Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Vragen over Lightroom 5 (VERZAMEL)
Heb je al gecontroleerd of je bij export een andere catalogus kan benoemen dan de catalogus waar je de foto's in bewerkt hebt?
-
OnlineReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nee, maar gezien wat ik tot nu toe heb gelezen kan een catalogus automatisch nieuwe foto's toevoegen en worden ge-exporteerde foto's niet noodzakelijk toegevoegd aan de 'bewerkingscatalogus'. Dus mijn idee was om de foto's te exporteren en dat de andere catalogus dat dan tzt oppikt. Of dat zo is ga ik hopelijk dit weekend proberen...Skippy schreef:Heb je al gecontroleerd of je bij export een andere catalogus kan benoemen dan de catalogus waar je de foto's in bewerkt hebt?
Catalogussen is wat mik betreft de meest kritieke/kritische functionaliteit. De rest geloof ik verder wel, zolang ik de foto's (zoals eerder gezegd) maar zo dicht mogelijk bij het initiële resultaat can Capture NX2 kan krijgen. Bewerken in LR2 was eenvoudig genoeg maar ik had ontzettend veel meerwerk aan het in orde maken van de foto's.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Moderator
- Contacteer:
Zoals al eerder opgemerkt, de kwaliteit is sinds LR4 meer dan dik voor elkaar. Ik bewerk sinds LR4 mijn Nikon RAW's met Lightroom en heb op dit forum (en andere) weinig negatieve opmerkingen over de nabewerking gelezen. Ik beschouw de persoon "voor het beeldscherm" hier als de mogelijk beperkende factor. Uiteraard niet persoonlijk bedoeld René.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Aan de ene kant heb je het over traagheid van een pc bij folders met veel bestanden en aan de andere kant wil je 15 jaar fotowerk in 1 catalogus stoppen... Dat spreekt elkaar een beetje tegen voor mijn gevoel want extreem grote catalogus bestanden maken het systeem en de workflow ook niet bepaald sneller.ReneG schreef:
Maar... het gaat over 20.000 NEF's verdeeld over 5 ster categorieën, verdeeld over 700 directories...
En ik vraag me altijd af waarom mensen alles in 1 catalogus willen gooien. Vaak is het veel logischer en handzamer om met meerdere catalogi te werken.
Mijn sportfotos hebben bijvoorbeeld niets te maken met het studiowerk dus ik zou niet weten waarom dat dan in dezelfde catalogus moet staan.
Ook als je foto's archiveert naar externe disks vind ik een losse catalogus handzamer omdat je die dan eenvoudig met de folderstructuur mee verplaatst.
Dat is bijvoorbeeld ook handig als je met meerdere pc's werkt omdat kleine catalogi veel gemakkelijker en sneller te verplaatsen/synchroniseren zijn

Fin.
-
- Moderator
- Contacteer:
Dat tzt oppikken zal niet automatisch gaan. Kan alleen als je de andere catalogus opent en dan de ontbrekende foto's dmv een handmatige handeling laat toevoegen.ReneG schreef:Dus mijn idee was om de foto's te exporteren en dat de andere catalogus dat dan tzt oppikt. Of dat zo is ga ik hopelijk dit weekend proberen...
-
- Forumlid
Dat gaat zeker wel.
Je kan Lightroom namelijk (per catalogus) zo instellen dat hij "luistert" in een bepaalde map.
Op het moment dat jij dan exporteerd naar die map, en later de andere catalogus opend worden deze bestanden volledig automatisch geimporteerd..
Je kan Lightroom namelijk (per catalogus) zo instellen dat hij "luistert" in een bepaalde map.
Op het moment dat jij dan exporteerd naar die map, en later de andere catalogus opend worden deze bestanden volledig automatisch geimporteerd..

Wellicht een tip voor mensen die een alternatieve (?) RAW converter voor LR zoeken/willen gebruiken: (D800)
http://www.dpreview.com/forums/post/53205798" onclick="window.open(this.href);return false;
zeker nu CNX2 uitgefaseerd gaat worden...
