Vraag over NPS

Discussies over ons favoriete merk
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vraag over NPS

Bericht door Patrick » do sep 05 2013 8:47 pm

Leuk voor aan het sportveld John. :lol:

Dat is leuk voor in de studio, maar niet voor buiten. En natuurlijk ook een heel ander prijskaartje . Nog afgezien van het feit dat het trage en grote dingen zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 06 2013 7:34 am

Johan van Gool schreef:Misschien dat dit forum eens kan aankloppen bij Nikon daar iets mee te doen....
Hou zou een forum ergens moeten aankloppen?

Aanstaande zondag schijnt er ergens voor NCN leden een bijeenkomst te zijn waar de NPS ook aanwezig is. Je kunt er meerdere camera's en bijna alle objectieven even vasthouden. Je kunt vragen of de NPS wat voor jouw is.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » vr sep 06 2013 8:22 am

Hans Braakhuis schreef:
Johan van Gool schreef:Misschien dat dit forum eens kan aankloppen bij Nikon daar iets mee te doen....
Hou zou een forum ergens moeten aankloppen?

Aanstaande zondag schijnt er ergens voor NCN leden een bijeenkomst te zijn waar de NPS ook aanwezig is. Je kunt er meerdere camera's en bijna alle objectieven even vasthouden. Je kunt vragen of de NPS wat voor jouw is.
Je bedoeld deze Hans http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=49817" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » vr sep 06 2013 9:56 am

Jaap_van_Ekris schreef:
John'47 schreef:Ik vind het vreemd dat Nikon voor mij bepaalt of ik beperkte of uitgebreide service krijg.
Zij betalen flink voor die service. En wie betaald bepaalt....

Bedenk wel: er gaat een team van 4 man naar grote evenementen met gewoon 10 bodies en een berg lenzen om dingen te repareren en uit te lenen. Ook is er altijd capaciteit gereserveerd in Beverwijk mocht je wat hebben (daar is waarschijnlijk gewoon een SLA voor afgesloten waar voor betaald moet worden). Service kost geld. En die service wordt niet besteed aan mensen die er weinig aan hebben want dan wordt dat onbetaalbaar...

Jaap
Service is reeds zo goed als onbetaalbaar! Bijvoorbeeld: in de Tour de France was er geen NPS omdat ASO (=TDF organisator) buitensporig veel standgeld vroeg, vandaar dat Nikon het maar zo liet, Canon en alle anderen ook trouwens! Dus dan maar zelf genoeg back-up meenemen en zelf dan maar 'service' zijn... De TDF is geen alleen staand feit.

Een opmerking over de beroeps kiekjes schieters en de amateurs die beter zijn:
Vooreest, Ik ben een beroeps kiekjes schieter, en dat hou ik al sedert 1985 vol in de jungle...
In het beroepsleven is kwaliteit geen garantie voor een commercieel succes, in deze tijden toch niet meer, gebakken lucht verkoopt beter, maar wees gerust: niet alle collega's...
Inderdaad, er zijn amateurs die heel wat betere foto's maken dan beroeps! Maar kijk eens zeer aandachtig, niet naar die foto's maar naar, wat ik noem, de 'omkadering'.
Een amateur moet 'maar' alleen zijn ding (=thema) uitwerken, beter gezegd 'uitspitten', kan daar zijn ganse leven mee bezig zijn. Hij heeft daarvoor een zee van tijd, geen klant die vinger trommelend op de resultaten zit te wachten.
Een amateur kan doorgaan, herbeginnen, zich ingraven, uitleven en geduldig wachten tot het komt en dan z'n ei leggen.
Ik ken er die al 20 jaar dezelfde boom (-soort) fotograferen, keer op keer, en dan met schitterende resultaten naar buiten komen en zelfs daarover een boek maken, na 20 jaar... Maar inderdaad er zijn veel buitengewone goede amateurs, betere zelfs dan beroeps!
Ik ben er zeker van indien ik voor sommige opdrachten evenveel tijd zou krijgen, ik met nog betere foto's naar buiten kom.
Nu MOET ik gemiddeld 3 boeken per jaar van foto's voorzien, en doe dit sedert 1992. Dat haal ik natuurlijk niet, zonder stoeffen, ik heb er nog maar 53 stuks waarin meer dan de helft de foto's van mij zijn, de andere tel ik niet meer mee maar zijn daarom zeker niet minder waard.

