mag er eentje kopen bij een winkelier. De verkoper. Daarmee heb je een verkoopovereenkomst. Niet met Nikon.
Wettelijk moet je het met die gene uitzoeken waarmee je de verkoopovereenkomst hebt. Zo simpel is het.
Zeg mij dan maar waar dat juridisch niet klopt. Misschien heb ik iets gemist?
Natuurlijk mag je een goed werkend product verwachten. sterker, juridisch heb je recht op een goed werkend product. En dat recht reikt veel verder dan de leveranciers of fabieksgarantie. Dat er exemplaren in omloop zijn die niet aan de kwalificatie goed product voldoen doet er verder niet toe, jouw product moet goed zijn en aan de eigenschappen voldoen die je er van mag verwachten. En het is Nikon die de verwachtingen schept door middel van reclame etc..
De leverancier is primair het aanspreekpunt voor ons als consument. Maar uiteindelijk koop je een Nikon product.
Als ik ontevreden ben met het product kan ik wel zeggen dat de service van de leverancier niet goed is maar dat is voor iemand aan de andere kant van Nederland, of de wereld, niet relevant. Relevant is dat het een Nikon product is dat niet goed functioneert.
In deze tijd van internet is beeldvorming van groot belang. Zeker in tijden van recessie waar klanten veel bewuster tot aankoop overgaan.
Het duurt heel lang om een reputatie op te bouwen, het duurt veel korter om hem af te breken.
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 11:19 am
door lock
Sato schreef:Ik heb intussen al genoeg eigenaren gesproken die hun D600 hebben nagekeken en nergens last van hebben, Om te kunnen concluderen dat een probleem vrije body wel degelijk te krijgen is.
Toch blijf ik moeilijk vinden om een keuze te maken tussen het laten omruilen voor een nieuwe of de huidige te laten repareren/schoonmaken, En ben dus benieuwd naar jullie mening hierover.
Ik ben ervan overtuigd dat er goede d600's te krijgen zijn. Aangezien MM niet moeilijk doet als ze geen goede kunnen leveren en gewoon het aankoopbedrag terug willen geven, en omdat je verder tevreden bent met de camera, zou ik niet wachten en de d600 omruilen. Gewoon doen !!
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 11:20 am
door Patrick
Natuurlijk heb je recht op een goed werkend product! Ik snap echt waarom daar een discussie over zou kunnen zijn...

Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 11:33 am
door Meesterbas
Tuihanti schreef:
Wettelijk moet je het met die gene uitzoeken waarmee je de verkoopovereenkomst hebt. Zo simpel is het.
Zeg mij dan maar waar dat juridisch niet klopt. Misschien heb ik iets gemist?
Onjuist. Wanneer de fabrikant fabrieksgarantie verstrekt, kun je eveneens de fabrikant aanspreken. De fabrikant garandeert jou immers een 'geen-gezeur-periode'. Dat is een toezegging waar je aanspraak op kunt maken, ookal heb je met Nikon geen koopovereenkomst gesloten. Maar ik ben het met je eens dat het verstandiger is in eerste instantie de verkopende partij aan te spreken.
Tevens eens ben ik het met je dat je zelf het risico neemt een gebrekkig product te kopen met alle ellende van dien. Dat onslaat de verkoper dan wel Nikon niet van de verplichting van het in orde maken van het gebrek.
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 11:49 am
door wopper
En nu in Jip en Janneke taal, als Nikon voor 100% achter zijn/ haar product stond.
Als Nikon voor 100% achter zijn / haar producten stond, zouden ze de camera's met problemen allenmaal terug moeten roepen, deze camera's moeten repareren en of de slechte of kapotte onderdelen vervangen. Dan kon je zeggen Nikon is goed bezig, zij staan achter hun product. Dit moet dan wel komen vanuit Nikon zelf.
