Re: Fotobewerkings opdracht - 4
Geplaatst: ma nov 26 2018 7:25 pm
Hoi allemaal, bedankt voor jullie opmerkingen en aanvullingen in dit topic.
Helaas lieten (en laten) de omstandigheden het niet toe om heel veel tijd vrij te maken voor topics zoals dit.
Ik vind het heel leuk om te doen, maar moet er inderdaad wel tijd voor kunnen maken (ik dacht, ik ben je alvast even voor @Vincent
).
Ik zal de inzendingen hieronder publiceren, en dan zet ik het geheel even op pauze; of nodig iemand anders van harte uit om het topic voort te zetten. Bedankt voor jullie geduld, ik ga straks weer de nachtdienst in
1: Inzending wiebeterpstra:

Ik heb bij dit beeld gekozen voor een werkwijze met behulp van Kanaalmixers in Photoshop.
Allereerst heb ik de NEF door Capture NX-D gehaald voor de kleurcorrectie, die stap was heftig, maar wel te verwachten gezien de opnametijdstip.
Ik heb gekozen voor zwart-wit omdat de kleuren versie zoveel kleur bevat dat dit teveel zou afleiden in het eindresultaat. De hoeveelheid en diversiteit kleur geeft wel weer veel mogelijkheden in de conversie naar een monochroom beeld.
De uitsnede heb ik bepaald op 16:9 omdat de meesten dit beeld puur digitaal bekijken/beoordelen, heb bij de uitsnede de aanmeerpalen rechts weg gelaten uit het beeld omdat deze niet veel toevoegen, en het geheel een rustigere uitstraling krijgt. ( luchten en water lopen rechts nog denkbeeldig door, buiten beeld )
Al doende is dit voor mij weer een fijne bezigheid, om zo m'n conversietechniek bij te kunnen schaven in Photoshop.
2: Inzending VGE:

Camera RAW + PS
Minimale crop. Schuifjes gebruikt voor schaduw, licht, wit en zwart tinten om contrast te creëren. Wit balans vooral wat meer naar blauw. Lokale aanpassingen met brush.
3: Inzending Tuihanti:

Mijn doel was een mooie ochtendplaat waarbij je de schemering nog waarneemt en dus wat meer lowkey. Ik heb hiervoor, in Lightroom 6.14, de volgende bewerkingen gedaan:
Uitsnede 16:9
Standaard: Witbalans 5000 Kelvin, Schaduwen +90, Helderheid +20, Verzadiging +20
Details: Details 50, Straal 0.5, Details 100
Lenscorrecties:
Kleurafwijking verwijderen aangevinkt
Correcties profiel inschakelen aangevinkt
Transformatie: Automatisch en uitsnede behouden aangevinkt
Effecten: Hoeveel -15
Camerakalibratie: Camera Neutral
4: Inzending Robert:

Deze foto sprak mij direct aan, veel mogelijkheden om te bewerken. Ingelezen in lightroom, automatische instelling, met de volgende wijzingen:
belichting aangepast van +0,56 naar 0
contrast aangepast van -16 naar -6 (Lightroom neemt iets teveel contrast weg)
zwarte tinten (die clippen) aangepast van -18 naar 0
helderheid van 0 naar 15 (microcontrast)
foto iets rechtgezet dmv verticale tranformatie van 0 naar -18
onderzijde iets afgesneden ca 15-20%
Toen bedacht ik mij de foto iets blauwer te maken, ingelezen in luminar, filter afternoon, type Dallas, ca 25%. Ik ben benieuwd naar de andere uitvoeringen.
5: Inzending MarcB:

Dit zijn de bewerkingen die ik heb gedaan in Lightroom:
Kleurtemperatuur warmer gemaakt en magenta toegevoegd
Hooglichten omlaag en Schaduwen omhoog gebracht
Wit- en zwartpunt aangepast
Vibrance en Saturation verhoogd
Radiaalfilter over de bewolking en Kleurtemperatuur verder verhoogd evenals de Tint
Foto rechtgezet
Verscherping aangebracht.
6: Inzending Johan van Veelen:

