Nieuw: PC-E NIKKOR 24 mm f/3.5D ED tilt/shift-objectief

Discussies over ons favoriete merk
EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » za mar 08 2008 11:26 am

Mooi hoor, ik vind deze objectieven heel boeiend (de techniek) en zal je bevindingen zeker blijven volgen..

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » za mar 08 2008 4:15 pm

Ik had tot voor kort een Kiev 35 mm 2.8 shift objectief. Nu ik de D300 hebbik spijt hem te hebben weggedaan... Fantastisch objectief was dat. Met de Nikkor PC's heb ik ook wel gewerkt. Ook erg mooi. Ik heb voorlopig geen geld voor dit ding. Bovendien is full frame toch wel een vereiste wil je een beetje gebruik kunnen maken van de 24 mm.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Q: full frame versist?

Bericht door gijs sandberg » za mar 08 2008 7:38 pm

Jos schreef: Bovendien is full frame toch wel een vereiste wil je een beetje gebruik kunnen maken van de 24 mm.
Jos: je kan ook met een D300 een PC-E 24mm gebruiken, bovendien is de verschuiving in mm. op DX ten opzichte van de vol-formaat sensor nog heftiger.

Echter: met een D3 zie je beter in de zoeker wat er gebeurt...

Overigens: de PC-E lens is met wat trucjes en ongemakken op de meeste Nikon reflexen te gebruiken, geloof de persberichten en de handboeken niet, maar lees ons laatste clubblad.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » zo mar 09 2008 11:21 am

Jos: je kan ook met een D300 een PC-E 24mm gebruiken, bovendien is de verschuiving in mm. op DX ten opzichte van de vol-formaat sensor nog heftiger.
Maar aan 24 mm heb ik op D300 niet zoveel. Als het nu 20mm was geweest, dan kom ik weer ongeveer op 30 mm uit, nog net groothoek.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Q: full frame versist?

Bericht door MvBoetzelaer » zo mar 09 2008 1:41 pm

gijs sandberg schreef:Overigens: de PC-E lens is met wat trucjes en ongemakken op de meeste Nikon reflexen te gebruiken, geloof de persberichten en de handboeken niet, maar lees ons laatste clubblad.
De door jou aangedragen "oplossing" is wel heel onhandig hoor. Ik ga echt geen tweede camera meenemen, alleen maar om het diafragma op in te stellen en dan de foto met een andere camera te maken. Theorie is wel leuk, maar praktisch niet erg toepasbaar.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di mar 11 2008 10:31 pm

In het kader vän de verkenning van het objectief nog een aantal kleine testjes met de vermaarde smurfen. Voor de kenners van shift en tilt objectieven wellicht overbodig, voor de beginners misschien wel aardige informatie :)

Meer en meer begrijp ik wat er gebeurd en, belangrijker nog, waarom het gebeurd.

De volgende 5 foto's zijn geen hoogstandjes. Ze zijn te donker etc. maar het gaat me nu even om het perspectief. Ik heb met onderstaande foto's alleen maar gewerkt met de tilt functie van het objectief en die op verschillende manieren ingesteld. Sluitertijd en diafragma was op alle foto's het zelfde. F3.5 en 1/30e

De eerste opname is gemaakt met de tilt in de neutrale stand. Dus gewoon een foto op 24mm alles recht toe recht aan

Afbeelding

De tweede opname is gemaakt het de lilt in de verticale positie (van boven naar beneden) met de voorkant van het objectief naar beneden. Hiermee kun je zo goed als het gaat op F 3.5, een foto scherp maken van voor naar achteren

Afbeelding

De derde opname is gemaakt met de tilt in de verticale positie maar nu met de voorkant van het objectief naar boven gericht. De scherpte wordt daarmee erg klein en slechts een paar centimeters diep.

Afbeelding

Tot zover nog een redelijk 'standaard' te begrijpen geheel dat wellicht met extreme diafragma's nog kan worden bereikt met standaard objectieven.

Het leuke begint op het ogenblik dat de tilt schuin komt de te staan (diagonaal) omdat je dan een perspectief vertekening krijgt die je niet met een 'normaal' diafragmainstelling kunt bereiken.

De volgende foto laat zien wat er dan gebeurd. De scherpstel strook zoals ik het maar even noem, die loopt nu van linksvoor naar rechts achter.

Afbeelding

Omgekeerd natuurlijk ook van rechtsonder naar linksboven scherp

Afbeelding

Kortom er is een hoop mogelijk met tilt en shift objectieven en dit is alleen nog maar de tilt. Met de shift heb ik ook al wat leuke resultaten bereikt maar dat is meer voor gebruik van het fotograferen van grotere gebouwen ed. Zodra ik daar wat concreets van heb zal ik het weer plaatsen :)
Laatst gewijzigd door a90 op wo mar 12 2008 7:02 am, 2 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 11 2008 10:52 pm

Duidelijk en overzichtelijk gesmurft! :mrgreen:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di mar 11 2008 10:56 pm

:mrgreen: altijd handig die Smurfen :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

chiel

Bericht door chiel » vr mar 14 2008 7:13 pm

waar word zo een lens voor gebruikt
en wat is het effect

chiel

Bericht door chiel » vr mar 14 2008 7:15 pm

sorrie stomme vraag het antwoord staat er al

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Compatibiliteit van de PC-E Nikkor 24 mm f3.5D ED

Bericht door MvBoetzelaer » di mar 25 2008 9:06 am

Kennelijk naar aanleiding van veel onduidelijkheid over de compatibiliteit heeft Nikon hier een topic in de faq's aan gewijd, klik hier.

Het mooiste citaat in onvervalst Nikons:
Als het objectief is bevestigd op een andere camera dan de D3, dient u voorzichtig te zijn als u objectief in de shift- en/of tilt-stand zet. Doet u dat niet, dan kunnen uw vingers bekneld raken tussen het objectief en de camerabody of kan het objectief krassen op de camerabody veroorzaken.
U is gewaarschuwd.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di mar 25 2008 9:56 am

Marnix toch,

Iedereen leest toch het handboek voor het bevestigen van de lens???
Overigens: VOORDAT je de lens op een kamera gaat zetten moet je "safe mode" (voorzichtig zijn) al inschakelen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za mei 17 2008 6:01 pm

Ik zag vandaag voor het eerst een plaatje van de 45mm Pce voorbij komen. Die ziet er zo op het eerste gezicht het zelfde uit.

Afbeelding

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Nieuw: PC-E NIKKOR 24 mm f/3.5D ED tilt/shift-objectief

Bericht door johan1967 » do jun 26 2008 10:20 pm

MvBoetzelaer schreef:Vandaag aangekondigd:
Een nieuw tilt/shift objectief met een beetje vreemd maximaal diafragma. Waarom geen 2.8? Wel interessant is de diafragmakoppeling met de D3/D300. Is dit een electronische?

Officiële aankondiging

En nog een leuke in de staart van het bericht:
Nikon heeft tegelijkertijd twee andere PC-NIKKOR-objectieven aangekondigd die zich nu in de laatste ontwikkelingsfase bevinden: een PC 45 mm f/2.8D objectief en een PC 85 mm f/2.8D II objectief, beide met tilt/shift. Deze nieuwe objectieven zijn naar verwachting vanaf de zomer van 2008 verkrijgbaar.
Groeten,
Marnix
Kijk hier maar eens, dan zie je de 2 nieuwe lenzen al staan:

http://imaging.nikon.com/products/imagi ... es_36p.pdf

:D

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”