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Even goed teruglezen, ik heb niet gezegd dat ik alles in 1 catalogus wil hebben, dat is mijn startpunt. Verder is het geen 15 jaar. Als het teveel wordt splits ik het op, performance is belangrijk. Per onderwerp is voor mij niet echt handig, ik fotografeer zeer diverse onderwerpen, bijna alles wat los en vast zit. Daar zit weinig gemeenschappelijps in, en teveel overlap, ik had al moeite genoeg om alle verschillende categorieën op mijn website te benomen.djunclesam schreef:Aan de ene kant heb je het over traagheid van een pc bij folders met veel bestanden en aan de andere kant wil je 15 jaar fotowerk in 1 catalogus stoppen... Dat spreekt elkaar een beetje tegen voor mijn gevoel want extreem grote catalogus bestanden maken het systeem en de workflow ook niet bepaald sneller.ReneG schreef:
Maar... het gaat over 20.000 NEF's verdeeld over 5 ster categorieën, verdeeld over 700 directories...
Overigens lees ik op het web dat 50.000 stuks op een fatsoenlijk systeem geen probleem is, dus ik zie wel hoe het gaat. Splitsen kan altijd. 50.000 files in één folder is een heel ander verhaal. Appels en peren...
Dat ligt maar net aan je werkwijze. Ik zie legio mensen die een andere mening zijn toegedaan en dat is prima. Voor mij is de enige toegevoegde waarde de vindbaarheid van mijn foto's. Als ik tussen 10 verschillende catalogi moet switchen om een foto te vinden kan ik beter een windows search op keywords doen, als de indexer aanstaat vind hij dat in seconden terug op alle lokaties.djunclesam schreef: En ik vraag me altijd af waarom mensen alles in 1 catalogus willen gooien. Vaak is het veel logischer en handzamer om met meerdere catalogi te werken.
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Had ik ook al begrepen uit een post, maar er stond geen voorbeeld bij. Bedankt voor de bevestiging, ga ik dit weekend ook testen.yzf1kr schreef:Dat gaat zeker wel.
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Geen punt, ik neem het niet persoonlijk op. Maar ik ben wel sceptisch, ik heb slechte ervaringen met LR in het verleden. Niet qua interface en bewerkingsmogelijkheden, dat is altijd goed geweest. Maar bij elke versie had ik problemen. Met LR2 was het de RAW conversie, bij LR3 catalogus corruptie en bij LR4 lukte het importeren helemaal niet meer. Om die redenen heb ik LR3 en 4 links laten liggen. En dat lag ook niet aan mij of mijn systemen, dat waren echt problemen in LR zelf die meerdere mensen ondervonden, getuige reacties op het net. Support stelde ook niets voor. Dat maakt een mens sceptisch.Skippy schreef:Zoals al eerder opgemerkt, de kwaliteit is sinds LR4 meer dan dik voor elkaar. Ik bewerk sinds LR4 mijn Nikon RAW's met Lightroom en heb op dit forum (en andere) weinig negatieve opmerkingen over de nabewerking gelezen. Ik beschouw de persoon "voor het beeldscherm" hier als de mogelijk beperkende factor. Uiteraard niet persoonlijk bedoeld René.

Ik ben best bereid aan te nemen dat de LR5 RAW conversie tegenwoordig in orde is, anders zou ik dit experiment niet aangaan. En als ik weet dat iets kan, kom ik er echt wel uit. Mede daarom al die vragen. Ik ben ook niet vastgeroest aan mijn werkwijze en NX2. Maar ik ga me wel terdege voorbereiden op een evt. overschakeling, want ik laat me geen 2e keer keer verrassen door LR, zoals bij LR2 het geval was.

-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Nou, gisteren tijd gehad om alvast LR5 te installeren en een setje van 1000 foto's te importeren en wat te testen. Het viel me op zich reuze mee, het is ook aanzienlijk veel sneller dan LR4 en 3 waren m.b.t. catalogus import.
Het goede nieuws:
- Binnen 10 minuten had ik een preset die 99% overeenkomt met de onbewerkte output in Capture NX2. Alleen de scherpte is nog niet helemaal goed (dat is naast het profiel ook de enige waarde die ik in de camera zet, voor het gemak als ik met JPG werk) maar daar kom ik wel uit.
