unsharp mask
Overigens zijn er vele manieren om een juiste verscherping door te voeren voor hezelfde toepassingsgebied, of juist voor verschillende toepassingsgebieden. Staar je niet blind op verscherping alleen, want in heel veel gevallen verscherp ik persoonlijk niet eens meer.
Neem deze plaat voor het gemak maar even als voorbeeld. Zelfs de in-camera verscherping stond hier niet aan.
Het enige wat er aan deze plaat is toegevoegd zijn hoofdzakelijk een tweetal adjustment-layers: contrast en selective color en een lichte ruisonderdrukking voor de wolkenpartij.
Neem deze plaat voor het gemak maar even als voorbeeld. Zelfs de in-camera verscherping stond hier niet aan.
Het enige wat er aan deze plaat is toegevoegd zijn hoofdzakelijk een tweetal adjustment-layers: contrast en selective color en een lichte ruisonderdrukking voor de wolkenpartij.
Wow Gert, ben even 165 platen verder en weet nu wel wat jij bedoelt. Jeez wat een mooie foto's staan hier. Komen al die PS-pers uit het hoge noorden ? We hebben hier Timothy en nu jij. Respect hoor en complimenten.
Cheers,
ALE
Cheers,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op zo apr 20 2008 9:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Inderdaad René, zo denk ik er net zo over. Soms is de verleiding groot, of lijkt het een standaard handeling te zijn tijdens post-processing, terwijl het achteraf misschien niet eens nodig was.
Persoonlijk vind ik het af en toe wel plezierig en rustgevend om naar een niet al te verscherpt beeld te kijken.
Persoonlijk vind ik het af en toe wel plezierig en rustgevend om naar een niet al te verscherpt beeld te kijken.