De belangrijkste stappen die ik heb gezet bij het bewerken van deze foto, zijn het - met behulp van hulplijnen - rechtzetten van de vertekening in de foto. Ik heb contrast toegevoegd, de hooglichten teruggenomen en de witte tinten aangezet.
Met een gradueel filter heb ik de lucht wat aangezet.
In het HSL-paneel heb ik de saturatie van oranje fors opgetrokken. Ook de verzadiging van het blauw heb ik iets verhoogd.
Met radiaalfilters over de palen rechts en over de gebouwen en schepen heb ik in die delen de belichting wat opgetrokken.
Ik heb lang getwijfeld over het croppen van de foto. Uiteindelijk heb ik alleen links een kleine strook weggeknipt waardoor de witte boot is verdwenen.
7: Inzending JerryBig:

Bewerking in DxO Photolab:
Automatisch: lens correcties
Gebouwen rechtgezet met parallel correctie
Smart lighting 25% - 'Spot weighted' op gebouwen plus boten voorgrond.
Clearview 24%
Witpunt iets verschoven (241)
Water wat opgehaald met gradient correctie, tevens wat contrast toegevoegd
Pijlers rechts lokaal iets opgehaald
Verscherping: Intensity 120
Bij gesneden op 16:9
Ik ben nog druk aan het experimenteren met de software en ben nog niet zo thuis in alle bewerkingsmogelijkheden. Probeer foto's wel altijd een beetje realistisch te houden.
8: Inzending JDPix:

Ook voor opdracht 4 heb ik de foto bewerkt met Lightroom en wel als volgt:
Foto rechtgezet (guided)
Formaat naar verhouding 16:9
Exposure +0,64
Shadows +40
Clarity +25
Vibrance +33
Saturation: Aqua +2, Blue +32
Sharpening +69
Chromatic abberation removed
Profile corrections enabled
9: Inzending Jantje1972:

Wat ik heb gedaan, plaatje rechtgezet, beetje aan de schuifjes geduwd en getrokken en sensorvlekken weggepoetst vervolgens een beetje kleur toegevoegd naar gevoel....
10: Inzending henkprak:

In LR de lucht bewerkt en sensorvlekken verwijderd, verder in zijn totaliteit iets opgelicht en de foto rechtgezet.
11: Inzending henkk:

Toelichting:
De foto is tegen de avond gemaakt en de sfeer van zonsondergang wil ik daarom bewaren. De witbalans vraagt daarom extra aandacht. De wolk is een belangrijk beeldelement naast de schepen in de haven.
Bewerkingsstappen:
Ik heb de foto lokaal opgeslagen.
Opnemen in catalogus Photoshop Elements Organizer.
Bewerken met Photoshop Elements 2018 Editor.
1. Openen met Adobe Camera Raw
1.1. Het dynamisch bereik was niet helemaal benut. Daarom belichting aangepast tot beperkt clippen in hooglichten (wolken, zijkanten schepen) (+1 stop)
1.2. Wit verminderd met – 67 om het clippen er weer uit te krijgen
1.3. Lokaal contrast met + 15 verhoogd (op het oog op 100 %)
1.4. Zwart verminderd met -15 om echt zwart te krijgen
1.5. Verscherpen:
1.5.1. Hoeveelheid +50
1.5.2. Straal 1,0
1.5.3. Details 33
1.5.4. Masker 67
1.6. Geen ruisreductie nodig
1.7. Witbalans gezet op paal achter TX94 (in schaduw) > 6500 K (witbalans op stuurhut in schaduw geeft vergelijkbare waarde)
1.8. Afbeelding openen
2. Bewerkingen in PSE2018 Editor en Nik collection
2.1. Perspectief – 8 graden om huisjes links recht te krijgen
2.2. 16x9 uitsnijden zodat bootje links eraf valt en voorgrond minder overheersend is; zorgen dat wolk goed in beeld blijft
2.3. Viveza 2: beetje curve bewerken
2.4. Witbalans gecontroleerd > in orde
2.5. Dfine 2: automatisch profiel geeft iets gladder beeld
2.6. Sharpener Pro 3:
2.6.1. 33% adaptief scherper maken
2.6.2. 15% sterkte uitvoer
2.6.3. 15% structuur
2.6.4. 15% lokaal contrast
resultaat is overall meer contrastrijk beeld
2.7. Viveza 2: 3 controlepunten op de boeg van TX 94 zodat de blauwe kleur van de romp wordt afgebeeld:
2.7.1. helderheid + 40%
2.7.2. groen + 20%
Eén laag maken; grootte beperken tot 1920; opslaan als JPEG max. kwaliteit.
12: Inzending gvdnberg:

de volgende aanpassingen, allen in Lightroom Classic CC:
Cameraprofiel Adobe Landschap geselecteerd
Belichting +1 stop
Schaduwen +40
Lensprofiel ingeschakeld
Kleine correctie om foto recht te zetten
Vertikaal perspectief -30 om huizen echt recht te zetten
Uitsnede weer rechthoekig gemaakt
Kleurtemperatuur naar 6600 (eigenlijk per ongeluk)
Verzadiging naar +9
Witte tinten naar +30
Gradueel filter ongeveer op de waterlijn: onderste deel +0,4 stop
Boot links afgeknipt
Meerpalen rechts afgeknipt
Uitsnede 16:9 gemaakt
13: Inzending evelakes:

In lightroom geladen en schaduwen opgewerkt meer contrast erin gebracht lens correctie toegepast beetje gespeeld met eigen sausje en over gebracht naar
Topaz FX Jpeg enhanced zonlicht uit 1 hoek versterkt en dan naar mijn smaak gebracht.
14: Inzending Jan24

Niet heel veel aan bewerkt. Wat in Lightroom geschoven en daarna nog even door Picasa 2 gehaald. Maar eigenlijk niet heel extreem.
Helaas lieten (en laten) de omstandigheden het niet toe om heel veel tijd vrij te maken voor topics zoals dit.
Ik vind het heel leuk om te doen, maar moet er inderdaad wel tijd voor kunnen maken (ik dacht, ik ben je alvast even voor @Vincent

Ik zal de inzendingen hieronder publiceren, en dan zet ik het geheel even op pauze; of nodig iemand anders van harte uit om het topic voort te zetten. Bedankt voor jullie geduld, ik ga straks weer de nachtdienst in


1: Inzending wiebeterpstra:

Ik heb bij dit beeld gekozen voor een werkwijze met behulp van Kanaalmixers in Photoshop.
Allereerst heb ik de NEF door Capture NX-D gehaald voor de kleurcorrectie, die stap was heftig, maar wel te verwachten gezien de opnametijdstip.
Ik heb gekozen voor zwart-wit omdat de kleuren versie zoveel kleur bevat dat dit teveel zou afleiden in het eindresultaat. De hoeveelheid en diversiteit kleur geeft wel weer veel mogelijkheden in de conversie naar een monochroom beeld.
De uitsnede heb ik bepaald op 16:9 omdat de meesten dit beeld puur digitaal bekijken/beoordelen, heb bij de uitsnede de aanmeerpalen rechts weg gelaten uit het beeld omdat deze niet veel toevoegen, en het geheel een rustigere uitstraling krijgt. ( luchten en water lopen rechts nog denkbeeldig door, buiten beeld )
Al doende is dit voor mij weer een fijne bezigheid, om zo m'n conversietechniek bij te kunnen schaven in Photoshop.
2: Inzending VGE:

Camera RAW + PS
Minimale crop. Schuifjes gebruikt voor schaduw, licht, wit en zwart tinten om contrast te creëren. Wit balans vooral wat meer naar blauw. Lokale aanpassingen met brush.
3: Inzending Tuihanti:

Mijn doel was een mooie ochtendplaat waarbij je de schemering nog waarneemt en dus wat meer lowkey. Ik heb hiervoor, in Lightroom 6.14, de volgende bewerkingen gedaan:
Uitsnede 16:9
Standaard: Witbalans 5000 Kelvin, Schaduwen +90, Helderheid +20, Verzadiging +20
Details: Details 50, Straal 0.5, Details 100
Lenscorrecties:
Kleurafwijking verwijderen aangevinkt
Correcties profiel inschakelen aangevinkt
Transformatie: Automatisch en uitsnede behouden aangevinkt
Effecten: Hoeveel -15
Camerakalibratie: Camera Neutral
4: Inzending Robert:

Deze foto sprak mij direct aan, veel mogelijkheden om te bewerken. Ingelezen in lightroom, automatische instelling, met de volgende wijzingen:
belichting aangepast van +0,56 naar 0
contrast aangepast van -16 naar -6 (Lightroom neemt iets teveel contrast weg)
zwarte tinten (die clippen) aangepast van -18 naar 0
helderheid van 0 naar 15 (microcontrast)
foto iets rechtgezet dmv verticale tranformatie van 0 naar -18
onderzijde iets afgesneden ca 15-20%
Toen bedacht ik mij de foto iets blauwer te maken, ingelezen in luminar, filter afternoon, type Dallas, ca 25%. Ik ben benieuwd naar de andere uitvoeringen.
5: Inzending MarcB:

Dit zijn de bewerkingen die ik heb gedaan in Lightroom:
Kleurtemperatuur warmer gemaakt en magenta toegevoegd
Hooglichten omlaag en Schaduwen omhoog gebracht
Wit- en zwartpunt aangepast
Vibrance en Saturation verhoogd
Radiaalfilter over de bewolking en Kleurtemperatuur verder verhoogd evenals de Tint
Foto rechtgezet
Verscherping aangebracht.
6: Inzending Johan van Veelen:

De belangrijkste stappen die ik heb gezet bij het bewerken van deze foto, zijn het - met behulp van hulplijnen - rechtzetten van de vertekening in de foto. Ik heb contrast toegevoegd, de hooglichten teruggenomen en de witte tinten aangezet.
Met een gradueel filter heb ik de lucht wat aangezet.
In het HSL-paneel heb ik de saturatie van oranje fors opgetrokken. Ook de verzadiging van het blauw heb ik iets verhoogd.
Met radiaalfilters over de palen rechts en over de gebouwen en schepen heb ik in die delen de belichting wat opgetrokken.
Ik heb lang getwijfeld over het croppen van de foto. Uiteindelijk heb ik alleen links een kleine strook weggeknipt waardoor de witte boot is verdwenen.
7: Inzending JerryBig:

Bewerking in DxO Photolab:
Automatisch: lens correcties
Gebouwen rechtgezet met parallel correctie
Smart lighting 25% - 'Spot weighted' op gebouwen plus boten voorgrond.
Clearview 24%
Witpunt iets verschoven (241)
Water wat opgehaald met gradient correctie, tevens wat contrast toegevoegd
Pijlers rechts lokaal iets opgehaald
Verscherping: Intensity 120
Bij gesneden op 16:9
Ik ben nog druk aan het experimenteren met de software en ben nog niet zo thuis in alle bewerkingsmogelijkheden. Probeer foto's wel altijd een beetje realistisch te houden.
8: Inzending JDPix:

Ook voor opdracht 4 heb ik de foto bewerkt met Lightroom en wel als volgt:
Foto rechtgezet (guided)
Formaat naar verhouding 16:9
Exposure +0,64
Shadows +40
Clarity +25
Vibrance +33
Saturation: Aqua +2, Blue +32
Sharpening +69
Chromatic abberation removed
Profile corrections enabled
9: Inzending Jantje1972:

Wat ik heb gedaan, plaatje rechtgezet, beetje aan de schuifjes geduwd en getrokken en sensorvlekken weggepoetst vervolgens een beetje kleur toegevoegd naar gevoel....
10: Inzending henkprak:

In LR de lucht bewerkt en sensorvlekken verwijderd, verder in zijn totaliteit iets opgelicht en de foto rechtgezet.
11: Inzending henkk:

Toelichting:
De foto is tegen de avond gemaakt en de sfeer van zonsondergang wil ik daarom bewaren. De witbalans vraagt daarom extra aandacht. De wolk is een belangrijk beeldelement naast de schepen in de haven.
Bewerkingsstappen:
Ik heb de foto lokaal opgeslagen.
Opnemen in catalogus Photoshop Elements Organizer.
Bewerken met Photoshop Elements 2018 Editor.
1. Openen met Adobe Camera Raw
1.1. Het dynamisch bereik was niet helemaal benut. Daarom belichting aangepast tot beperkt clippen in hooglichten (wolken, zijkanten schepen) (+1 stop)
1.2. Wit verminderd met – 67 om het clippen er weer uit te krijgen
1.3. Lokaal contrast met + 15 verhoogd (op het oog op 100 %)
1.4. Zwart verminderd met -15 om echt zwart te krijgen
1.5. Verscherpen:
1.5.1. Hoeveelheid +50
1.5.2. Straal 1,0
1.5.3. Details 33
1.5.4. Masker 67
1.6. Geen ruisreductie nodig
1.7. Witbalans gezet op paal achter TX94 (in schaduw) > 6500 K (witbalans op stuurhut in schaduw geeft vergelijkbare waarde)
1.8. Afbeelding openen
2. Bewerkingen in PSE2018 Editor en Nik collection
2.1. Perspectief – 8 graden om huisjes links recht te krijgen
2.2. 16x9 uitsnijden zodat bootje links eraf valt en voorgrond minder overheersend is; zorgen dat wolk goed in beeld blijft
2.3. Viveza 2: beetje curve bewerken
2.4. Witbalans gecontroleerd > in orde
2.5. Dfine 2: automatisch profiel geeft iets gladder beeld
2.6. Sharpener Pro 3:
2.6.1. 33% adaptief scherper maken
2.6.2. 15% sterkte uitvoer
2.6.3. 15% structuur
2.6.4. 15% lokaal contrast
resultaat is overall meer contrastrijk beeld
2.7. Viveza 2: 3 controlepunten op de boeg van TX 94 zodat de blauwe kleur van de romp wordt afgebeeld:
2.7.1. helderheid + 40%
2.7.2. groen + 20%
Eén laag maken; grootte beperken tot 1920; opslaan als JPEG max. kwaliteit.
12: Inzending gvdnberg:

de volgende aanpassingen, allen in Lightroom Classic CC:
Cameraprofiel Adobe Landschap geselecteerd
Belichting +1 stop
Schaduwen +40
Lensprofiel ingeschakeld
Kleine correctie om foto recht te zetten
Vertikaal perspectief -30 om huizen echt recht te zetten
Uitsnede weer rechthoekig gemaakt
Kleurtemperatuur naar 6600 (eigenlijk per ongeluk)
Verzadiging naar +9
Witte tinten naar +30
Gradueel filter ongeveer op de waterlijn: onderste deel +0,4 stop
Boot links afgeknipt
Meerpalen rechts afgeknipt
Uitsnede 16:9 gemaakt
13: Inzending evelakes:

In lightroom geladen en schaduwen opgewerkt meer contrast erin gebracht lens correctie toegepast beetje gespeeld met eigen sausje en over gebracht naar
Topaz FX Jpeg enhanced zonlicht uit 1 hoek versterkt en dan naar mijn smaak gebracht.
14: Inzending Jan24

Niet heel veel aan bewerkt. Wat in Lightroom geschoven en daarna nog even door Picasa 2 gehaald. Maar eigenlijk niet heel extreem.