wat gedachten over steeds maar nieuwe camera's
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik had niet gedacht dat mijn overpeinzingen zoveel reactie's zou geven. Vooral de reactie van Bob42 heeft mij nog meer aan het denken gezet over mijn eigen gedrag betreffende de aankoop 70-200. Ik heb er uiteraard geen spijt van omdat ik er jaren mee vooruit kan. Maar om op het forum te melden dat ik er nu ook een heb. Gelukkig heb ik op mijn werk een regel, vervangen om de 3 jaar (was 10) geen gemaar dat er inmiddels verbeterde camera's zijn, gewoon doorwerken met dat spul. 105 micro doet het al 15 jaar perfect geen enkele reden om te vervangen door een VR versie. In mijn vak wordt er alleen geflitst. En prive de D200 gaat best nog een paar jaar mee.
- a90
- Forumlid
Hi Wil, Ja dat klopt, ze hadden er even een implantaat in geschroeft bij kaakchirurgie, ik keek wat lelijk toen geloof ikwil schreef:A90
in je onderschrift staat D50? Moet dat nog aangepast worden?
En jij was de man die op mijn werk langs kwam, paar weken terug?

Ik heb nog een controle afspraak staan in Januari, ik kan natuurlijk even binnenwippen om je wat nieuwe spulletjes te laten zien als je dat op prijs stelt

En wat betreft het onderschrift, dat laat ik maar even zo voor degenen die me kennen weten dat ik een d3 heb, voor de rest ben ik dan redelijk anoniem en kan ik, naar ik hoop, objectieve commentaren geven en krijgen.

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Clublid
Je sprak ook niet zo duidelijk toen.a90 schreef:Hi Wil, Ja dat klopt, ze hadden er even een implantaat in geschroeft bij kaakchirurgie, ik keek wat lelijk toen geloof ikwil schreef:A90
in je onderschrift staat D50? Moet dat nog aangepast worden?
En jij was de man die op mijn werk langs kwam, paar weken terug?
Ik heb nog een controle afspraak staan in Januari, ik kan natuurlijk even binnenwippen om je wat nieuwe spulletjes te laten zien als je dat op prijs stelt

De koffie staat klaar. Mag de D3 wel even vasthouden hoor, van mijn manager.
Hallo Wil,
Het is precies datgene wat mij er van weerhouden heeft digitaal te gaan. Ik ben al jaren erg tevreden met wat ik voor elkaar krijg met mijn analoge camera’s. En als het aan mij gelegen had, dan hadden ze die verdraaide digitale camera’s nooit uitgevonden.
Maar gebeurt is gebeurd. Je kan er niet meer omheen.
Het afgelopen half jaar heb ik wat geëxperimenteerd met eenvoudige digitale camera’s, puur alleen om te kijken of het überhaupt wel wat voor mij is. Dat bleek heel leerzaam, omdat ik weer eens geconfronteerd werd met wat nabewerking heet. Iets wat ik de afgelopen 30 jaar had overgelaten aan foto-ontwikkelcentrales.
Ik bleef alleen nog met het probleem zitten welke digitale camera dat zou moeten gaan worden. Wel stond voor mij vast dat dit in ieder geval een Full Frame camera moest zijn, gelet op mijn objectieven arsenaal. Ik hoopte dat de Nikon D300 FF zou gaan worden, maar helaas dat bleek niet het geval. Nog weer langer wachten op een FF camera is voor mij niet zinvol, omdat ik uiteindelijk wel mijn leeftijd gaat tegen krijgen. Dus maar besloten de Nikon D3 aan te schaffen. Dat zal dan voor mij de eerste digitale spiegelreflex zijn, maar ik koop hem wel met de bedoeling dat dit dan ook de laatste zal zijn.
Met de Nikon D3 hoop ik foto’s te kunnen gaan maken wat mij met de analoge camera maar niet wilde lukken. Puur omdat de nabewerking door een foto-ontwikkelcentralen plaats vind en daar heb je geen invloed op.
Ik ben het met je eens het is onvoorstelbaar hoe snel men vaak op een bepaalde digitale camera is uitgekeken. Ze hebben de ene nog maar net in hun bezit, en ze kijken al uit naar zijn opvolger. En die moet dan ook direct worden aangeschaft. Maar zo houden we het werk in de wereld.
Het is precies datgene wat mij er van weerhouden heeft digitaal te gaan. Ik ben al jaren erg tevreden met wat ik voor elkaar krijg met mijn analoge camera’s. En als het aan mij gelegen had, dan hadden ze die verdraaide digitale camera’s nooit uitgevonden.
Maar gebeurt is gebeurd. Je kan er niet meer omheen.
Het afgelopen half jaar heb ik wat geëxperimenteerd met eenvoudige digitale camera’s, puur alleen om te kijken of het überhaupt wel wat voor mij is. Dat bleek heel leerzaam, omdat ik weer eens geconfronteerd werd met wat nabewerking heet. Iets wat ik de afgelopen 30 jaar had overgelaten aan foto-ontwikkelcentrales.
Ik bleef alleen nog met het probleem zitten welke digitale camera dat zou moeten gaan worden. Wel stond voor mij vast dat dit in ieder geval een Full Frame camera moest zijn, gelet op mijn objectieven arsenaal. Ik hoopte dat de Nikon D300 FF zou gaan worden, maar helaas dat bleek niet het geval. Nog weer langer wachten op een FF camera is voor mij niet zinvol, omdat ik uiteindelijk wel mijn leeftijd gaat tegen krijgen. Dus maar besloten de Nikon D3 aan te schaffen. Dat zal dan voor mij de eerste digitale spiegelreflex zijn, maar ik koop hem wel met de bedoeling dat dit dan ook de laatste zal zijn.

Met de Nikon D3 hoop ik foto’s te kunnen gaan maken wat mij met de analoge camera maar niet wilde lukken. Puur omdat de nabewerking door een foto-ontwikkelcentralen plaats vind en daar heb je geen invloed op.
Ik ben het met je eens het is onvoorstelbaar hoe snel men vaak op een bepaalde digitale camera is uitgekeken. Ze hebben de ene nog maar net in hun bezit, en ze kijken al uit naar zijn opvolger. En die moet dan ook direct worden aangeschaft. Maar zo houden we het werk in de wereld.

Ik val altijd wel voor nieuwe technieken. Maar de simpele eenvoud van oude dingen raakt mij ook. De nieuwe Nikons wekken bij mij ook wel een "hebben" drang op. Mijn D70s echter doet het nog prima. Ik heb echter wel het idee dat ik bij slechte lichtomstandigheden beduidend betere foto's zal maken met een D300 of een D3. Als je dat veel doet, dan is de overweging snel gemaakt. Maar diep in mij vraagt ook nog een stemmetje zich af of die "voortuitgang" nu allemaal wel een echte vooruitgang is.
Als je na 3 jaar een nieuwe batterij wil hebben voor je GSM wordt je vreemd aangekeken omdat een nieuwe GSM meer kan (lekker belangrijk) en goedkoper is dan een nieuwe batterij.
Bij nieuwe auto's wordt er ook niet echt meer gerepareerd. De "nieuwe" monteurs zijn gewoon onderdeel vervangers geworden.
Het wordt toch een beetje een wegwerpmaatschappij denk ik soms.
Maar om even terug te komen op het fototoestel. Zal het daar ook mee gebeuren. Of zal er toch op een gegeven moment een verzadigingspunt komen omdat het dan toch niet meer uitmaakt of je nu 25MP hebt of een 300MP camera. En dat al die technische snufjes die het beeld mooier en scherper maken er niet meer toe doen omdat je met je ogen gewoonweg niet scherper kunt zien.
Ik vraag me af of er meer zo overdenken, want soms krijg ik hier toch weleens het idee dat het meer over de apparatuur gaat dan over de foto's.
Als je na 3 jaar een nieuwe batterij wil hebben voor je GSM wordt je vreemd aangekeken omdat een nieuwe GSM meer kan (lekker belangrijk) en goedkoper is dan een nieuwe batterij.
Bij nieuwe auto's wordt er ook niet echt meer gerepareerd. De "nieuwe" monteurs zijn gewoon onderdeel vervangers geworden.
Het wordt toch een beetje een wegwerpmaatschappij denk ik soms.
Maar om even terug te komen op het fototoestel. Zal het daar ook mee gebeuren. Of zal er toch op een gegeven moment een verzadigingspunt komen omdat het dan toch niet meer uitmaakt of je nu 25MP hebt of een 300MP camera. En dat al die technische snufjes die het beeld mooier en scherper maken er niet meer toe doen omdat je met je ogen gewoonweg niet scherper kunt zien.
Ik vraag me af of er meer zo overdenken, want soms krijg ik hier toch weleens het idee dat het meer over de apparatuur gaat dan over de foto's.
De gedachte nooit meer te fotograferen met mijn vertrouwde Nikkormat EL staat me zo tegen dat ik er gewoon triest van word. Een camera waar je meer dan 30 jaar prachtige foto’s mee heb gemaakt zomaar aan de kant, omdat je digitaal bent gegaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn Nikon F6.
Tja, en dan ga je digitaal. Ik hoop dat dit net zoveel vreugde zal opleveren bij het fotograferen zoals ik die heb bij het fotograferen met m’n oude analoge spullen.
En inderdaad je loopt het risico verzeilt te raken in die maalstroom van elke keer maar weer een ‘betere’ en nog ‘mooiere’ digitale camera.
Ik hoop eigenlijk maar één ding dat nu ik op het punt sta digitaal te gaan fotograferen dat dit geen enkele invloed zal hebben op het plezier wat ik beleef met de fotografie, anders dan in positieve zin. Want alleen dan zal het mij lukken mijn nostalgische gevoelens voldoende terug te dringen.
Tja, en dan ga je digitaal. Ik hoop dat dit net zoveel vreugde zal opleveren bij het fotograferen zoals ik die heb bij het fotograferen met m’n oude analoge spullen.
En inderdaad je loopt het risico verzeilt te raken in die maalstroom van elke keer maar weer een ‘betere’ en nog ‘mooiere’ digitale camera.
Ik hoop eigenlijk maar één ding dat nu ik op het punt sta digitaal te gaan fotograferen dat dit geen enkele invloed zal hebben op het plezier wat ik beleef met de fotografie, anders dan in positieve zin. Want alleen dan zal het mij lukken mijn nostalgische gevoelens voldoende terug te dringen.
-
- Clublid
Het digitale tijdperk heeft ook zijn voordelen voor mij gehad. Ik fotografeer beroepshalve. Dat hield in dat ik in mijn vrije tijd bijna nooit een camera aanraakte. Op vakantie kwam ik hooguit met 2 filmpjes thuis. Ik riep altijd " ik onthou wel hoe het eruit zag" Na de eerste digitale camera die ik mocht proberen van een leverancier werd ik weer wakker. Ik vond het geweldig, het corrigeren in Photoshop, niet meer de stank van de donkere kamer. Lekker experimenteren het koste toch niets aan materiaal. Toe ik op mijn werk overging naar digitaal was dat een enorme kostenbesparing. Alleen moest ik alleen gaan werken, de assistente die weg ging werd niet meer vervangen. Het inramen van dia's, bijhouden van dia-archief verviel. Nu heeft de arts de foto's binnen een kwartier in de digitale status van de patient. Voor die tijd was het twee weken wachten. Voor de oogheelkundige fotografie kan meteen een diagnose gesteld worden en de behandeling snel gestart. De digitale oogheelkundige camera kost wel 80.000 euro die was niet zo snel terug verdiend. (ook dat was vroeger een Nikon maar deze markt is gewonnen door Topcon en Canon)
In de gezondheidszorg is de digitale fotografie dus wel een geweldige vooruitgang.
Maar wel blijft mijn standpunt dat je te snel moet vervangen als je beroepshalve digitaal werkt.
In de gezondheidszorg is de digitale fotografie dus wel een geweldige vooruitgang.
Maar wel blijft mijn standpunt dat je te snel moet vervangen als je beroepshalve digitaal werkt.
Laatst gewijzigd door wil op di dec 11 2007 9:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.