Jullie ervaringen bij verschillende macrolenzen gevraagd!

Discussies over macro/micro objectieven
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen bij verschillende macrolenzen gevraagd

Bericht door henkk » ma mei 13 2013 9:25 pm

LotteKarsten schreef: zou ik dit kunnen vertrouwen?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Elders zie ik deze voor € 300 aangeboden:
http://www.secondhandcamera.nl/webpages/Nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het lijkt mij de voorganger van de AFS 105/2.8 VR. Voor de gevraagde prijs of nog wat minder door afdingen lijkt mij dit helemaal geen slechte optie.
De AF zal alleen werken op camera's met ingebouwde motor dus niet op jouw D3200. Voor alleen macro werk niet zo'n punt, voor andere toepassingen wel.

Op Marktplaats heb ik wel slechte ervaringen met mensen die niet verkopen na een gesloten koop of niet komen opdagen na een gesloten verkoop. Het is anders dan Ebay waar dat soort fratsen genadeloos wordt afgestraft.
De slechte ervaringen gingen wel om andere dingen dan fotoapparatuur.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Jester
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jester » ma mei 13 2013 10:05 pm

Hoi Lotte,
Mijn ervaringen (voor wat ze waard zijn): ik heb tot ongeveer 2 jaar geleden een Micro-Nikkor 60mm gehad. Vlijmscherp, maar als je insecten wilt fotograferen is 'ie aan de korte kant. Je moet dan zo dicht op het insect komen dat die beestjes wegvliegen voor je ze scherp in beeld hebt. Voor bloemen e.d. is deze lens echetr fantastisch. Sommige mensen gebruiken hem ook als portretlens, maar eigenlijk is 'ie daarvoor - zeggen anderen - té scherp, want je ziet elk rimpeltje...

Ik heb deze lens dan ook ingeruild voor een Micro-Nikkor 105mm. Ook een prachtding, en als je kunt doorsparen zou ik je zeker aanraden deze lens aan te schaffen. Daar krijg je geen spijt van. Zelf ben ik een beetje huiverig van het kopen van deze spullen op marktplaats. Als je dat van plan bent zou ik proberen iemand mee te nemen met verstand van zaken (waarmee ik absoluut niet wil suggereren dat je dat zelf niet hebt), en - misschien nog wel belangrijker - camera mee en zelf testen!

Vorig weekend kwam ik tot de ontdekking dat ik van mijn vader een Nikon 55mm 2.8 heb geërfd. Een oudje dus (1979, geloof ik), en ik heb er nog geen foto's mee gemaakt, dus ik heb er geen ervaring mee. Op het internet heb ik wel gelezen dat iemand dit de beste Nikon lens ooit gemaakt vond. Ook in de review van Ken Rockwell komt hij er zeer goed vanaf. Mijn vader kon er aardig mee uit de voeten :) ...

Ik wens je veel succes met je zoektocht en hoop dat bovenstaande je een beetje helpt.

Groeten, Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » ma mei 13 2013 10:09 pm

Zou voor een macrolens gaan van rond de 100mm, kijk ook eens naar bv een Sigma, Tokina of Tamron macrolens, deze kun je prima 2e-hands kopen met je budget!
Echte macrolenzen die 1:1 kunnen, hebben altijd een vast brandpunt.

Gebruik zelf de 90mm en een 180mm van Tamron, prima lenzen en haarscherp, op me website kun je foto's vinden gemaakt met deze lenzen.
Heb ook tussenringen van Soligor, kun je 2e-hands krijgen voor € 80,-.

Over het algemeen zijn macrolenzen niet echt super snel, wel prima te gebruiken als portretlens.

A3aaN79

Bericht door A3aaN79 » di mei 14 2013 12:32 pm

Hier nog een voorbeeld van de 105mm van Nikon, heb hem sinds afgelopen vrijdag in mijn bezit :D

Afbeelding

Knoetsoer
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Knoetsoer » di mei 14 2013 12:55 pm

Kijk een s naar deze lens...Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1
Nikon Z6III - Nikon D7100 - Nikon AF-S 50mm f1.8G - Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR - Nikon Z180-600 mm f5.6-6.3 VR - Tamron 70-210mm f/4.0 di vc usd - Nikon SB700

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » di mei 14 2013 2:44 pm

Bedankt weer voor de reacties!

