AI beleid NCN

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: AI beleid NCN

Bericht door Karina2 » vr dec 27 2024 9:43 am

Er is geen enkele reden om te denken dat de intentie van de maandopdracht gewijzigd zou zijn. Sinds jaar en dag gaat het er daarbij om dat je ZELF een beeld maakt door ALLEEN gebruik te maken van FOTOGRAFIE. Omdat sommige 'standaard' bewerkingen die je voorheen zelf bepaalde nu (deels) via AI gaan, zoals ruisreductie is daar beleid voor gekomen. M.a.w. vrij gebruikelijke 'standaard' bewerkingen zoals sensorvlekjes verwijderen en ruisreductie mogen nog steeds ook als dit (deels) AI-based is. Beeldelementen toevoegen, verwijderen, verplaatsen of significant wijzigen niet. Dit mocht voor AI niet en nu nog steeds niet, ongeacht of er wel/geen gebruik gemaakt wordt van AI.  Dat geldt dus ook voor nonnen, electriciteitsdraden en luchten. Functionaliteiten van (software) programma's die o.a. in het NCN Magazine beschreven zijn, staan los vd maandopdracht.

Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Genster » vr dec 27 2024 2:59 pm

Karina2 schreef:Er is geen enkele reden om te denken dat de intentie van de maandopdracht gewijzigd zou zijn. Sinds jaar en dag gaat het er daarbij om dat je ZELF een beeld maakt door ALLEEN gebruik te maken van FOTOGRAFIE. Omdat sommige 'standaard' bewerkingen die je voorheen zelf bepaalde nu (deels) via AI gaan, zoals ruisreductie is daar beleid voor gekomen. M.a.w. vrij gebruikelijke 'standaard' bewerkingen zoals sensorvlekjes verwijderen en ruisreductie mogen nog steeds ook als dit (deels) AI-based is. Beeldelementen toevoegen, verwijderen, verplaatsen of significant wijzigen niet. Dit mocht voor AI niet en nu nog steeds niet, ongeacht of er wel/geen gebruik gemaakt wordt van AI.  Dat geldt dus ook voor nonnen, electriciteitsdraden en luchten. Functionaliteiten van (software) programma's die o.a. in het NCN Magazine beschreven zijn, staan los vd maandopdracht.
Helder verhaal.

En nu weer gewoon foto's gaan maken allemaal :lol:

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » vr dec 27 2024 8:41 pm

Karina2 schreef:.....of significant wijzigen niet. Dit mocht voor AI niet en nu nog steeds niet.....
De AF van de moderne Z camera's met name het herkennen van dieren / ogen / objecten is volgens mij AI gebaseerd, dit wijzigt zeer significant de mogelijkheden.

Volgens mij geen probleem, maar er wordt wel zeer duidelijk gebruik gemaakt van AI (significant). Voor wildfotografie zullen ook steeds meer onbemande camera's gebruikt worden in de toekomst waarschijnlijk ook voorzien van AI. In beide gevallen neemt de AI het over van een menselijke fotograaf. Het blijven foto's, maar in de toekomst zullen we waarschijnlijk vaker dit soort zaken tegenkomen. Ai die in nabewerking mensen uit het beeld haalt, b.v. door een foto samen te stellen uit meerdere foto's. Zo zullen er steeds meer grijze gebieden ontstaan.

Onze meningen komen momenteel wel aardig overeen met wat niet mag/kan/zal, maar al regelmatig zit ik voor mijzelf af te vragen wat ik zelf nog toelaatbaar vind en wat niet. Hierin zal ik waarschijnlijk ook wel een klein beetje verschillen met anderen. Een paar voorbeelden heb ik in afgelopen items al laten zien. (B.v. Lightroom)

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”