Als gebruiker zou je dan ook weer een Nikon kopen, maar als er een probleem is, en dit niet opgelost wordt is de drempel groter om weer te kopen.
Voorbeeld, ikzelf rij Toyota Auris, daar hebben ze van de zomer(na 5jaar) nog onderdelen vervangen op garantie. Dan kun je zeggen, Toyota staat achter hun product.
Maja wie ben ik om zo te oordelen, maar zo hoort het zich wel vindt ik.
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 12:04 pm
door Ivan10
Wat vervelend voor D600 kopers, als je net een verkeerd exemplaar hebt. Hoop dat het snel wordt opgelost! Erg pijnlijk allemaal. Een algemene brief van de club, waar in verontrusting wordt uitgesproken kan ik me voorstellen als het probleem te lang voortduurt, maar ik begrijp dat de club alleen een platform wil aanbieden voor verontruste D600 eigenaren, kan natuurlijk ook. Nikon wordt hoog aangeslagen en als je product in het hogere segment niet voldoet, dan vang je als hoge boom veel wind. Wel jammer van je spaargeld, die je niet in actie kunt zien met mooi gemaakte foto's. Ik wens de D600-eigenaren veel geduld toe en een duidelijke oplossing. Heeft Nikon Nederland al een persbericht verstuurd over de eerste volledig gerepareerde D600-camera's? Dat lijkt me handig en verdwijnt enigszins de onrust. Natuurlijk wel binnen de garantie neem ik aan.
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 1:36 pm
door Hasselbox
Tuihanti schreef:Meesterbas schreef:
Juridisch flauwekul. Nikon biedt een kostbaar gecompliceerd apparaat aan, met twee jaar garantie notabene. Gezien de prijs, verkooppraatjes, presentatie, reputatie, garantie, etc. mag je een in alle opzichten goed werkend product verwachten. Ookal is een aantal met de kinderziektes in de omloop. Van de factor eigen schuld kan hier geen sprake zijn.
Het is geen auto met 4 ton op de klok waarvan de onderhoudsgistorie niet bekend is, die je koopt van een particulier via marktplaats. Dan liggen de kaarten heel anders bij een significant gebrek.
Je mag nu helemaal geen goed product verwachten. Er zit in enkele exemplaren een foutje. Dat is bekend. Dat mag je ook verwachten!
Dat kan jou ook gebeuren.
In de tekst van mij, die je quote, spreek ik niet over juridische zaken. Ik spreek over het risico nemen dat je er een met een foutje krijgt. Daarbij hoort de verwachting dat je een foute kunt krijgen en niet dat je altijd een goede hebt te verwachten. Dat is niet realistisch.
Je neemt het risico zelf. Niemand heeft je gedwongen. Voor die keuze ben je zelf verantwoordelijk.
Dan krijg je er werk aan als je een defect exemplaar hebt. Dat schreef ik. Letterlijk nemen a.u.b.
Als Nikon in de reclame een goed product belooft en als bij Nikon bekend is dat dat product vaak niet aan de te stellen eisen voldoet, neemt alleen Nikon een risico en niet de klant.
Het valt mij op dat het steeds moderatoren en bestuursleden zijn die pogen om Nikon in deze vrij te pleiten en de schuld naar de tussenhandel afschuiven.
Nikon maakt voor een deel rotzooi en is dan ook verantwoordelijk voor die rotzooi.
Klantgericht denken en handelen heb ik in deze (D7000, D800 en D600) nog niet bespeurt.
Ben blij dat ik nog geen kapitalen heb gestoken in glas. Denk er over om over te stappen naar CANON.
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 2:44 pm
door Ivan10
Persbericht: Aan de gebruikers van de Nikon D600 digitale spiegelreflexcamera
[...]Deze korrelachtige stofvlekken zijn weerkaatsingen van stof dat door het gebruik in de camera ontstaat of stofdeeltjes van buiten die hun weg naar de binnenkant van de camera hebben gevonden, waardoor één van beide of beide op het laagdoorlaatfilter van de camera is terechtgekomen. [...]