Die 105 mm is dus echt super!
Je kunt hier dus ook prima portretfoto's en evt. actiefotos mee maken?

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » di mei 14 2013 5:42 pm

Dit is inderdaad een geweldige lens Lotte, ik gebruik hem ook voor portret en andere dingen,al zullen enkele op dit forum het er niet mee eens zijn so what. Als je geld hiervoor uitgeeft zorg voor de F2.8 vr versie ga je een hele hoop plezier aan beleven, de Tamron 90 mm F 2.8 die ik ook heb is ook echt super en Tamron heeft een nieuwe uitvoering hiervan met VR, staar je niet blind op alleen Nikon andere merken maken ook prima objectieven. Wil je echt veel profijt hebben van dat alles koop er een goed raw bewerking programma bij, als het financieel uitkomt ik gebruik Lichtroom echt werelds.

iAppleToo
Forumlid
Forumlid

Bericht door iAppleToo » di mei 14 2013 9:21 pm

Zoals eerder al genoemd: De goedkoopste en misschien wel beste oplossing als je echt macro wilt, is een set tussenringen of macrobalgje met daarop een omgekeerd vergrotingslensje.
Zoek maar eens op marktplaats. Je bent dan met ruim honderd euro klaar en heb hebt een heel goed objectief. Wel moet je alles handmatig doen, maar dat is bij macrofotografie eigenlijk gewoon.
Je kunt ook een tweedehands macro-objectief kopen. De micro nikkor 105 F4 AI is bijvoorbeeld een heel mooi stuk glas voor relatief weinig geld.
Met een PN-11 tussenring ( wordt vaak in een koop aangeboden) haal je dan een 1:1vergrotingsfactor. Kortom keuze genoeg lijkt me.

Voorbeeld met een vergroter lens

Afbeelding

Voorbeeld met een micro nikkor 105 F4 AI met tussenring

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 15 2013 12:20 am

Mooie platen!!!
Heb je bij de eerste met zoveel scherptediepte, focus stacking toegepast (bijv. met Helicon Focus) ?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mei 15 2013 7:08 am

LotteKarsten schreef:zou ik dit kunnen vertrouwen?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een koopje voor deze dijk van een objectief. Nadeel: geen AF op een D40-D3000-D3100-D3200-D5000-D5100-D5200 enz.
Ook met tussenringen heb je veelal geen AF.

Recent had de Nikon Club een macro doe dag, waar je alles uit kon proberen, dankzij Tuihanti.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=45728" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien dat dit soort activiteiten er vaker zijn. Hou dit forum in de gaten.

Mijn ervaringen met meerdere macro oplossingen: http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarbij de goedkoopste niet AF oplossing zo'n 20 tot 25 euro kost (BR-2A), mits je het Nikon Universele Standaard objectief hebt, de AI of AIS 50 millimeter met voetzoom.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo mei 15 2013 7:44 am

Heb geen macro ervaring maar kwam vorig jaar dit overzichtje tegen. Misschien kan het je nog inspireren. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... o&start=15
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

iAppleToo
Forumlid
Forumlid

Bericht door iAppleToo » wo mei 15 2013 7:50 am

@leon obers

Ja inderdaad gestacked met Helicon Focus, had ik er wellicht even bij moeten vermelden.

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » wo mei 15 2013 8:23 am

Nou hij is aangekomen gisteren ! Heb alleen denk ik een volgend (erger) probleem.http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10#p622110" onclick="window.open(this.href);return false; , hier staat het hele verhaal.

Heel erg bedankt verder iedereen, onwijs gave fotos komen er voorbij! Hoop dat ook over een tijdje te kunnen schieten, al denk ik dat op dit moment niet..

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”