Ervaringen met DSLR Dashboard i.c.m. TP-LINK TL-MR3040?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Ervaringen met DSLR Dashboard i.c.m. TP-LINK TL-MR3040?

Bericht door staal571 » wo jan 22 2014 12:51 pm

yzf1kr schreef:
Hasselbox schreef:Het lijkt mij nuttig voor nieuwe lezers van dit draadje als de mensen met ervaring vermelden welke combinatie van hardware ze gebruiken.
Misschien beter om dat niet te doen, en het hier specifiek bij de TL-MR3040 te houden, zoals de topic titel aangeeft.

Het is dan verstandiger om een algemeen DSLRDashboard topic te openen, om de werking van het programma te bespreken.

Te laat, ik had mijn antwoord al geplaatst :wink: :wink:

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo jan 22 2014 3:53 pm

yzf1kr schreef:
Hasselbox schreef:Het lijkt mij nuttig voor nieuwe lezers van dit draadje als de mensen met ervaring vermelden welke combinatie van hardware ze gebruiken.
Misschien beter om dat niet te doen, en het hier specifiek bij de TL-MR3040 te houden, zoals de topic titel aangeeft.

Het is dan verstandiger om een algemeen DSLRDashboard topic te openen, om de werking van het programma te bespreken.
Kunnen we de starter van dit topic niet vragen om de titel aan te passen? Dan kan alles verder blijven zoals het is dacht ik. :wink2:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo jan 22 2014 5:31 pm

TS kan ook een Modje vragen dit topic even op te schonen, en jullie een eigen topic te geven. Kunnen ze ook meteen weer beide overbodige quotes weghalen.

Maar nu weer terug naar de TL-MR3040.

Zojuist even een testje gedaan met een USB hub.
Je kan dus met behulp van een USB hub, 2 camera's gelijktijdig met 2 telefoons/tablets aansturen.

In dit geval had ik beeld van mijn D800 op de tablet en de D7000 op de telefoon.

Ik heb er nog geen praktische toepassing voor bedacht, maar het werkt wel. :D

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » za jan 25 2014 1:26 pm

Heb de router nu in huis. Nieuwe firmware gedraaid en nu verder instellen. Dacht eventjes dat ik hem al gebricked had, maar bleek dat nu de installatie van de firmware het ip-adres anders was geworden. Nu zo de rest bekijken.

(edit) DSLR Dashboard kan geen verbinding maken met de router 192.168.1.1 (io error). De Nexus kan wel verbinden met de router. Stoeien maar weer dus.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za jan 25 2014 3:21 pm

Zit je wel op de goede router, en niet op je thuis wifi?

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » za jan 25 2014 3:33 pm

Ja, daar heb ik paar keer naar gekeken. Heb op de Duitse site gekeken, en daar kwam dit probleem ook voorbij. Bleek dat er een andere versie van de firmware gedownload moest worden en een nieuwere verie van DSLR Dashboard. Nu werkt het gelukkig wel. :)

Nikon D7000
Nexus7 (2012 model)

Ga er vanuit dat de 3100 ook zonder problemen werkt.
Laatst gewijzigd door EdwinKort op za jan 25 2014 6:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 25 2014 6:16 pm

Hier ook een werkende combinatie met:
- Camera: Nikon D700
- Smartphone: LG Optimus F5
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za jan 25 2014 11:06 pm

En nog een werkende combinatie. De D600, WU-1b en de Samsung Galaxy ACE 3.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo feb 02 2014 11:20 pm

Vandaag eindelijk de tijd gehad de MR3040 icm DSLR Dashboard uitvoerig aan de tand te voelen.

De firmware aanpassing ging bij mij niet in 1 keer goed. Ik heb de MR3040 versie 2.2 en toen ik daar de factory firmware v2 op zette, werd de camera (D7000) niet herkent. Na wat googlen soortgelijke ervaringen gevonden en de oplossing om daarna de sysupgrade firmware v2 te installeren. Daarna werkte het uiteindelijk.

Het werkte toen ook direct als een zonnetje icm een Samsung Galaxy S Advance, een MID723 tablet (chinees dingetje van 50 euro) en de Asus TF300T tablet.
Met de tablets werkte het eerder ook al via USB want die hebben allebij USB-OTG/Host ondersteuning, maar nu dus ook met de goedkoopste Galaxy.