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/55681" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus een splinternieuwe camera creëert intern stof of laat stof toe van buiten de camera. Dus of de onderdelen laten intern minuscule stukjes los en/of er is sprake van een slechte seal (body/objectief) of zuigende werking bij gebruik van de camera. Wat is er nu precies aan de hand? Gelukkig hebben niet alle camera's problemen van dit euvel.

Pijnlijk voor de zorgzame anti-stof gemeenschap, die we natuurlijk allemaal zijn.
Van Canon heb ik niet veel verstand, Hasselbox. Behalve dat je minimaal vanaf een Canon 60D kunt kijken voor een mooi model camera.

Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 3:09 pm
door Mieke53
Beste Hasselbox,
Een fotomaatje van mij wil juist van Canon naar Nikon overstappen. Heeft 2 dure L lenzen die kapot gingen, net na de garantieperiode. Zijn 40D body liet het 4 week geleden van het ene op de andere moment afweten. Dus de kans op pech is altijd aanwezig.
Hij is het vertrouwen in Canonproducten volledig wel even kwijt en wil eigenlijk de boel verkopen. Maar hij heeft zoveel geïnvesteerd in foto-spul dat je dus niet zomaar even overstapt.
----------
Dan: de hele discussie gaat hier eigenlijk over:
Hoeveel % van de totale uitgeleverde D600's heeft een probleem. Antwoord: veel meer dan eigenlijk mag.
Wordt er aan gewerkt bij Nikon? Ik denk het zeker.
Mag je verwachten dat je D600 wordt gemaakt ondanks dat je wist dat er problemen bij de uitlevering zijn: ik denk het zeker.
Mag je verwachten dat NCN hier een rol in speelt? Ik denk het niet. Het zijn allemaal vrijwilligers die een forum runnen. Ik denk ook niet dat de discussie al te persoonlijk/ op de man moet worden gespeeld.
Eerste aanspreekpunt blijft je leverancier en die maakt of laat het apparaat maken. Wil deze dit niet, dan klaag je hem aan, met succes als je probleem in de garantie zit, maar zelfs buiten de garantie mag je ook verwachten dat je een goed werkend app. terug krijgt, afhankelijk van aankoopprijs en ouderdom van het artikel.
[i]Ik sta op het punt een D600 te kopen en vraag me af: kunnen de problemen zich gaan voordoen tijdens gebruik of zie je het meteen bij aankoop. Dat vind ik wel een persoonlijke overweging om tot aankoop over te gaan.[/i]
Wie kan me daar een antwoord op geven van de D600 gebruikers?
Hartelijk bedankt. Mieke
Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor
Geplaatst: zo feb 24 2013 3:38 pm
door Ivan10
Heeft iemand al eens een poll opgezet binnen het NCN forum?
Ik heb een D600:
1. zonder de bekende problematiek.
2. mét de bekende problematiek
Lijkt me interessant. Of je nu wel of niet de leverancier aanklaagt, ieder apparaat gaat via Nikon Nederland, dus de 'scha(n)de' straalt ook op hen af. Maar alleen de verkoper/detailhandel weet hoe slecht een merk (zelfs op modelniveau) werkelijk is, want die ziet de producten terugkomen. En dat levert veel extra administratie op, waar ook de leverancier op wordt aangesproken. Ach het houdt de BV Nederland weer draaiende. Blijft alleen erg pijnlijk een stof genererende camera.
En Mieke zit gewoon de storm even uit of e-mail Nikon Nederland zelf hoe je tot een keuze kunt komen. Als ik Nikon Nederland was dan zou ik in ieder geval een steekproef doen per D600 bulk die binnenkomt. Maar ja daar moet je wel tijd en personeel voor hebben. Met sticker: Quality control Japan én Quality control Beverwijk. :mrgreen: