Nou Patrick, met die grijskaart meet je het aanwezige licht. Dat is 's avonds en 's nachts minder dan overdag maar het is er en dat wordt dan ook van de grijskaart gereflecteerd. Kortweg als er licht is, en dat is er als je er een foto kunt maken, kun je ook de belichting meten met je camera spotmeter gericht op een grijskaart die je in dat licht houdt. Al was het maar 1 kaarsje.
We zijn het dus totaal niet eens dat een grijskaart niet in het donker werkt omdat dat niet klopt.
Als er licht is, al is het nog zo weinig, dan werkt het gewoon. In totale duisternis niet, maar dan valt er ook geen foto meer te maken. De camera meter bepaalt daar in de grens van het haalbare.
Want dan ga je overbelichte foto's maken omdat je midden-grijs gaat meten op iets dat niet midden grijs hoort te zijn in het beeld.
Je begrijpt het echt niet. Om belichting te meten heb je geen foto van de grijskaart nodig dus die maak je dan niet.
Je meet de reflectie er van met je camera spotmeter voor de belichting. Je zet je camera meter dan op spotmeting en richt die op de grijskaart. Dan krijg je een meetwaarde in de zoeker van je camera te zien die je manueel instelt op je camera en met die instelling maak je dan de foto.
De kaart fotograferen doe je alleen voor de WB onder het licht dat je kiest en dat kan ook na het maken van de foto, zolang het licht niet qua temperatuur is veranderd. Dat kan ook in het donker van de nacht. Het duurt alleen iets langer dan overdag. In post kun je dan met de pipet de grijskaart aanklikken en dan in LR de WB synchroniseren met de andere plaatjes die je hebt geschoten.
Ik heb met opzet gesproken over de grijskaart. Zelf gebruik ik meters, opvallende lichtmeting en spotmeting, en de CCP, maar niet iedereen kan of wil dat. Een grijskaart van 15 euro kan iedereen zich wel permitteren en met de juiste ook de WB goed instellen. Met die Novoflex grijskaart haal je er eigenlijk 3 in huis. Met de grijze kant kun je de belichting meten, met de witte kant de witbalans instellen en met de witte kant ook nog eens ETTR schieten. Dan meet je met spotmeting de witte kant en stelt dat +2,5 tot +3 stops in, afhankelijk van het dynamisch bereik van je camera. Die kaart is dus best veelzijdig.
Als jij je dan later ook nog een beetje verdiept in het zone systeem zit je helemaal goed.
Nu even naar jouw foto. Stel je voor dat ik op jouw plekje sta met een creditcard formaat grijskaartje in de hand. Ik zie het tafereel en zorg dat ik op gelijke afstand blijf van de lantaarnpaal net zoals het bankje waar de dame op zit. Ik meet dan onopvallend met de spotmeter de belichting op de grijskaart lees het af op de LCD en stel dat in op de camera. Kortweg geef ik de sluitertijd een slingertje. Zie dan hoe ik de foto kadreer en schiet. Daarna pak ik het kaartje weer en maak een foto van de grijskaart terwijl ik vlak bij hen ga staan of nadat ze weg zijn gegaan en gebruik die foto om later de WB mee te corrigeren.
Waarom kan dat volgens jou dan niet?
Zoals ik al zij gebruik ik zelf meters en grijskaarten. Die meters werken sneller dan de grijskaart, maar kosten ook veel meer. DIe gebruik ik niet voor elke foto, maar de belichting en de WB is beter als ik ze wel altijd gebruik. Ik heb me verdiept in het Zone System en het vereenvoudigd.
Meten is nog steeds weten.
Mijn Gossen Digipro F voor in de studio, strobist style en buitenshoots en de kleine Gosen Digisix2 voor onderweg en op straat.
Gossen Digipro F&Digisix2 by
André van der Molen, on Flickr
Mijn Minolta spotmeter F voor landschap, cityscape of bij ETTR een wolkje prikken.
Minolta Spotmeter F by
André van der Molen, on Flickr
Mijn Color Checker Passport.
Het bovenste deel is om de kleur warmer of kouder te maken en om de luminantie te checken.
Het onderste deel is de Macbeth kaart waarmee je de kleur effecten van o.a. sensor en objectieven als mede kleurtemperatuur wegneemt.
Never leave home without it by
André van der Molen, on Flickr
Maar zoals ik al zij, je hoeft het niet zo te doen, het is alleen wel altijd beter met dan zonder.
@hvds:
Je kon wel eens gelijk hebben dat we het niet eens gaan worden, maar dat hoeft ook niet.
De uitspraak van: Mike Johnston, vind ik wel een mooie. De techniek is het begin en daarna ga je naar de inhoudt.
Je heb de techniek nodig om de inhoudt te kunnen maken. De techniek is de weg/methode en de inhoudt is het doel.
Als je begint met het best mogelijke materiaal kun je daar de mooiste plaat uit halen.
Als je niet begint met het beste materiaal zul je er ook nooit het beste uit kunnen halen.
Wat er niet in zit kan er ook nooit uit komen.
