jantom schreef:Als ik dan ook lees dat er spullen uit de auto zijn "genomen" dan zie ik een herhaling van dat gevoel (van onzorgvuldigheid).
Dat is nu een opmerking waar ik 'jeuk' van krijg!
Of dat nu een camera is of de kroonjuwelen zijn die in een auto liggen, niemand heeft het recht om deze eruit te stelen en niemand heeft daarop iets te zeggen. De binnenkant van een auto is zonder meer privé met alle rechten (en plichten) dat dit inhoud.
Zorgvuldig of niet, daar heeft een derde niets op te zeggen en een andere derde moet er zonder meer van af blijven. De aanwezigheid van waardevolle spullen in een al dan niet afgesloten auto is in geen geval een vrijgeleide om deze er onrechtmatig weg te nemen. 
Sorry Jantom, maar die opmerking heb ik al teveel gehoord, het lijkt net iets teveel op een beschuldiging richting slachtoffer.
Juist, in de huidige maatschappij mag en kan je niet meer doen met jou eigen bezittingen wat je wilt, er is altijd wel iemand die meent daar opmerkingen over te mogen plegen of die zonder meer wegnemen.
Je kan terecht stellen dat het een kwestie van attitude is, van de eigenaar als ook van de dief, maar wiens attitude kan nu het meest in vraag gesteld worden? En wiens attitude kan eigenlijk 
niet in vraag gesteld worden?
Mijn zoon studeert wijsbegeerte aan de univ., en binnen een studenten vereniging aldaar is er vorig jaar een uitvoerig debat gehouden over de relatie slachtoffer <—> misdadiger. En daar is ook een zeer merkwaardig onderwerp naar voren gekomen, n.l. "bestaat het 'recht' op plegen" (sic).
Heel rudimentair en uitermate bondig komt het hier op neer dat er werd nagedacht over "als de gelegenheid zich presenteert, je dan zomaar mag overgaan tot het plegen van een misdaad" (zie camera in auto).
Het antwoord was neen, maar hoe komt het dan dat er mensen zijn die menen van wel, en hoe komt het dat er nog meer mensen zijn die het slachtoffer dan verantwoordelijk stellen? 
Kan het dat een situatie die het stelen 'aantrekkelijk of mogelijk maakt', het slachtoffer dan voor die diefstal aansprakelijk is "want hij creëerde ongewild de gelegenheid". 
Dat er vanuit gegaan wordt dat 'je maar zorgvuldig moet zijn' impliceer dat  er dan 'zonder meer' gestolen mag worden, is de vraag.
Het ging hem zo ongeveer over de relatie: gelegenheid —> misdaad —> slachtoffer —> (maatschappelijke-) verantwoordelijkheid.
Ik weet het, hier is de plaats noch de ruimte om dit item ten gronde te behandelen, maar het is wel interessant om er eventjes bij stil te staan.
Om het met een oud vertellinkje te illustreren: "het is niet omdat een huismoeder een vers gebakken brood op de vensterbank bij het open raam legt om af te koelen, dat een occasionele voorbijganger dat brood zomaar mag wegnemen".
Overigens is dat product, hier het brood, de vrucht van (persoonlijke) noeste arbeid, en daar moet men 'in het licht van een sociaal materialistisch denkpatroon, religieuze overtuiging of humanistische ingesteldheid' zonder meer respect voor (kunnen) opbrengen. Wie dat niet kan heeft zelf (of is) een 'probleem'.