Welke 50mm?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welke 50mm?

Bericht door henkk » zo jun 15 2014 10:26 pm

Tzigane schreef: Prijs maakt me niet zoveel uit, ik zoek voornamelijk de best presterende 50mm. :)
Heb je dan al eens de 50/1.2 AI-S overwogen? Is optisch beter dan de AF-S f/1.4 G tot de diafragma's waar het er niet meer toe doet (heb ze beide).
Is zelfs nog steeds nieuw leverbaar als ik het goed heb. Bij mij is het er een die nooit meer weg gaat.
De Sigma Art lijkt nog beter maar ja is meen ik ook wel groter.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Boem
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Boem » ma jun 16 2014 11:13 pm

Als je eens iets heel anders zoekt zou je ook de voigtlander 58mm F1.4 kunnen overwegen. Die is wel mf, dat is even wennen... Maar ik heb'm sinds kort op m'n d7100 en daar bevalt hij zeer goed. Zoals ook elders op dit forum al wordt gezegd, een hybride lens. Op f1.4 voor bij weinig licht zeer mooi, zachte bokeh etc maar ook iha wat 'zacht', vanaf f2 overall zeer scherp en -wat mij betreft belangrijker- met mooie kleurovergangen.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Tzigane » di jun 17 2014 8:42 am

Ik merk dat ik op de D700 totaal niet manueel kan focussen, ik zit er altijd naast om de een of andere reden. En dat terwijl ik toch regelmatig met analoge camera's werk zonder autofocus.

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di jun 17 2014 9:58 am

Het heldere matglas helpt niet echt bij MF. Je zou een ander matglas (Katzeye o.i.d.) kunnen overwegen, of vertrouwen op de focushulp. Maar ik ben het met je eens dat MF op de D700 niet meevalt.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » di jun 17 2014 10:03 am

Precies, zonder KatzEye ga ik me er niet aan wagen,. ik wil wel 100% zeker zijn dat de focus goed is, zeker bij f/1.8 of groter.
Is ook eigenlijk het enige punt waar de D700 me tegenvalt.

Het lijkt ook wel alsof het zicht door het prisma op een ander punt scherp is dan wanneer de camera denkt dat het scherp is. Autofocus is wel ragscherp (en gekalibreerd overigens) Misschien zijn het mijn bebrilde ogen. :P

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di jun 17 2014 10:16 am

Dioptrie misschien nog even bijstellen op de camera?
Groet, Mieke

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » di jun 17 2014 10:25 am

Heb ik al geprobeerd, maar zonder goed resultaat.

Boem
Clublid
Clublid

Bericht door Boem » di jun 17 2014 10:40 am

Ah, dat is relevante informatie.

Ik merk op de D7100 dat MF mij prima lukt op niet al te grote afstanden (daarvoor moest ik idd wel de dioptrie instellingen aanpassen), maar op grotere afstand wordt dat toch lastig. En dan vroeg ik mij af of dat makkelijker zou zijn op een D700 vanwege de grotere zoeker, blijkbaar niet dus.

Flickr Boem

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jun 17 2014 10:46 am

Manueel scherpstellen via spiegels zoals in de D7100 of via een prisma zoals in de D700 maakt verschil. De spiegel prisma's zijn niet bedoeld om manueel scherp te stellen. Met de scherpstelhulp werk je gemakkelijker.

Overigens: met de D7100 naar live view, druk op de + voor een groter detailbeeld (je mag vaker op de + drukken) en dan kun je uitstekend manueel scherpstellen. Geen idee of dit met de D700 ook zo werkt. Deze truc kan in ieder geval wel met alle camera's na de D800.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jun 17 2014 10:51 am

Het wel of niet makkelijk handmatig kunnen scherpstellen met de D700 blijkt toch afhankelijk van meerdere factoren waaronder de menselijke. Ik heb een varifocus bril heb echter geen problemen ervaren met de D700 en handmatig scherpstellen.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di jun 17 2014 10:57 am

Een vergrotings oculair helpt ook.

Maar dan nog zou ik voor bruiloften (waar TS hem voor wil hebben) niet alleen maar met een MF objectief willen werken.
Vroeger was het misschien anders, maar tegenwoordig moet alles snel snel, en hebben mensen geen geduld meer.

Tijdens de bruidsreportage heb je wat meer tijd, dan zou eventueel wel MF kunnen werken, maar tijdens de ceremonie etc zou ik gewoon voor een AF objectief gaan.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di jun 17 2014 10:59 am

Hans, bedoel je met scherpstelhulp het verkrijgen van het groene balletje? Tussen de 2 pijltjes?

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di jun 17 2014 11:39 am

@yzf1kr: "vroeger" stelden wij handmatig scherp op een matglas met een splitscreen, liefst diagonaal onder een hoek van 45º. Dat ging (en gaat overigens, met mijn F3 en F4s) snel en accuraat. Maar zo'n splitscreen schijnt zich slecht te verhouden met AF.

Daarnaast: als je toch AF hebt en dat 80% of meer van de tijd gebruikt, dan is een zo helder mogelijk matglas in het voordeel t.a.v. compositie en belichting op het oog beoordelen door de zoeker.

@Hans: leuk, MF i.c.m. liveview. Maar dan moet je wel ruim de tijd hebben. Ofwel: eigenlijk alleen geschikt voor statische onderwerpen. Ik gebruik dat nog wel eens met nachtopnames en architectuur, als ik werk vanaf statief. Maar voor een reportage, bewegende onderwerpen of veel reuring in beeld is met MF werken via live view echt veel te traag. En dan moet je ook nog eens het geluk hebben dat het niet heel erg licht is, met als gevolg dat je display niet optimaal zichtbaar is....
Groeten,
Edwin

flickr - website

Boem
Clublid
Clublid

Bericht door Boem » di jun 17 2014 1:28 pm

Hans Braakhuis schreef:Manueel scherpstellen via spiegels zoals in de D7100 of via een prisma zoals in de D700 maakt verschil...
Maar de d7100 heeft toch ook een prisma? het beeld is in elk geval helderder en groter dan dat van bijv een d5200

Flickr Boem

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » di jun 17 2014 1:29 pm

Precies, scherpstellen met liveview gebruik ik eigenlijk alleen voor productfotografie-achtige dingen. Verder is het maar onhandig naar mijn mening.

Tijdens de fotoshoot met het bruidspaar gebruik ik meestal een middenformaatcamera met manual-focus. De D700 blijft voor de snelle shots onder snel wisselende omstandigheden, want daar is hij geniaal voor.

Maar, ik heb nog even gekeken, en het lijkt echt alsof het beeld door de zoeker niet op zijn scherpst is als de camera vind dat het scherp is. Heel maf. Als ik de focusring van de lens nog een klein stukje draai wordt de zoeker scherp. De foto niet, overigens. Die is, met gekalibreerde autofocus spot on.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”