Ik heb beide, althans een 12-24 nikon en een 10,5 nikon.
Nu ik de 10,5 heb gebruik ik de 12-24 bijna nooit meer.
Ik mis altijd extra groothoek met de 12-24.
Zoals D-80's zegt is het fotograferen met een fisheye anders als met een "normale" lens. Je krijgt dingen totaal anders in beeld, en het is voor veel dingen niet handig, maar voor veel dingen ook wel.
Ik ben erg te spreken over de 10,5. Prima scherpte (wel diafragma iets dichtdraaien). Wel wat purple fringing, maar dat is eenvoudig weg te werken.
De 10,5 is een blijvertje.
Tokina 12-24 vervangen voor de 10,5 fisheye?
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Eelco,D-80's schreef:Zeg Opgezetfan, wat start jij hier een leuk draadje.....
Heb je er al eens mee kunnen spelen (fisheye)?
Qua scherpte is hij heel goed, maar je zult misschien wel weten, het is een hele andere dicipline van fotograferen. Je zet er zo onwijs veel op in een keer, het is toch iets wat je een beetje onder de knie moet krijgen.
Nu denk ik dat in jou geval, dat jij met je zeer behoorlijke staat van dienst in het maken van panorama foto's en je ervaring met stitchen van foto's het een hele mooie switch kan zijn.
Even voor de beeldvorming je wilt meer foto's van het type weekopdracht gaan maken?
In jou geval zou ik denken...."Halen dat ding!"
Als de die 12-24 kunt verkopen is het ook niet meer zo'n eind naar de fisheye...
Ach, ik zie het wel....
Groetjes Eelco
bedankt voor je reactie. Ik heb al eerder een fish gehad (peleng),maar vanwege de slechte kwaliteit en handmatige focus en belichting weggedaan.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****