Wat de uitrusting betreft, dat is een regelrechte investering! Voordat je deze aankoopt moet je eigenlijk al zeker zijn dat je genoeg werk zult hebben om die investering terug te verdienen EN dan nog genoeg over komen om de kinderen eten te geven, te kleden en naar school te sturen...
Elke uitgegeven Euro moet je ruwweg 4 keer terug verdienen: 1 voor de investering, 1 voor de overhead kosten, 1 voor de variabele en technische uitgaven en dan 1 om van te leven.
Beroepsfotografen moeten niet alleen fotograferen, ze moeten ook de job binnen halen, eeuwige palavers ondergaan, braaf zijn tegenover de klant/sponsor/uitgever en hun capriolen aanvaarden, de bank op geregelde tijden terwille zijn, en nog van dies meer...

Het gekke is dat je dit niet wordt bijgebracht tijdens de 4 jarige opleiding (kunst academie of zoiets), daar wordt je 'geleerd' om artiest te zijn, meer niet. En het is juist dat sfeertje van 'artiest' dat de mensen de ogen uitbijt.
Eerlijk gezegd, had ik het geweten en meer willen verdienen, dan was ik 'timmerman' geworden, maar zij gerust, fotograferen doe ik doe ik nog veel liever hoor!

In dat licht is NPS zeker geen luxe, en als je er goed op doordenkt, NIKON wordt er zeker NIET slechter van in tegendeel (anders deden ze het niet)...

PS: Hopelijk heb ik nu niemand geschoffeerd :?:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 06 2013 10:36 am

Alles bij elkaar genomen zal de beroepsfotograaf meer tijd aan fotografie kunnen besteden dan de amateur. Als ik er geen baan van 40 uur naast zou hebben zou ik vast (nog?) beter zijn. Dus helemaal steekhoudend vind ik het bovenstaande betoog niet. Al zitter er natuurlijk voldoende punten in die ik beamen kan.

Ik benijd de beroepsfotografen trouwens niet. Het is lastig om in de fotografie een goede boterham te verdienen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » vr sep 06 2013 11:23 am

Sorry Patrick, indien ik je pijn gedaan heb.

Het gaat niet over die 40 uur per week (een week heeft er 168), maar wel over een heel wat breder tijds geheel.

Maar laten we dat tijdsbestek even aanhouden:
Kijk, een boek telt gemiddeld 160 foto's, daarvoor moet je minsten 400 a 500 stuks geschikt-voor-publicatie afleveren. De redacteur, de auteur, de uitgever en zelfs de graficus moeten over een pool beschikken waaruit ze kunnen putten om een samenhangend geheel, dat een boek moet zijn, op te opbouwen. Dit zijn dus foto's van minstens dezelfde kwaliteit, niet alleen technisch, maar voornamelijk de 'voordracht' is het belangrijkste.
Terugkerende naar die 3 boeken per jaar, dan moet ik dus minstens 1200 à 1500 foto's produceren met goede tot zeer goede eigenschappen. Eigenlijk moeten ze gewoon allemaal super zijn, maar die illusie ben ik al lang verloren.
Als ik 250 dagen per jaar werk a rato van 8 uur, dan moet ik minstens 4 à 5 van die bovenvermelde foto's per dag produceren, om de 2 uur moet er dus een geschikt-voor-publicatie foto uit m'n handen rollen.
Vandaar dat dagen van 10 à 12 uur heel normaal zijn, en ik reken daarbij niet de 'slechte' dagen en de vergaderingen, briefings, prospectie, het onverwachte problemen oplossen, de verplaatsingen, het stilstaand verkeer, haperende computer en de bezoekjes bij NPS...