Ik heb nog wel wat moeite met de gebruikersinterface van DSLR Dashboard, vooral het weer terug komen op het LiveView scherm na preview of vanuit connectiescherm, maar het lukt wel.

Heel leuk vind ik ook de mogelijkheid de tablet draadloos als monitor te kunnen gebruiken van de foto's die je met de camera maakt terwijl je rond loopt. Binnen 1 a 2 seconde zie je de foto op de tablet verschijnen (ook NEF). Hiervoor zou ik ook nog graag een oplossing vinden die op Windows draait, maar naar mijn weten is er geen truc om Android DSLR Dashboard onder windows te draaien en de foto's op mijn harddisk op te laten slaan. De Android emulator kan dat volgens mij niet?

De MR3040 is daarnaast ook nog prima als wireless AP te gebruiken voor een stel pc's. De interface van OpenWRT vind ik alleen niet echt gebruikersvriendelijk voor wat complexere router-configuraties. Ik ben als de dood dat ik m 'breek' dus ik verander er maar niet veel aan. Het zou mooi zijn als je in de toekomst nog eens met de 3-standen switch tussen 3 configuraties kan kiezen. Bijvoorbeeld 1 voor DSLR Dashboard en nog 2 voor ander gebruik...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma feb 03 2014 1:47 am

MauritsD schreef: De MR3040 is daarnaast ook nog prima als wireless AP te gebruiken voor een stel pc's. De interface van OpenWRT vind ik alleen niet echt gebruikersvriendelijk voor wat complexere router-configuraties. Ik ben als de dood dat ik m 'breek' dus ik verander er maar niet veel aan. Het zou mooi zijn als je in de toekomst nog eens met de 3-standen switch tussen 3 configuraties kan kiezen. Bijvoorbeeld 1 voor DSLR Dashboard en nog 2 voor ander gebruik...
Je kunt een andere gebruikersinterface instellen die ik wat overzichtelijker vind. Het zijn uiteindelijk wel dezelfde functies, maar omdat het logischer is ingedeeld over menu's en pagina's, is IMO beter in te schatten waar het voor is.

Onder "System" tab "Language and Style", kies dan onder Design ----> "Bootstrap"
Onderaan de pagina "Save & Reply", en ververs daarna de web-pagina.

Ik heb de router extra beveiligd (die was het aanvankelijk niet) volgens de daarvoor gebruikelijke protocollen + een wachtoord.
Het gateway netwerk nummer tevens veranderd, naar een cijfer lager wat het me de originele firmware ook had, 192.168.0.1
(Het andere nummer heb ik hier namelijk al in gebruik voor een andere router).

Met het knopje van de TP-LINK TL-MR3040 op de middelste stand en verder met een netwerkkabel verbonden met de standaard internet router bij je in huis, wordt internet draadloos doorgezonden. Als je dan met laptobs met WiFi e.d. inlogt op Open WRT, heb je met je laptop gewone internetverbinding.

Overigens ik heb ook versie 2.2 van de MR3040, maar ondervond geen problemen met de Open WRT factory firmware-versie (V2). Heb na je bericht desgewenst nog een keer sysupgrade V2 erop gezet, maar denk dat er verder niets meer aan veranderd werd. Na een reset waren alle eerder aangepaste instellingen (Routernaam, wachtoord etc.) nog in tact. In mijn geval werkte alles nog (met wat het ervoor ook deed).

Het scherm van een smarthone LG Optimus F5 is eigenlijk wat te klein om er goed mee te werken. (Kleine menu's en icoontjes). Een tablet met een (flink) stuk groter LCD-scherm voldoet waarschijnlijk beter. Maar goed, het functioneert.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma feb 03 2014 11:08 am

MauritsD schreef: Ik heb nog wel wat moeite met de gebruikersinterface van DSLR Dashboard, vooral het weer terug komen op het LiveView scherm na preview of vanuit connectiescherm, maar het lukt wel.
Ik heb voor 4 dollar de handleiding gekocht. Deze maakt veel duidelijk.
Ook voor niet direct zichtbare mogelijkheden zoals het oproepen van extra knoppen op het scherm waardoor het app. nog meer kan als verwacht.
Hier te koop: https://gumroad.com/l/dslrdashboard" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben bezig om deze handleiding te vertalen in het Nederlands in de vorm van Epub en PDF.
Als de oorspronkelijke auteur meewerkt wil ik deze versie gratis aan hem overmaken voor verkoop op zijn site,
Zo heeft de ontwikkelaar er dan ook nog wat van.

