Nieuw: de D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nieuw: de D750

Bericht door ArendV » vr sep 12 2014 12:55 pm

Marktonderzoek doen ze genoeg maar Nikon (en Canon) zijn blijkbaar bang met een serieuze spiegelloze camera hun DSLRs te kanabaliseren.
Dat is ook de reden dat er geen echte opvolger van de D700 komt die door veel fotografen is gebruikt i.p.v. de duurdere Pro modellen.
Maar zoals bekend angst is een slechte raadgever en vooruitgang houd je niet tegen (DSLR verkoop is nog steeds veel hoger dan mirrorless, maar daalt wel terwijl mirrorless langzaam groeit).

Hoe dan ook is deze D750 denk ik een interessante toevoeging binnen het DSLR aanbod van Nikon.
Laatst gewijzigd door ArendV op vr sep 12 2014 12:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 12 2014 12:57 pm

jfbat schreef:Bovendien: als je dan toch nieuwe lenzen moet kopen of een adapter moet gebuiken, waarom dan niet eens rondkijken of andere merken niet wat beters hebben?
Vandaar dat ik inderdaad ook kijk naar bijv. een Sony A7s of Panasonic GH4. (Vanuit de insteek om er vooral ook mee te filmen).
FX sensor trekt me meer. Elk van de modellen heeft zijn voor- en tegens.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cyrus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr sep 12 2014 1:21 pm

ArendV schreef:Hoe dan ook is deze D750 denk ik een interessante toevoeging binnen het DSLR aanbod van Nikon.
Absoluut!
Groeten,
Edwin

flickr - website

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » vr sep 12 2014 1:37 pm

Het blijft leuk al die "positieve" reacties. En zo goed doordacht, dat ook.

Met een beetje pijn zou ik mij wel een D4 kunnen veroorloven.
Maar als ik mijn gebruikers eisen eens op een rij zet zou ik weer niet weten waarom eigenlijk.
Staat stoer, Ok, maar dat is het dan wel.
Ik heb op mijn gemak de spec's van de D750 eens doorgenomen.
Het ding voldoet prima aan mijn lijstje eisen.
Zeker het scherm trekt mij wel aan voor de mij zo geliefde laag-bij-de-grondse-macro.
Amateur-camera, mogelijk wel, maar toch wel een hele goede.
En natuurlijk, net zoals een fototas, bestaat de voor iedereen ideale camera niet.
Wat mij betreft heeft Nikon er een hele goede aanvulling mee op de markt gezet.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr sep 12 2014 1:57 pm

Afbeelding

@ JvdKooij
Klopt heb ik niet goed gezien. Daar had ik even beter naar moeten kijken ISO en WB zitten achterop gedeeld met andere functies en de meetmethode Matrix, meervlaks en spotmeting die zit er boven op rechts onder een klein knopje naast een ander klein film knopje. I have to eat my words in that regard. :oops:

Het belangrijkste tijdens het schieten zit weggestopt terwijl het juist prominente logische plaatsing zou moeten hebben.Tactiel kunnen vinden en bedienen vind ik erg belangrijk.

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Tzigane » vr sep 12 2014 2:07 pm

same here, de overstap van D90 naar D700 was voor mij gigantisch, voornamelijk door het gebruiksgemak. Meer knoppen op de body, die logisch te vinden zijn, en waarbij er nog ontzettend veel naar voorkeur is in te stellen. Ik had graag een fullframe body die vergelijkbaar is met de D300/D700, met een moderne FX sensor van rond de 20 MP.

Nu is het ófwel een consumer-body, ófwel een D4.
De D800 serie valt wat mij betreft erbuiten vanwege de extreme resolutie.

Maargoed, we zien wel wat Nikon in de toekomst brengt. :)

Buckwheat
Forumlid
Forumlid

Bericht door Buckwheat » vr sep 12 2014 2:13 pm

Leuk toestel, serieuze optie t.o.v. de D610 en sterk verbeterd in de body. Ik ben benieuwd hoe sterk de nieuwe 24,3 FX sensor is verbeter. En hoe goed dit in de praktijk werkt.
conclusie ik vind het mooi:

Details die ik jammer vind:
voor een meer actie camera verwacht ik wel een AF-on knop aan de achterzijde, want op de d600 zit die te ver naar links, hier ook.
Dankzij het klapscherm kleinere knopjes links van het scherm...
Voor deze pro/consumer camera is de info knop links-onder echt misplaatst. Wie gebruikt die kinder functie? De D600 heeft daar ISO functie, die is altijd foutloos te vinden.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr sep 12 2014 2:21 pm