- De sidecar optie zorgt op mijn systeem niet voor significante vertraging (vergeleken met 2 catalogussen, één met en één zonder sidecars). Ook niet toen ik in 1 keer 1000 foto's importeerde met de bovengenoemde presets, allen kregen dus een XMP. Dat duurde welgeteld 2 seconden langer.
- De fysieke database is niet schrikbarend groot. Ik heb die in mijn Afbeeldingen folder gezet, dan wordt hij automatisch gebackupt. Ik moet alleen de presets nog doen.
- Metadata blijft behouden. De kleurcodering ben ik wel kwijt, maar die gebruik ik alleen tijdens het verwerken van een serie. Maar gelukkig zie ik wel sterretjes!
- De integratie met de Nik plugins kostte wel moeite, maar met enig gevogel zitten die er nu in, net als Photoshop.
- Mijn plan met de aparte export catalogus werkt prima (al heb ik daar stacking wel aangezet).
- Gelukkig kun je auto-stacken als hij een kopie maakt voor een externe bewerking, zonder dat hij de rest stackt.
Het slechte nieuws:
- Ik had nog eerdere .xmp's staan van werk met Lightroom 2. Dat ging op zich goed bij import. Maar zodra ik er een preset overheen laadt in LR5 reset hij ALLE settings, ook al zijn in de preset slechts 1 of 2 waarden aangevinkt. Oftewel, als ik een preset met alleen sharpening en contrast eroverheen gooi gaat ook belichting, verzadiging etc. naar 0. Ik heb zelfs de file gecheckt van de preset, die andere settings staan er niet in. Waarom dat naar 0 gaat is een raadsel. Het is gelukkig geen ramp, ik was niet van plan die foto's nog te bewerken, maar als je het vergeet krijg je 'unexpected results'.
- Klein puntje van (persoonlijke) irritatie: Adobe Help. Als ik op F1 druk (bijvoorbeeld omdat ik een setting niet ken). kom ik bijna altijd uit bij een set filmpjes, waarin vervolgens een muppet 5 a 10 minuten lang over allerlei settings praatm behalve natuurlijk degene die ik zoek.
Als je lang doorzoekt vind je uiteindeliijk wel een tekst (lijstje met settings en hun betekenis) maar dat was nogal irritant. Google werkt beter. Daarom de F1 knop maar geremapt zodat wanneer ik in Lightroom op F1 druk ik meteen google krijg met als starttekst 'Lightroom 5'. Google is handiger.
Tenslotte nog een vraag:
Ik krijg op mijn 2e monitor nu het grid te zien (en de andere modi zoals slideshow). Dat laat me echter alleen de thumbs zien van de huidige selectie/filters in de library. Als ik in develop zit en ik wil dat veranderen, moet ik eerst switchen naar de library, de selectie veranderen en dan weer naar developer. Kan ik die filter/selectie opties misschien op het 2e scherm krijgen (net als ik NX2) of is er een andere handige manier om dit te doen? Want ik gebruik het liefst mijn 2e scherm voor zowel thumbs als navigatie/selectie/filters.
Het goede nieuws:
- Binnen 10 minuten had ik een preset die 99% overeenkomt met de onbewerkte output in Capture NX2. Alleen de scherpte is nog niet helemaal goed (dat is naast het profiel ook de enige waarde die ik in de camera zet, voor het gemak als ik met JPG werk) maar daar kom ik wel uit.
- De sidecar optie zorgt op mijn systeem niet voor significante vertraging (vergeleken met 2 catalogussen, één met en één zonder sidecars). Ook niet toen ik in 1 keer 1000 foto's importeerde met de bovengenoemde presets, allen kregen dus een XMP. Dat duurde welgeteld 2 seconden langer.
- De fysieke database is niet schrikbarend groot. Ik heb die in mijn Afbeeldingen folder gezet, dan wordt hij automatisch gebackupt. Ik moet alleen de presets nog doen.