Gr Piet Hasselhannes.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 03 2014 1:07 pm

Misschien even een praktische vraag: Ik heb DSLR dashboard alvast geinstalleerd en zo te zien kan die ook gewoon connecten met de WU-1a en WU-1b van Nikon. De WU-1a is ongeveer even duur als de TPLink router, maar werkt uiteraard alleen op de nieuwere DSLR's.

Zijn er nog voordelen voor het gebruik van die TP-Link router, anders dan het feit dat hij ook op oudere DSLR's (zeg maar vanaf de D40/D300s zo'n beetje) draait, ten opzichte van die TP-Link router? Of gedraagt de Nikon camera zich 'anders' dan wanneer hij tethered is via USB dan via de WU-1a? Want als DSLR Dashboard me volledige functionaliteit biedt i.c.m. de WU-1a ben ik, gezien het minieme prijsverschil, geneigd gewoon de WU-1a aan te schaffen voor mijn D7100...

Voordeel van de WU-1a is (neem ik aan) dan weer dat die zo te zien geen batterij gebruikt, die zal denk ik gevoed worden via de USB van de camera (dat kost natuurlijk wel weer accu). En heeft iemand hier al ervaring mee?
Laatst gewijzigd door ReneG op ma feb 03 2014 3:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma feb 03 2014 2:29 pm

ReneG schreef:
Voordeel van de WU-1a is (neem ik aan) dan weer dat die zo te zien geen batterij gebruikt, die zal denk ik gevoed worden via de USB van de camera (dat kost natuurlijk wel weer accu). En heeft iemand hier al ervaring mee?
Bijkomend voordeel is dat je geen kabel nodig hebt voor het verbinden van de router.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » ma feb 03 2014 2:47 pm

@Leon,

Dank voor je info.

Heb nu de andere interface gekozen. Vind ik inderdaad ook iets overzichtelijker, maar de configuraties van bridging/nat/etc. blijven even lastig voor mij :D

Aanpassen SSID, WPA2 encryptie en DHCP config heb ik ook gedaan. Die kon ik nog redelijk volgen zonder bang te zijn de config om zeep te helpen.

Je hebt het over het knopje in de middelste stand, maar naar mijn ervaring doet dat knopje nu niks meer. In alle drie de standen heb ik het gedrag wat jij ook beschrijft. Ik zou er graag verschillende configs onder willen kunnen hangen (usb-share, nat, dslr). Lezend op de diverse fora ben ik er van overtuigd dat het kan, maar het is voor mij nog niet voldoende uitgekauwd om het zelf aan te durven.

De sysupgrade was dezelfde versie als de factory. Ik denk dat er na de factory-install om een of andere vage reden iets niet goed stond en dat de sysupgrade dat herschreven heeft.

@Haselbox: die handleiding heb ik ook aangeschaft, maar ik vind het meer een opsomming van alle features (die ik 1 voor 1 ook al snapte) als dat ie ook echt uitlegt hoe de navigatie tussen de verschillende schermen (connect, liveview, review) werkt . Voor mij was het weggegooid geld (gelukkig maar eu.2,50)

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » ma feb 03 2014 2:52 pm

ReneG schreef:Voordeel van de WU-1a is (neem ik aan) dan weer dat die zo te zien geen batterij gebruikt, die zal denk ik gevoed worden via de USB van de camera (dat kost natuurlijk wel weer accu). En heeft iemand hier al ervaring mee?
Hier zou ik juist wat huiveriger voor zijn. Wireless vreet stroom dus het zou me niet verbazen als de accuduur van je D7100 meer dan halveert.
Voordeel van de WU-1a is dan wel weer dat ie kleiner is, niet aan een draad zit etc. Dat is bij het er mee rondlopen wel veel fijner.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”