Buckwheat schreef:Wie gebruikt die kinder functie? De D600 heeft daar ISO functie, die is altijd foutloos te vinden.
ISO zit nu één knopje hoger:
Afbeelding

Geen idee of de nieuwe i button een nuttige toevoeging is t.o.v. de D600/D610, ten koste van de (redelijk nutteloze) knop voor directe toegang tot Picture Control. Feitelijk geen winst of verlies.
Groeten,
Edwin

flickr - website

oud0001

Bericht door oud0001 » vr sep 12 2014 2:27 pm

Ook grappig is de selectie voor video en foto op de achterkant terwijl je de record knop bovenop kunt vinden.
Als je die indrukt kan de camera toch naar de LV video mode gaan. Dan ben je er toch al.

Dan van de Info Knop de AF/AE lock maken en op de plaats van de AF/AE lock een duimwieltje er bij voor de ISO.
Lijkt mij veel praktischer.
Maar goed, wie ben ik. :wink:

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr sep 12 2014 2:36 pm

In A of S is kun je het dan niet gebruikte duimwieltje instellen zodat hij de ISO bedient. Wordt al heel lang toegepast in NIkons met twee instelwieltjes. Idem die LV-knop op de achterkant, deze setup is ook niet nieuw. Ideaal als je camera vrij hoog op een statief staat je en op die manier alsnog makkelijk tussen foto en video kunt switchen. .
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 12 2014 2:37 pm

Tuihanti schreef:Ook grappig is de selectie voor video en foto op de achterkant terwijl je de record knop bovenop kunt vinden.
Als je die indrukt kan de camera toch naar de LV video mode gaan. Dan ben je er toch al.
Nee dan ben je er niet. Record betekent direct filmen. Dan zie je pas beeld op het schermpje als je filmt.
Als je alleen LiveView vooraf al wilt bekijken als voorbereiding zul je toch een separatie moeten maken tussen de uitvoer bedoeld voor fotograferen of filmen. Het zijn verschillende beeldverhoudingen met verschillende tools en opties om achter op je beeldscherm te gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Buckwheat
Forumlid
Forumlid

Bericht door Buckwheat » vr sep 12 2014 2:42 pm

Cyrus dat klopt,

Bij een D5000 kom je met de i functie in een menu waar je alle instellingen voor het maken van de foto in een overzicht staat. Het is verstandig dat de i-knop wat anders doet dan dat. Want de info-functie heeft sterke raakvlakken.
Daarbij hoop ik dat je bij de d750 niet al te makkelijk de info knop indrukt nu deze o.a. is verwisseld met de selectie stick. want dan verleg je niet niet je focus punt, maar browse je ongewild door een kindermenu no:2 :)

ach detaisl waar je aan moet wennen, potentieel een geweldig toestel. maar helaas ik heb al een d600
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr sep 12 2014 2:49 pm

Buckwheat schreef:potentieel een geweldig toestel. maar helaas ik heb al een d600
Hier idem... Qua beeldkwaliteit verwacht ik wel wat verbetering, maar niet revolutionair. De sterk verbeterde AF, het klapscherm en WiFi kunnen een flinke meerwaarde zijn.

Re. WiFi: ik heb nu een aparte WiFi dongle voor de D600 en bij nachtfotografie en gebruik op statief werkt besturing met de iPhone toch wel heel handig. Met name "liveview op afstand" vind ik dan ideaal. Bij ingebouwde WiFi is dat domme, losse dongle-tje niet meer nodig. Dat ding raak je namelijk makkelijk kwijt.
Groeten,
Edwin

flickr - website

roald71
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door roald71 » vr sep 12 2014 3:13 pm

Op zich ziet de camera er leuk uit kijken wat het brengt als de camera echt op de markt is
De body's van nikon beginnen wel allemaal op mekaar te lijken 7100-600-610 en nu de 750
Wat ik wel jammer vind is dat ze de pretstanden er op gezet hebben voor mij had het mooier geweest als ze dit het zelfde hadden gemaakt als de D800
Maar voor de rest zal het wel een goede camera zijn en er zijn ook een hoop mensen die naar FX willen en nooit een D700 hebben gehad dus dat ook niet met mekaar vergelijken

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr sep 12 2014 3:50 pm

roald71 schreef:...Wat ik wel jammer vind is dat ze de pretstanden er op gezet hebben voor mij had het mooier geweest als ze dit het zelfde hadden gemaakt als de D800...
Maar met die D800 ben je weer "veroordeeld" tot die verschrikkelijke 36 megapixels die je alleen kunt zien met een 36MP leesbril, althans dat lees ik hier.
Wat een ellende allemaal.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”