Mijn vader zaliger zei altijd "Er zijn 25 uren in een dag, je vindt er altijd wel één bij...", hij was brouwer.

Soms denk dat ik goed zot ben...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 06 2013 11:59 am

Pijn? Mij? Ben je mal? Natuurlijk niet! :shock:

Mijn punt was alleen dat jij veel meer uren met fotograferen bezig bent dan vrijwel elke amateur. En er staat ook nog eens druk op. Dat lijkt me een ideale situatie om snel goed te worden in je vak. Je hebt tenslotte weinig keus want je moet ervan eten.

Nu ben jij als ik dit zo lees geen gemiddelde professionele fotograaf. Er zullen er heel wat zijn die minder uren maken dan jij. En die niet alleen maar kunststukjes hoeven af te leveren.

Hoe dan ook; ik benijd je nog steeds niet. Foto's maken voor je hobby is leuk, als het je werk is vast ook, maar in deze tijd als fotograaf werken? Mij niet gezien!

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr sep 06 2013 12:06 pm

We dwalen af..

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr sep 06 2013 5:06 pm

Er is nog iets te noemen waarin Nikon voordeel haalt uit NPS. In de intensieve en vaak persoonlijke samenwerking met echte beroepsfotografen krijgt Nikon wereldwijd systematisch feedback over bijvoorbeeld bedieningsgemak (gebruikersinterface) en slijtvastheid, precies vanuit de hoek waar door de jaren heen de grootste omzet EN de meeste deskundigheid zit. Het is eigenlijk een continu beta en research proces.

Nikon zelf merkt daarbij op dat de hobbyisten, als groep, daar uiteindelijk voordeel bij hebben. Je kunt er schamper over doen, maar naar mijn mening hebben ze daarin wel degelijk een punt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 06 2013 6:58 pm

het is de vraag of Nikon wat doet met de feedback!

Lang geleden bezocht ik een persconferentie op de Photokina. Het was 2004. Dhr H.K, was toen net directeur Nikon Europa. Vertelde vol trots dat Nikon met CRM zou beginnen. Wat werd er nu bedoeld: Consumer Relations Management of Client Relations Management. Vragen daarover werden niet beantwoord en daarna heeft Nikon geen persocoferenties op de Photokina meer gegeven.

En wie kent iemand in Europa waar de Japanners naar luisteren?
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za sep 07 2013 7:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr sep 06 2013 10:36 pm

@Hans Braakhuis: inderdaad interessant (of pikant?), maar wat betreft ANP wel een beetje off-topic, geloof ik :frown:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Johan van Gool
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan van Gool » vr sep 06 2013 11:04 pm

Ben de weg inmiddels helemaal kwijt in dit topic :roll: maak niet uit punt is bereikt. NPS voor pro gebruikers en de amateurs die pro spullen hebben hebben pech geen lid te kunnen worden van NPS. Duidelijk verhaal, jammer dat Nikon zoals eerder aangegeven niets doet met een extra service voor mensen, die een wat duurder segment aan Nikon spullen hebben.

Maar ja, je kan niet alles hebben in het leven :lol:

Flandria

Bericht door Flandria » vr sep 06 2013 11:11 pm

Johan van Gool schreef:Vind dat wel erg bot om te reageren dat hobby fotografen daar niet voor in aanmerking moeten komen!
Er zijn hobbyisten die vele malen beter fotowerk af leveren dan sommige "kiekjes" pro fotografen die zich NPS lid mogen noemen.

Kijk , daar start je een opbouwende discussie mee op......

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » vr sep 06 2013 11:27 pm

En die discussie gaan we in dit draadje niet voeren. Het gaat over de vraag van de ts betreffende lidmaatschap van de nps.
Nikon Z Z & de maskers

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » vr sep 06 2013 11:56 pm

Ik vraag me af wat de vraag van de TS nu is. Volgens mij is dit eerder een uiteenzetting over...

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”