Leuk dat er nog meer NCN-ers naar Schotkand gaan. Ben benieuwd hoe het bevalt.
Jolandaa: de meeste foto's zijn gemaakt met de 24-70 van Nikon.
31. Zoals eerder gezegd, Schotland is een paradijs voor liefhebbers van geschiedenis. Hier een broch ('Dun Telve'), een ronde stenen woning van zo´n tweeduizend jaar oud met dubbele muren.
32. Brochs zijn vooral te vinden in het noordwesten, Orkney en Shetland. Dun Telve was in de achttiende eeuw nog bijna helemaal intact, totdat ze in de buurt bedachten dat ze wel wat stenen konden gebruiken

Deze muur is van een broch vlakbij Dun Telve.
33. Van de Picten, een verzameling stammen die in de eerste eeuwen na de jaartelling in het huidige Schotland leefden, is weinig bekend. De ´Pictish stones´ kenmerken zich doordat de symbolen niet superstrak maar ´met de vorm van de steen´ mee gaan. In het museum in Meigle is een verzameling van deze stenen te vinden, maar er staan er ook nog een aantal op hun oorspronkelijke plek.
34, Het Keltische kruis kwam later, in een tijd dat heidense en Christelijke symbolen ´gemixt´ werden. Herkenbaar aan de veel strakkere lijnen.
35. Deze afbeelding op een graf is van veel later, (eind Middeleeuwen of later ?) wat mij betreft esthetisch niet echt een vooruitgang, het vakmanschap en de stijl van de steenhouwer is verheven boven de mode, volgens mij ook wel herkenbaar voor fotografen

.
36.De Sweetheart Abbey werd op 10 april 1273 verwezenlijkt door Devorgilla, Lady van Galloway als in memoriam voor haar overleden echtgenoot John Balliol.
37. Toen haar man in 1269 stierf, had zij zijn hart laten balsemen en in een ivoren met zilveren doos geplaatst, die ze tot haar dood in 1289 bij zich hield als sweet silent companion. De vrouwe werd begraven voor het hoogaltaar samen met de doos die het hart van haar man bevatte. De monniken kozen daarom de naam Ducle Cor oftewel sweetheart voor hun abdij. In 1292 werd de zoon van Lady Devorgilla, John Balliol gekroond tot koning van Schotland.
38. In die tijd leefde ook William Wallace, bekend door de film Braveheart. Een monument staat bij Stirling, met op de achtergrond de Ochill Hills.
39. Onder leiding van Robert the Bruce versloegen de Schotten de Engelsen in 1314, op een behoorlijk vernederende manier, vlakbij Stirling. En dat willen ze nog steeds graag weten. Een modern museum is volgepropt met audiovisueel materiaal waarvan je met een 3D brilletje kunt genieten, helaas werkte dat niet voor mijn camera... sorry voor het dubbele beeld. Hier staan rechts van mij levensgroot Schotse boogschutters die even later hun pijlen virtueel over me heen richting Engelsen schieten, die levensgroot links van me staan.
40. De slag bij Bannockburn zou er uiteindelijk toe leiden dat Schotland tien jaar later zijn onafhankelijkheid herkreeg. De onafhankelijkheid zou standhouden tot 1707, toen het Engelse en Schotse parlement de Act of Union tekenden; beide gingen toen op in het koninkrijk Groot-Brittannië. Hier wordt het verloop van de slag op het slagveld (in het midden) in beeld gebracht. Rechts op de (donkere) heuvel Castle Stirling,
41. Gedigitaliseerde personages die toen leefden,geven antwoord op jouw (keuze)vragen die relevant zijn vanuit hun perspectief.
42. Natuurlijk mogen kinderen in 2014 laten weten wat hun visie op de geschiedenis is.
43. Een beeld van een trotse Robert the Bruce op zijn paard mag natuurlijk niet ontbreken.
44. Verspreid over Schotland kom je de mooiste kastelen tegen, van oude ruïne tot goed in stand gehouden pareltjes. Hier Castle Stalker, na Eilean Donan misschien wel het meest gefotografeerde Schotse kasteel.
45. Huntly Castle, een 'echt oud en degelijk kasteel' waar je nog door de kelders kunt lopen en in de verte kunt kijken vanaf de overgebleven toren.
46. Castle Campbell, romantisch en hoog gelegen boven het dorpje Dollar, heeft een aantal fraaie wenteltrappen.
47. Cragievar Castle, een 'nepkasteel' uit een latere periode (14-zoveel) dat behoorlijk 'verticaal' is gebouwd, een favoriete dagbestemming voor veel Schotten.
48. Nog iets typisch waar de Schotten naam mee maken in de wereld: Whisky.
49. In vele merkgebonden distilleerderijen krijg je uitgelegd hoe dit product wordt gemaakt, gebotteld en opgeslagen. Dan begrijp je ook waarom de oudere whisky's zo duur zijn. Er verdampt in al die jaren zoveel, dat er bij een whisky op flinke leeftijd nog maar een klein aantal flessen uit een ton komen.
50. In de shop van het zeer drinkbare (

) en sympathieke Glenlivet staan dan ook heel begrijpelijk kaartjes waarop staat dat je elke fles die je laat vallen, zelf moet betalen :mrgreen: .