- Metadata blijft behouden. De kleurcodering ben ik wel kwijt, maar die gebruik ik alleen tijdens het verwerken van een serie. Maar gelukkig zie ik wel sterretjes!

- De integratie met de Nik plugins kostte wel moeite, maar met enig gevogel zitten die er nu in, net als Photoshop.
- Mijn plan met de aparte export catalogus werkt prima (al heb ik daar stacking wel aangezet).
- Gelukkig kun je auto-stacken als hij een kopie maakt voor een externe bewerking, zonder dat hij de rest stackt.
Het slechte nieuws:
- Ik had nog eerdere .xmp's staan van werk met Lightroom 2. Dat ging op zich goed bij import. Maar zodra ik er een preset overheen laadt in LR5 reset hij ALLE settings, ook al zijn in de preset slechts 1 of 2 waarden aangevinkt. Oftewel, als ik een preset met alleen sharpening en contrast eroverheen gooi gaat ook belichting, verzadiging etc. naar 0. Ik heb zelfs de file gecheckt van de preset, die andere settings staan er niet in. Waarom dat naar 0 gaat is een raadsel. Het is gelukkig geen ramp, ik was niet van plan die foto's nog te bewerken, maar als je het vergeet krijg je 'unexpected results'.
- Klein puntje van (persoonlijke) irritatie: Adobe Help. Als ik op F1 druk (bijvoorbeeld omdat ik een setting niet ken). kom ik bijna altijd uit bij een set filmpjes, waarin vervolgens een muppet 5 a 10 minuten lang over allerlei settings praatm behalve natuurlijk degene die ik zoek.

Tenslotte nog een vraag:
Ik krijg op mijn 2e monitor nu het grid te zien (en de andere modi zoals slideshow). Dat laat me echter alleen de thumbs zien van de huidige selectie/filters in de library. Als ik in develop zit en ik wil dat veranderen, moet ik eerst switchen naar de library, de selectie veranderen en dan weer naar developer. Kan ik die filter/selectie opties misschien op het 2e scherm krijgen (net als ik NX2) of is er een andere handige manier om dit te doen? Want ik gebruik het liefst mijn 2e scherm voor zowel thumbs als navigatie/selectie/filters.
-
- Forumlid
[quote="yzf1kr"]...Je kan Lightroom namelijk (per catalogus) zo instellen dat hij "luistert" in een bepaalde map.
Op het moment dat jij dan exporteert naar die map, en later de andere catalogus opent worden deze bestanden volledig automatisch geïmporteerd..[/quote]
Betekent dat ook dat als ik buiten LR om bestanden plaats of verplaats in bepaalde mappen, (bv met Windows) ik LR daarna volledig automatisch die bestanden kan laten opnemen in de bestaande catalogus?
Of moet dat plaatsen of verplaatsen binnen LR plaatsvinden? (exporteren/ importeren)
Op het moment dat jij dan exporteert naar die map, en later de andere catalogus opent worden deze bestanden volledig automatisch geïmporteerd..[/quote]
Betekent dat ook dat als ik buiten LR om bestanden plaats of verplaats in bepaalde mappen, (bv met Windows) ik LR daarna volledig automatisch die bestanden kan laten opnemen in de bestaande catalogus?
Of moet dat plaatsen of verplaatsen binnen LR plaatsvinden? (exporteren/ importeren)
-
- Forumlid
Kan gewoon buiten om.
Alles wat in die map terecht komt word in de catalogus geladen.
Alles wat in die map terecht komt word in de catalogus geladen.
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Het is volgens mij alleen niet mogelijk om de watched folder tegelijk de folder te laten zijn die al in je catalogus zit, of wel? Dat moet altijd via een aparte folder lijkt het op basis van wat ik gisteren zag (er moet een destination bij)? Ik moet ook nog bekijken of hij submappen mee kan nemen. Dat zou wel handig zijn, want dan kan ik met 1 'watched' export dir werken, als ik daarbinnen naar subfolders exporteer met de juiste naam komt dat dan ook meteen goed.
Gaat op de experimentenlijst...
Gaat op de experimentenlijst...