Jaap_van_Ekris schreef:John'47 schreef:Ik vind het vreemd dat Nikon voor mij bepaalt of ik beperkte of uitgebreide service krijg.
Zij betalen flink voor die service. En wie betaald bepaalt....
Bedenk wel: er gaat een team van 4 man naar grote evenementen met gewoon 10 bodies en een berg lenzen om dingen te repareren en uit te lenen. Ook is er altijd capaciteit gereserveerd in Beverwijk mocht je wat hebben (daar is waarschijnlijk gewoon een SLA voor afgesloten waar voor betaald moet worden). Service kost geld. En die service wordt niet besteed aan mensen die er weinig aan hebben want dan wordt dat onbetaalbaar...
Jaap
Service is reeds zo goed als onbetaalbaar! Bijvoorbeeld: in de Tour de France was er geen NPS omdat ASO (=TDF organisator) buitensporig veel standgeld vroeg, vandaar dat Nikon het maar zo liet, Canon en alle anderen ook trouwens! Dus dan maar zelf genoeg back-up meenemen en zelf dan maar 'service' zijn... De TDF is geen alleen staand feit.
Een opmerking over de beroeps kiekjes schieters en de amateurs die beter zijn:
Vooreest, Ik ben een beroeps kiekjes schieter, en dat hou ik al sedert 1985 vol in de jungle...
In het beroepsleven is kwaliteit geen garantie voor een commercieel succes, in deze tijden toch niet meer, gebakken lucht verkoopt beter, maar wees gerust: niet alle collega's...
Inderdaad, er zijn amateurs die heel wat betere foto's maken dan beroeps! Maar kijk eens zeer aandachtig, niet naar die foto's maar naar, wat ik noem, de 'omkadering'.
Een amateur moet 'maar' alleen zijn ding (=thema) uitwerken, beter gezegd 'uitspitten', kan daar zijn ganse leven mee bezig zijn. Hij heeft daarvoor een zee van tijd, geen klant die vinger trommelend op de resultaten zit te wachten.
Een amateur kan doorgaan, herbeginnen, zich ingraven, uitleven en geduldig wachten tot het komt en dan z'n ei leggen.
Ik ken er die al 20 jaar dezelfde boom (-soort) fotograferen, keer op keer, en dan met schitterende resultaten naar buiten komen en zelfs daarover een boek maken, na 20 jaar... Maar inderdaad er zijn veel buitengewone goede amateurs, betere zelfs dan beroeps!
Ik ben er zeker van indien ik voor sommige opdrachten evenveel tijd zou krijgen, ik met nog betere foto's naar buiten kom.
Nu MOET ik gemiddeld 3 boeken per jaar van foto's voorzien, en doe dit sedert 1992. Dat haal ik natuurlijk niet, zonder stoeffen, ik heb er nog maar 53 stuks waarin meer dan de helft de foto's van mij zijn, de andere tel ik niet meer mee maar zijn daarom zeker niet minder waard.
Wat de uitrusting betreft, dat is een regelrechte investering! Voordat je deze aankoopt moet je eigenlijk al zeker zijn dat je genoeg werk zult hebben om die investering terug te verdienen EN dan nog genoeg over komen om de kinderen eten te geven, te kleden en naar school te sturen...
Elke uitgegeven Euro moet je ruwweg 4 keer terug verdienen: 1 voor de investering, 1 voor de overhead kosten, 1 voor de variabele en technische uitgaven en dan 1 om van te leven.
Beroepsfotografen moeten niet alleen fotograferen, ze moeten ook de job binnen halen, eeuwige palavers ondergaan, braaf zijn tegenover de klant/sponsor/uitgever en hun capriolen aanvaarden, de bank op geregelde tijden terwille zijn, en nog van dies meer...
Het gekke is dat je dit niet wordt bijgebracht tijdens de 4 jarige opleiding (kunst academie of zoiets), daar wordt je 'geleerd' om artiest te zijn, meer niet. En het is juist dat sfeertje van 'artiest' dat de mensen de ogen uitbijt.
Eerlijk gezegd, had ik het geweten en meer willen verdienen, dan was ik 'timmerman' geworden, maar zij gerust, fotograferen doe ik doe ik nog veel liever hoor!
In dat licht is NPS zeker geen luxe, en als je er goed op doordenkt, NIKON wordt er zeker NIET slechter van in tegendeel (anders deden ze het niet)...
PS: Hopelijk heb ik nu niemand geschoffeerd
